Levanger ungdomsskole

Levanger ungdomsskole

Postadresse: Høgskolevegen 3, 7600 Levanger

Besøksadresse: Høgskolevegen 3, 7600 Levanger

Telefon: 74053600 (Skolens hovednr.), 95965330 (Bjørg Tørresdal (Rektor)), 90935236 (Siv Anita Hallem (Kulturkontakt))

Kontaktperson: Siv Anita Hallem, 90935236 (Direkte til kulturkontakt), 74053601 (Skolens telefonnummer), siv.anita.hallem@levanger.kommune.no (Kulturkontakt)

Antall produksjoner: 3

  • Alle

Holdbart DIGITAL PRODUKSJON

Kulturarv, Trinn: 5-10
Med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål nr.12: Ansvarlig forbruk og produksjon
Holdbart er en serie videoer om håndverk, bærekraft og hvorfor vi skal ta vare på klærne våre. Målet er å skape bevissthet rundt rollen våre klær spiller innenfor miljø og bærekraft. Vi tar tak i et av de vanligste plaggene som finnes, nemlig dongeribuksa og følger den fra produksjon til forbruker. Den ene videoen er en fakta- og informasjonsdel, mens de to andre viser i praksis hvordan en kan forlenge levetida på et klesplagg ved reparasjon og omsøm. Her ser en hvordan tradisjonshåndverk og materialkunnskap spiller en viktig rolle på veien mot et ansvarlig og bærekraftig forbruk.Filmene gir inspirasjon til å velge reparasjon i stedet for å kaste. Å reparere er bra for både deg og miljøet. Ikke bare sparer du penger, du bidrar også til mindre klimautslipp, søppel og forurensning. Elevene kan for eksempel få prøve seg på å utføre reparasjon i praksis, samt utfordres til kreativ tenkning rundt det å sy om gamle klær til nye bruksområder eller fornying av eksisterende plagg. Dette ved bruk av håndsøm eller symaskin, og samtidig gi dem mulighet til å lære enkel brodering. Videoen om lapping viser flere måter å lappe et hull på, både synlig og nesten usynlig. Bota kan settes enten på baksida av hullet eller veldig synlig på framsida. Lappingen kan foregå med håndsøm, symaskin eller en kombinasjon. Valgene er elevens.  Tidligere var ens egen ressursknapphet motivasjon for å reparere og gi ting lang levetid. I dag er den globale ressursknappheten en motivasjonsfaktor for det samme. I en del miljøer er det nærmest status med synlig reparerte klær, såkalt “visible mending”. Disse videoene gir elevene verktøy og kunnskap som de kan bruke for å bidra til å skape et bærekraftig samfunn og ikke minst underbygge skaperglede og mestringsfølelse. Elever ved ungdomstrinnet har nok bakgrunnskunnskap til å ta inn over seg informasjonen som presenteres og kan kombinere den med kunnskapen de har om temaet fra før. Norges husflidslag ønsker å bevisstgjøre forbrukere om sammenhengen mellom tradisjonshåndverk, materialkunnskap og bærekraft. Ved å ta godt vare på tingene sine og om nødvendig reparere, er det et bærekraftig og godt valg. Sammen med Kindergarten Media A/S ønsker vi med denne produksjonen i DKS å gjøre en forskjell. Klimautfordringer, ressursknapphet og menneskerettigheter er noe som engasjerer voksne og barn, og vi ønsker å bevisstgjøre elever om hvordan de selv konkret kan bidra! Samtidig sitter de igjen med praktisk håndverks- og materialkunnskap knyttet til læreplanen.
VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Hallvard Ulsund om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre.
Kilder til faktafilmen om dongeribuksa:“..16% .. insektsmidler..”:Ferrigno S., Dr. Guadagnini R., Dr. Tyrell K. (2018). Is cotton conquering its chemical addiction? - A review of pesticide use in global cotton production (Rapport fra Pesticide Action Network UK, side 17). Hentet 8. september fra https://www.pan-uk.org/site/wp-content/uploads/Cottons-chemical-addiction-FINAL-LOW-RES-2017.pdf“..fylle en hel søppelbil..”:Ellen MacArthur Foundation (2017). A new textiles economy: Redesigning fashion’s future (side 37). Hentet 8. september fra http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications“..30 kg CO2..”:UN Environment. (2018, 14. desember). Cleaning up couture: what’s in your jeans? Hentet 8. september 2020 fra https://www.unenvironment.org/news-and-stories/story/cleaning-couture-whats-your-jeans

Snorre Sturlason - en innføring

Kulturarv, Trinn: 8-10
Fiksjon og faktaEn humoristisk og informativ forestilling om Snorre Sturlason. Vi blir kjent med hans liv  og verker.  Forestillingen får fram ulike syn på Snorres autoritet som historisk kilde, og vår tolkning av fortiden generelt. Som bonus får elevene en halsbrekkende gøyal gjennomgang av den norske kongerekka.Forestillingen har turnert i flere fylker gjennom flere år, mens dette er første gang i Trøndelag.  

