Charlottenlund videregående skole

Charlottenlund videregående skole

Postadresse: Yrkesskoleveien 16, 7458 Trondheim

Besøksadresse: Yrkesskoleveien 16, Postbok 8374 Jakobsli, 7458 Trondheim

Telefon: 74174100 (Kontoret), 90362873 (Astrid Vasseljen), 45032134 (Astrid Vasseljen)

E-post:cha-dks@trondelagfylke.no

Kontaktperson: Astrid Vasseljen, 903 62 873, cha-dks@trondelagfylke.no, astva@trondelagfylke.no

Antall produksjoner: 12

  • Alle
  • Grunnskole

BBoy For Life

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
I dokumentarfilmen BBoy For Life (2012) blir vi kjent med Gato (Carlos Catún Quintana) og dansecrewet hans. De lever i Guatemala som er et av verdens fattigste land. Gato og vennene hans lever og ånder for hiphopkulturen og breaking. I filmen følger vi dem på vei mot en stor dansekonkurranse, hvor pengepremien er en viktig inntekt for dem,
Men livet er svært utrygt i Guatemala by, i stor grad på grunn av den kriminelle organisasjonen M13. Denne regnes som en av verdens farligste gjenger. Broren til Gato er drept av gjengen, og Gato trues også på livet. Grunnen? De har lært opp barn og unge i breakdance, og dette anser M13 som at de rekrutterer ungdommer bort fra gjenglivet. I filmen blir vi også kjent med Leydi, som er medlem av M13. Etter å ha sonet ferdig en fengselsdom ønsker hun å slutte i gjengen, så hun kan ta vare på sønnen sin. Det er også intervjuer med gjengmedlemmer som sitter i fengsel.
Etter innspillingen av filmen i 2012, måtte Gato flykte fra Guatemala for å redde livet. Han reiste til Europa, og kom etterhvert til Norge gjennom sin venn Nicolai López. Her ble han tatt imot av organisasjonen SafeMUSE, som jobber med å beskytte truede artister rundt om i verden. I Norge har Gato gjort seg bemerket som danser, og har bl.a. vært med på forestillingen Vidas Extremas, som han fikk både Heddaprisen og Kritikerprisen for. Han har også blitt god venn med Piero Issa fra Absence (som vi kjenner godt fra DKS).
I denne produksjonen reiser Gato, Piero Issa og Nicolay López rundt til skolene. Det blir først visning av dokumentarfilmen BBoy for life. Så tar de tre aktørene publikum gjennom et foredrag om historien som fulgte. Nicolais møte med hiphop-miljøet i Guatemala, parallelt med Pieros møte med hiphop-miljøet i Kabul under Taliban. Hvordan disse tre historiene og livene basert på tilfeldigheter, flettes sammen til der de står i dag. Videre blir det en åpen paneldialog med publikum der utøverne er mer opptatt av å stille spørsmål enn å gi svar.
BBoy = Break Boy, BGirl for jenter; hiphopens foretrukne benevnelse for breakere.

Bo bærekraftig – lev med gjenbruk

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Prosjektet handler om gjenbruk, lavt konsum og redesign som en aktiv del av hverdagen. Gjennom eksempler fra Line Anda Dalmar og Per Kristian Nygårds liv og praksis med eksperimentboligene på Svartlamon, tar de elevene med på en tur i prosjektet og inn i sitt selvbygde hus. Etterpå vil elevene selv få bygge en modell i gjenbrukt pappkartong av sitt eget klimavennlige drømmehus.
Dalmar og Nygård ønsker å skape bevissthet omkring hvordan man i hverdagen kan leve med lavt karbonavtrykk og hva dette vil si i praksis. Boprosjektet har fokus på hvor stort areal vi bor på og det påvirker hvordan vi konsumerer. Hvor mange nye ting har vi plass til hjemme, og hvor mange ting kan vi faktisk bruke?Eksperimentboligene startet som masterprosjektet til Trygve Ohren og Haakon Haanes i det som i dag er Nøysom Arkitekter. Grunnideen var å se på arkitekturen som et verktøy for å skape mer bærekraftige omgivelser. Det ble utlyst som en open call og 5 familier ble valgt ut til å være med å realisere prosjektet. Alle husene hadde et totalbudsjett på 3 millioner kroner og et interiørbudsjett på 50.000 kr pr hus. Vanligvis regner man med at et nytt bad koster rundt 200.000 kr, så de måtte være kreative og finne andre alternativer enn å kjøpe nytt for å holde seg innenfor budsjettrammen. De har gjenbrukt dører og vinduer, kledning, gamle kjøkken og baderomsinnredninger, fra for eksempel finn.no, ting funnet i containere, loppemarkeder og liknende. De har blant annet bygget om gamle furubord til bokhyller, brukt en gammel skaterampe til innertak og hentet kjøkken fra den gamle sjømannsheimen på Lade, veggpanelet på kjøkkenet kommer fra kontoret til den gamle krydderfabrikken på Heimdal og så videre.I dag er det stort fokus på gjenbruk, resirkulering og redesign, men hva vil det si i praksis å leve med redesign og gjenbruk? Dalmar og Nygård ønsker å skape bevissthet blant ungdom rundt hvordan de aktivt kan leve med gjenbruk og se på hvordan kreative løsninger kan være både morsomme og lærerike. Et viktig premiss for utøverne i dette verkstedet er at de faktisk lever i gjenbruk, i et selvbygget hus.Gjennom omvisningen og verkstedet vil de vise eksempler på gjenbruk, og i modellbyggerdelen skal elevene undersøke hvilke måter

Forfatterbesøk/skrivekurs Ingrid Storholmen

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Ingrid Storholmen fra Verdal er en av Trøndelags mest anerkjente forfattere, og en gjenganger i Den kulturelle skolesekken. Hun startet karrieren som lyriker, og romandebuterte i 2009 med Tsjernobylfortellinger. Ingrid Storholmen tilbyr forfatterbesøk, skrivekurs eller en blanding. Opplegget kan i stor grad tilpasses ønsker fra de ulike skolene.
FORFATTERBESØK: Storholmen forteller om sin bakgrunn og forfatterskap. I tillegg leser hun fra den nye romanen Støvberar som kommer høsten 2020. På slutten av besøket gir Storholmen gruppa en liten skriveoppgave så de selv kan få opplevelsen av å formidle, feste og foredle et minne i skrift. Varighet 90 min.SKRIVEKURS: Kurs i kreativ skriving med fokus på skriveglede og elevens egen skriving. Storholmen er en erfaren kursholder som legger mye vekt på positive tilbakemeldinger. Kurset kan lett tilpasses ulike grupper gjennom ulike skriveoppgaver, uansett språkferdigheter. Her er det ikke snakk om rettskriving, men om fantasi og kunstnerisk utfoldelse. Varighet 120 min.