Togrøvere

Film, Trinn: 8-10
På midten av 90-tallet ble det avdekket stort svinn av varer på nordgående tog fra Trondheim. Etter lang tids etterforskning ble til slutt søkelyset rettet mot en liten togstasjon på Ranheim, lengst øst i Trondheim. Det viste seg at godstoget i en toårsperiode hadde blitt utsatt for en rekke skjulte ran. Saken fikk en uventet vending da de skyldige viste seg å være svært unge gutter i 11-15-årsalderen. Togrøveri på film gir assosiasjoner til voksne, skjeggete cowboyer på hest. Denne historien handler om barn. Togrøvere er en retrospektiv, coming-of-age-dokumentar utenom det vanlige. En film som skildrer gode og ubehagelige minner om ungdomstiden og opprøret til en helt spesiell guttegjeng fra Ranheim.Filmen er action-spekket og handler om de gode minnene og nostalgien, men er først og fremst en fortelling om utenforskap og omsorgssvikt.Hva har bydelen Ranheim på 90-tallet å gjøre med ekstremisme, rusmisbruk og store samfunnsøkonomiske konsekvenser? Alt! Vi ser gang på gang unge menn som søker usunne idealer, relasjoner og levesett, og det skyldes nesten alltid en form for utenforskap. Togrøverne fra Ranheim representerer alle disse sinte unge mennene, og filmen lar oss som publikum reflektere over hvordan vi som medmennesker kan se, forebygge og snakke om utenforskap.Togrøvere er en film om ungdom som faller utenfor og hvilke konsekvenser det kan få hvis ingen griper inn. 
OM OPPLEGGETKortdokumentaren Togrøvere (20 minutt) vises, med ettersnakk og refleksjonsoppgaver. Regissør, Martin A. Walther og produsent Jon Vatne innleder filmvisningen og har et påfølgende opplegg i etterkant av visningen.Disse guttene var outsidere. De passet ikke inn verken på skolen eller på fotballaget. De hadde heller ingen ressurssterke foreldre som tok dem med på fritidsaktiviteter. De var overlatt til seg seg - uten noen som helt rammer og regler fra lokalsamfunnet eller foreldrene. "Pøbelstreker" ble etter hvert til grov kriminalitet da guttene ble arrestert for å ha stått bak en rekke togrøveri. Opplegget varer til sammen 90 min. inkl. visning av selve filmen og  elevene får et unikt innblikk i prosessen med å lage filmen. Martin selv har vokst opp på Ranheim samtidig med togrøverne og vil snakke om hva det var med denne gjengen og deres historie som inspirerte han til å lage en film om dem. Sammen vil filmskaperne og elevene gå i dybden av hva det vil si å være utenfor, og hvilke konsekvenser det kan få for ungdom.  Regissør Martin har også sine erfaringer med utenforskap: Gjennom sin egen oppvekst, gjennom sine fire år som lærer ved Ole Vig videregående skole, i møte med ungdom som instruktør på Filmbussen i Trøndelag, og i arbeidet med forestillingen Utafor på Det Norske Teatret, har han hatt sterke møter med ungdom som virkelig har preget ham som menneske og kunstner. Det er duket for to skoletimer med en god del alvor, litt humor og mye varme.TILBAKEMELDING FRA SKOLE OKTOBER 2020«I dag har vi hatt besøk fra dere, og jeg vil bare si tusen, tusen takk for to eksepsjonelt bra timer! Martin og Jon besøkte oss med kortfilmen «Togrøvere», og aldri tidligere har jeg sett et DKS-besøk skape slikt engasjement hos mine elever. Dette var en helt fantastisk opplevelse for både elever og lærere. Jeg var med klassen som så filmen i de to første timene. Heldigvis hadde jeg mulighet til å gi meg med på forestilling nummer to også. Dette kunne jeg godt sett flere ganger. Etter den første økta gikk ryktet om at dette var bra, og i den andre økta var vi på et tidspunkt  5 lærer tilstede i klasserommet, der det i utgangspunktet bare var oppsatt en lærer. Disse gutta drar elevene med seg og gir av seg selv! De engasjerer, motiverer og har en helt enestående formidlingsevne. Tusen takk for et fantastisk besøk! Dette var knallbra!!!»
Uttrykksform
Merkelapp
Åpne filter