Knut Hamsuns «Sult» som tegneserieroman

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Tegneserieskaper Martin Ernstsen har laget en tegneserieadapsjon av Knut Hamsuns Sult (Minuskel forlag 2019). Boka fikk Brageprisen i åpen klasse: bildebøker for voksne og barn i 2019, og terningkast 6 i Dagbladet.
Under besøket vil Ernstsen snakke om Sult og Hamsun. Hva er det som gjør romanen tidløs? Hvorfor er den like aktuell i dag? Her vil han også gå inn på parallellene til Hamsuns eget liv, og i hvilken grad historien er selvbiografisk.
Ernstsen beskriver historien i korte trekk mens han viser illustrasjoner fra tegneserien som visualiserer dette. På den måten får elevene raskt oversikt og de vil forstå historien i dens essens og handling.
Ernstsen vil også snakke om hva det innebærer å være tegneserieskaper, hvordan han jobber til daglig, og om prosessen med å gjøre en roman om til tegneserie. Han viser bilder av skisser, storyboards, og skritt for skritt hvordan han tusjer og fargelegger en ferdig side. Ernstsen vil snakke om tegneseriemediets virkemidler, hva som skiller romanen fra adapsjonen, og hvilke valg han har tatt og hvilke utfordringer han har møtt på veien.
Noen fortellertekniske grep Ernstsen vil snakke om er bl.a. hvordan hovedpersonen forandrer seg fysisk i forhold til hvordan han føler seg – at han kan forvandle seg til en hund når han skammer seg, eller en snegle når han vemmes ved seg selv, eller en søt liten ball-karakter når han er irrasjonell. Selve streken eller teknikken også kan endre seg for å beskrive hans sinnstemninger. Andre grep Ernstsen har tatt er å bruke farger som et skille mellom fantasi fra virkelighet. Han vil også vise hvordan han jobber med tempo og layout, hvordan han styrer leseropplevelsen; f.eks. at mange små ruter gir en mer hektisk følelse, eller at det å oppløse rutenettet frigjør handlingen fra tid og sted.
Til slutt blir det rom til spørsmål, og boken vil være tilgjengelig slik at elevene kan ta en titt i den om de ønsker det.

Kroki

Visuell kunst, Trinn: 10-VG3
I denne workshopen får elevene prøve seg på akttegning. Silje Eugenie Strande Øktner leder elevene gjennom ulike tegneøvelser, og Guro Erika Trøseid Gjerstadberget står modell. Vi tegner med kull på papir og bruker fra 1 til 4 minutter på hver skisse.

Laget i verden VGS

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Dette er en utstilling som handler om en reise i verden, konkretisert gjennom smykkeobjekter laget av tolv utvalgte kunstnere fra seks verdensdeler. Med «Laget i verden» ønsker Nasjonalmuseet å fokusere på opprinnelse og mangfold, og å undersøke hvordan dette kan vise seg i samtidens smykkekunst.
Elevene blir presentert for internasjonal smykkekunst, der klassen sammen med formidler foretar en reise mellom de ulike verdensdelene, representert ved tolv montere plassert utover klasseromsgulvet. På denne reisen vil elevene bli kjent med smykkekunstnere som med høy grad av oppfinnsomhet og et kreativt overskudd har tatt i bruk overraskende materialer, fascinerende detaljer og uventede gjenstander.
Kunstnerne varierer mellom å ta i bruk hverdagsobjekter som tanntråd, gummistrikk og hundeleker, til emballasje og gjenbruksmateriale som plastflasker og hermetikkbokser. Verkene åpner for flere ideer og løsninger, der publikum blir utfordret til å tenke utenfor boksen, for eksempel over spørsmålet, hva er det egentlig som gir noe verdi?
Flere av kunstnerne i utstillingen bruker ting de har arvet eller funnet på loppemarked eller i antikkbutikker. Gjenstander som allerede er bærere av en historie, som den tradisjonelle kjolen fra Jemen eller patronbeltet fra 2. verdenskrig. Formidleren vil sammen med elevene prøve å forstå hvilke tanker, følelser og erfaringer som kommer til uttrykk gjennom de ulike detaljene i verketene. Kan smykkene i utstillingen fortelle oss noe om det å være menneske i dag?
Følgende kunstnere deltar: Fra Afrika: Eric Loubser og Geraldine Fenn, fra Asia: Mikiko Minewaki og Jacqui Chan, fra Europa: Susan Pietzsh og Jorge Manilla, fra Nord Amerika: Liaung-Chung Yen og Jenna Wainwright, fra Oseania: Christel van der Laan og Melinda Young og fra Sør Amerika: kunstnerduoen Tota Recliclados (Valeria Hasse + Marcela Muñiz) og Celio Braga.

Lydløft

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Musikkverksted + konserter for elever med tilrettelagt undervisning. I Lydløft får alle være med i Drivhusets komposisjonsverksted der man kan utfolde seg med et stort utvalg av både akustiske og elektroniske lydkilder. Det handler om å finne og velge sin egen lyd og samarbeide om å skape nye klanger og rytmer. Sammen former vi det til ny musikk som spilles på konsert. Johanne og Jon Halvor fanger opp lyder og idéer som dukker opp blant deltakerne. Kanskje passer loppemarkeds-gonger og strengeplanker med elektrisk xylofon pluss elevenes stemmer på en sampler? Musikerne hjelper til med å stille spørsmål om utvikling og form og spiller også med på både akustiske og elektroniske lydkilder. Og de kan også spille eget materiale slik at konserten varer i 30-35 minutter. Man kan også invitere publikum fra resten av skolen.
I forkant tar musikerne kontakt med skolen for å høre om rammer, spesielle ressurser og aktuelle temaer som kan tas med inn i musikkverkstedet. Unike kombinasjoner av lyd, musikk og ideer løftes frem fra hver elev. Etter hver turnédag publiseres lydopptak og evt. bilder på nettstedet http://drivhuset.org/lydloft.
Lydløft har vært på turné landet rundt med svært god respons. Dette er tredje gangen vi har dem i DKS-programmet for elever med særskilte behov.

Maktens ansikter

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Høsten 2020 åpner Falstadsenterets helt nye utstilling Maktens ansikter i den tidligere kommandantboligen fra SS-leiren Falstad. Gjennom et 4-timers opphold vil elevene på egne premisser sammen med en pedagog få utforske et rikt og komplekst kildemateriale, som spiller opp til diskusjoner om dagsaktuell tematikk. Fra de mest brutale tilfellene av voldsmakt (henrettelsene i Falstadskogen), til eksempler på positiv maktbruk (fanger som tok til motmakt og opponerte mot ordre), og videre til SS-soldaters refleksjoner over egne handlinger under rettsoppgjøret etter krigen og de kulturelle fremstillingene som har bidratt til å forme vår forståelse av disse menneskene i ettertid.
Utstillingen Maktens ansikter vil ta utgangspunkt i historier om utøvelse av makt i og omkring fangeleiren og fortelle om maktens mange ansikter, både konkret og på et abstrakt, begrepslig nivå. Utstillingen vil legge til rette for demokratilæring og samtale om makt, minne og moralsk ansvar. Maktens ansikter er Falstadsenterets største utstillingssatsning siden 2006.
Utstillingens tematiske fokus springer ut av bygningens tilblivelses- og brukshistorie som «maktens bolig» på Falstad. Samtidig er det begrunnet i vår egen samtid og utfordringer vi står overfor både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. I et politisk klima der frykt og hat får næring, trenger vi kritisk bevissthet om at menneskerettigheter og demokrati ikke er en «naturtilstand», men historiske størrelser. Utstillingen vil både tematisere forholdet overmakt – avmakt, og fremvise et positivt maktbegrep – makten hver og en av oss, som mennesker og samfunnsborgere, har til å handle i, ytre oss om og bedre forhold i egne og andres liv. Utstillingen vil legge til rette for refleksjon og diskusjon om fenomenet definisjonsmakt – makten over historien – ved å belyse hvordan krigens aktører i og omkring SS-leiren Falstad er holdt i minne og representert i kulturelle uttrykk fra krigen og fram til i dag.

Middelaldergården Stiklastadir - Samfunnet i vikingtid og middelalder

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Dette tilbudet spesialtilpasses ulike studieretninger. F.eks. Bygg- og anleggsfag har mer utbytte av et opplegg der man lærer om middelalderens samfunnsliv med utgangspunkt i byggeskikk, handverksteknikker og verktøy. Mens for elever på helse- og oppvekstfag kan det legges mer vekt på de ulike menneskene i familien sin rolle i samfunnslivet. Kan tilpasses de fleste studieretninger - ta kontakt med formidlerene i forkant.Opplegget tar  elevene med inn i langhuset Stiklastadir, som er et konstruert hus, slik vi tror det kan ha vært bygget i vikingtid. Langhuset er bygd i stavteknikk, med parvise stolper som holder oppe takkonstruksjonen. Huset hadde en viktig funksjon for høvdingen som samlingssted sosialt, politisk og religiøst. Her settes elevene inn i samfunnslivet i vikingtida. Så forteller vi om Olav Haraldsson og hans reiser i Europa. Der blir han kjent med en annen måte å lede land på, der kongen og kirken har et nært samarbeid. Han tar med prester til Norge, innfører kristenretten og blir selv etter hvert konge i Norge.
Elevene får også være med inn i gjesteloftet, som er bygd med inspirasjon fra flere loft fra middelalderen som enda står andre steder i landet. Her snakker vi om konsekvensen av innføringen av kristendommen, nye lover og dannelsen av en stat med en konge. Vi ser på de økonomiske, sosiale og politiske og kulturelle endringene som skjer i middelalderen. Gjennom å ta elevene inn i et vikinghus og et middelalderhus, så tydeliggjøres forskjellen mellom de to tidsperiodene vikingtid og middelalder.Begge husene er innredet slik vi tror det kan ha vært, med datidens religiøse symboler og utstyr som de hadde. Elevene får ta på og studere ulike gjenstander og verktøy som man hadde den gangen. Vi snakker om hvilke naturressurser de hadde, hva de importerte fra andre land og hva slags teknologi de kunne hjelpe seg med.Formidlingen foregår som et foredrag/samtale med elevene i vikingtid- og middelalderomgivelser. De får ta i og lukte på gjenstander som har med temaet å gjøre i hus som gir en følelse av hvordan det kunne ha vært å leve i denne tida. Vi utfordrer elevene på hva de tror var annerledes den gangen. Formidleren er i kostyme fra vikingtid og middelalder. Formidlerne vi bruker på dette opplegget har utdannelse innen handverk, historie, arkeologi, byggeskikk eller lignende. De er kunnskapsrike og er vant til å tilpasse formidlinga til hver enkelt gruppe som kommer.

Postmodern Cool (Inés Belli)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
I Postmodern Cool blir form, tradisjoner og forventninger til jazzdans strukket og utfordret. Forestillingen er skapt av den unge koreografen Inés Belli, som gikk ut av Kunsthøgskolen i Oslo med en bachelor i jazzdans i 2015. Postmodern Cool er et opprør mot, og en hyllest til, jazzdansen. Med et postmodernistisk syn ønsker Belli å «sette spørsmålstegn ved de autoriteter, narrativ og ’sannheter’ som i stor grad definerer vår forståelse av jazzdans spesielt, og dans generelt.»Allerede når vi kommer inn i salen ser vi et tydelig brudd med det konvensjonelle. Scenerommet er åpnet opp, sceneteppet er tatt vekk, og i midten ser vi et hvitt scenegulv som danner en slags diamant. Fem kvinnelige utøvere står foran scenen i ulike show-posisjoner. Utøverne har på seg enkle svarte kostymer og hvite sko, og starter dansen med å stille seg på rekke. Dansen har et tydelig rytmisk fokus og er satt til pulserende house-lignende musikk komponert av Jordan Fields. Musikken har en monoton dynamikk – et bevisst valg fra Belli, som gir et skarpere blikk på det rytmiske i selve bevegelsene. Med et relativt enkelt, repeterende og tradisjonelt jazz-bevegelsesspråk og matematiske mønstre klarer dansen stadig å gå mot forventning. Forestillingen bryter sånn sett med flere normer og tradisjoner som det frontale, det narrative, det uttrykksfulle og det pyntede, som historisk har stått sterkt i jazzdansen.Forestillingen vises i samarbeid med Dansenett Norge og DansiT, og blir vist på utvalge scener, primært i Trondheim.

Samtidskunst på 60 minutter VGS 2020-21

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Vi inviterer elevene til Trøndelag senter for samtidskunst (TSSK) og Kunstmuseet i Nord-Trøndelag i Namsos for å se Trøndelagsutstillingen 2020, og arbeide i grupper sammen med senterets kunstformidler. Formidlingsopplegget legger vekt på å styrke elevenes visuelle kompetanse og evne til å systematisk beskrive, analysere og reflektere, for så å diskutere rundt tematikk, materiale, det kunstneriske uttrykket og teknikken.
Målet er å motivere elevene til samtaler rundt kunstverkene og dermed lære mer om verdien av kreativ virksomhet, kunstneriske uttrykk, refleksjon rundt kunstens betydning i samfunnet og egen kreativ utfoldelse. De vil få mulighet til å diskutere fritt og høre medelever sine ideer om kunst – dette for å lære dem å betrakte forskjellige oppfatninger av et tema, for å danne egne meninger.Opplegget vil bidra med noen viktige begreper, tilnærminger og holdepunkter som vil være nyttige i møte med forskjellig samtidskunst.Formidles for VGS på TSSK uke 37 og på Kunstmuseet i Nord-Trøndelag uke 42 og 43Trøndelag Senter for Samtidskunst v/ Amalie Marie Selvik, tlf. 73 52 49 10 / 97 51 89 24, formidling@samtidskunst.noKunstmuseet Nord-Trøndelag v/Frida Marie Edlund, tlf. 48 88 00 41, frida.edlund@museetmidt.no

Science fiction og kunsten å si «tenk om»

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Både i film, tv og litteratur opplever vi økende interesse for sjangeren science fiction – ikke bare som underholdning, men også som et seriøst og dyptborende kulturuttrykk. Hvorfor skjer det nå? Hvilke muligheter gir denne sjangeren for å tenke om og diskutere vår egen samtid? I dette foredraget forteller Bjørn Vatne om tilblivelsen av sin egen science fiction-roman Nullingen av Paul Abel, og om kappløpet for å lage teknologi som erobrer hjernen vår.
Foredraget er på 45 minutter og er delt inn i tre deler. Første del handler om Bjørn Vatnes egen vei til å bli forfatter, og hvordan han etterhvert våget å stå fram med sin egen forkjærlighet for science fiction. Det er nemlig ikke til å legge skjul på at i litterære kretser har denne sjangeren et (ufortjent) B-stempel.
Andre del handler om hva science fiction er, og hva sjangeren prøver å gjøre. Her viser Vatne til kjente og mindre kjente eksempler på hvordan forfattere har klart å spå om fremtiden, og hvordan et verk som for eksempel Mary Shelleys Frankenstein er like aktuelt 200 år etter. Han viser også hvordan science fiction hele tiden har fulgt teknologiutviklingen, og blir ekstremt aktualisert i dag når utviklingen går fortere enn noen gang. Sci-fi har flyttet seg fra verdensrommet og ned i den private sfæren, til mobiltelefoner og implantater, og derfor når den et stadig bredere publikum.
Til slutt viser Vatne hvordan hans voksenroman Nullingen av Paul Abel vokste fram fra hans egen teknologi- og klimaangst, og hvordan han ble innhentet av virkeligheten bare et år etter lanseringen.
Ideen bak foredraget er å vise fram sci-fi som et fantastisk tankelaboratorium, der vi kan forberede oss på og diskutere de hendelsene vi kanskje står midt i om ikke så lenge. I tillegg synliggjør den en teknologiutvikling som aldri før har gått fortere, og som byr på helt nye etiske dilemmaer.
Foredraget er egnet som utgangspunkt for å diskutere hva som er god og dårlig litteratur, klima, frihet og tvang, autoritære regimer, overvåking, privat vs offentlig sfære, og kreativitet og fantasi.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter