Eid skole

Eid skole

Postadresse: , 7212 Korvegen

Besøksadresse: , 7212

Telefon: 72 85 87 00

Kontaktperson: Anders Aalberg, 72858700, 92409257, anders.aalberg@melhus.kommune.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle
  • VGS

1 1/2 (Oddmann Productions)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Dukkemannen Antero starter på nytt i et tomrom. Der kan han være akkurat den han er, og det blir ikke noe bråk. Men han trenger noen å danse med! Et par sjongleringsballer kanskje? Eller en kjæreste?
1 ½ er en underfundig forestilling om ensomhet. Vi møter dukkemannen Antero som ønsker å starte på nytt. Han vil skape seg en tilværelse der han har full oversikt og kontroll - hvor ingen bryr seg eller lager bråk. Men Antero utfordres av en snikende ensomhet. En annen stemme dukker opp. Snakker han med seg selv? Holder han på å bli sprø? Eller finnes det virkelig noen der som vil møte ham? 
Forestillingens styrke er originaliteten, illusjonen og budskapet. Dukken er en akrobatisk tilstand, hvor gjennomføringen av figuren, illusjonen og dukkeføringen er et sirkusnummer i seg selv. Frida Odden Brinkmann er sjonglør og sirkusartist, og med 1 ½ forener hun figurteater og nysirkus i en forunderlig soloforestilling for både store og små.


Dampmaskina

Kulturarv, Trinn: 5-7
Elevene får gjennom denne workshopen innblikk i hvilken teknologisk revolusjon dampmaskina innebar – en teknologisk revolusjon som ledet til en industriell og sosial revolusjon.Produksjonen henter inspirasjon fra programmet «Fysikk på roterommet». Vi ser på hvilken kraft damp representerer, og hvordan denne blir utnyttet i dampmaskina. Elevene får prøve en dampmaskinmodell. De varmer opp vannet ved å sette fyr på en tennbrikett og ser så hvordan kraft overføres via reimer og akslinger, som i dampsagbrukene.

Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Kroki

Visuell kunst, Trinn: 10-VG3
I denne workshopen får elevene prøve seg på akttegning. Silje Eugenie Strande Øktner leder elevene gjennom ulike tegneøvelser, og Guro Erika Trøseid Gjerstadberget står modell. Vi tegner med kull på papir og bruker fra 1 til 4 minutter på hver skisse.

Livet av Havnes DIGITAL PRODUKSJON

Film, Trinn: 8-VG3
12. september 2020 fremførte Eirik Havnes Livet - et 45 minutters langdikt om selve livet fra begynnelse til slutt. To filmteam fulgte Havnes mens han framførte diktet fra Botanisk Hage gjennom Lakkegata skole, via Akerselva og Blå , opp til Vår Frelsers Gravlund i Oslo. Resultatet er en unik poesi-film - Livet av Havnes som blander og formidler poesi og filmkunst på en nyskapende og fengslende måte. Havnes, regissør Magnus Skatvold, fotograf Kristian Davik Larssen og crew ønsket å ta med publikum på en unik opplevelse, livestreamet. Det er opptak av denne filmen dere nå skal få se, sammen med et enestående bakom-film-materiale. Andre medvirkende: Slampoet Fredrik Høyer og musikerne Anja Lauvdal, Christian Winther, Kjetil Jerve og Martin Langlie.
Filmen har en nyskapende innfallsvinkel til teksformidling, med sin blanding av moderne muntlig rimtradisjon, som er tett knyttet opp mot dagens populærmusikk, og mer tradisjonelle litterære kvaliteter, som ligner mer norsk førkrigslyrikk.  Tematisk er filmen innom en rekke faglige problemstilinger som passer inn i læreplaner i både norsk, naturfag, KRLE og det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. VIKTIG: Link til nedlastbar vimeolink og passord sendes til den enkelte skole. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 8.-10. trinn skoleåret 2020-21. Linken skal slettes tre uker etter nedlasting, og bekreftelse på at dette er gjort skal sendes eirik.havnes@gmail.com 

Newtopia – fra urfolk til ’moderne menneske’ på 15 år

Film, Trinn: 8-VG3
Hva vil det si å være moderne? Hvordan vil vi forme fremtiden vår? Kan vi lære noe av urfolk, og har vi noe å lære dem? Er menneskets natur den samme uansett tid og sted?
Det har tatt regissør Audun Amundsen 15 år å lage dokumentarfilmen Newtopia. I en 53 minutter lang TV-versjon får elevene oppleve sjamanen og medisinmannen Aman Paksa som lever et liv dypt inne i Indonesias jungel uten penger, maskiner eller motorer, upåvirket av reklame, TV og Internett. I løpet av filmingen presser det moderne Indonesiske samfunnet på. I dag suser Aman Paksa rundt i motorisert kano, og har både mobiltelefon og bankkort! Amundsen er selv en del av filmen, og midt i den rasende utviklingen skildrer filmen utviklingen av et nært vennskap.Opplegget består i at filmskaper Audun Amundsen holder en kort innledning, før elevene ser TV-versjonen (53 min). Etter filmen åpner Amundsen for samtale og spørsmål. Han vil også utdype noen situasjoner og reflektere rundt temaene i filmen. Erfaringsmessig synes elevene det er interessant å snakke med Amundsen da han både har laget filmen og er med foran kamera. Dette gjør filmen nær og troverdig.I Newtopia kan vi lett speile oss selv i urbefolkningen og gjenkjenne fellestrekk, og samtidig la oss falle inn i en verden helt ulik vår egen.Newtopia er også et historisk dokument ikke bare for Indonesia, men i internasjonal sammenheng, fordi den viser noen av de siste menneskene på kloden som lever et tradisjonelt liv, og som ikke har hatt muligheten til å ha kontakt med omverdenen.Link til Audun Amundsen på Sommer i P2, NRK Radio, juli 2020: 
https://radio.nrk.no/serie/sommer-i-p2/MKRH03001620

Over streken - tegneserieworkshop med Geir Moen

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Å lage tegneserier handler om å formidle ideer, historier, tanker, fantasi, humor og alvor i et medium der du som står bak, har full kontroll over resultatet. Tegneserier er et unikt medium, og kan innebefatte alle slags sjangre og stiluttrykk. Felles for mediet tegneserier er at det er kort vei fra ide til ferdig produkt, og kan derfor regnes som en ærlig utrykksmåte.Under workshopen vises veien fra å utvikle ideer og tegneglede til en ferdig historie som engasjerer leseren. Det legges vekt på noen elementer som er viktige innenfor serier, ideutvikling, seriefigurer, skisser, kommunikasjon med leseren, samt det tekniske hva gjelder tegning og ferdig utforming.Det overordnede målet med tegneseriekurset er å tydeliggjøre for deltagerne hvilke valg man må ta, og hvilke metoder som kan være nyttige på denne veien mot en ferdig tegneserie. Målet er å gi inspirasjon til hvordan elvene selv kan utvikle egne ideer og tegneseriekonsepter og å oppleve gleden ved å utfolde seg kreativt. Dette gjøres ved felles idemyldring lek, åpne samtaler og selvsagt tegning.

Polyfonatura

Film, Trinn: 8-10
Polyfonatura i DKS vil kombinere visning av filmen Polyfonatura (20 min.) med en konsertopplevelse. Konserten utføres av filmens hovedkarakter og komponist, musiker Eirik Havnes. Det vil i stor grad bli en interaktiv konsert, hvor elevene kan bidra.
Selve filmvisningen stykkes opp med interaktivitet som går i dybden av det som skjer i filmen. På denne måten engasjeres og involveres elevene i filmen og musikken på en unik måte. Opplegget vil ta for seg prosessen rundt og teknikkene knytet til å lage musikken, men også filmskapingen. Filmregissør og hovedkarakteren vil gjennomføre opplegget på en særdeles interaktiv måte.
Polyfonatura (2019) er en dokumentarfilm om prosessen rundt å lage musikkstykket “Polyfonatura”. Stykket er komponert og innspilt (i naturen) av Eirik Havnes, og filmen handler også i stor grad om ham og hans kreative prosess. Gjennomføringen av filmproduksjonen har tatt over fire år, og resultatet har blitt en 20 minutter lang dokumentarfilm om natur, teknologi, musikk og kreativitet.
Filmen hadde verdenspremiere på den anerkjente filmfestivalen Odense International Film Festival høsten 2019, og har siden bl.a. blitt vist på Bergen Inernasjonale Filmfestival, Nordisk Panorama og på verdens mest prestisjefulle filmfotofestival Camerimage.Prosjektet er også særdeles fleksibelt utover selve filmvisningen. I forbindelse med filmvisninger har det bl.a. blitt arrangert Silent Disco med (klubb-)musikk spilt live av DJ Eirik Havnes, og andre ganger slam poetry med konsert og videokunst. Det er også gjennomført en kunstutstilling med film, skulptur og lydinstallasjoner på Trøndelag Senter for Samtidskunst i forbindelse med filmens premiere i Trondheim i november 2019. Elevene vil få innblikk i en allsidig kunstnerisk arbeidshverdag med besøk fra Havnes og Vatne.

På eventyr med kaptein Skrekk

Litteratur, Trinn: 1-4
Dette forfatterbesøket gir elevene innblikk i veien fra et eventyrunivers til bokserie. 
Om sjørøvere, helter og antihelter
I foredraget snakker forfatter Ole André Sivertsen først om det å være sjørøver - barn har svært mange meninger om hvordan sjørøverlivet artet seg. Hvordan var livet for de ekte sjørøverne på 1600-tallet sammenlignet med det som presenteres i f.eks Sabeltann og andre «kjente» sjørøvere fra bok og film? Og hva er egentlig forskjellen på Sabeltann og Pirates of the Caribbean (samme univers men ulike målgrupper)? Hovedpersonen i bokserien, kaptein Skrekk, er en antihelt. Han er alltid redd og besvimer når han ser blod. Det å være redd var kanskje mer utbredt blant sjørøvere enn det man ser på film? Likevel, selv om det kanskje var vanlig å være redd, er det ganske «upraktisk» å være en sjørøver som besvimer når han ser blod. Det gjøres et poeng av at de fleste helter/superhelter i litteraturen har en svakhet eller en feil som de må kjempe mot. Elevene får også høre om hvordan konseptet endret seg etter at Sivertsen fikk kontrakt med forlaget Kagge. De ville at historien ikke bare skulle handle om en sjørøver, men at den skulle fortelles gjennom et barns øyne. Han ser på andre bøker som har gjort samme grep og drodler hvorfor det er sånn.Skal hovedpersonen være gutt eller jente?
Det finnes også en versjon av første bok hvor fortelleren av historien ikke er uttalt gutt eller jente, men en "hen" med navn «Krølle». Før boka ble utgitt fikk 30 familier prøvelese boka og det viste seg at ingen vurderte at "Krølle" var ei jente. Hvorfor er det sånn? Er det bare gutter som er oppfinnsomme og modige? Denne oppdagelsen gjorde i alle fall at Sivertsen bestemte at fortelleren i bøkene skulle være modige og smarte Nora.Fra skisser til illustrasjoner
Elevene får se illustrasjoner fra de ulike stadiene - veien fra skisser til de ferdige illustrasjonene. Blant annet skissene av "Krølle" som etter hvert blir til Nora. Serien er rikt og morsomt illustrert av Ketil Selnes, og samarbeidet mellom forfatter og illustratør kommer tydelig frem i foredraget.Opplesning
Det blir opplesning fra begge bøkene - litt avhengig av hvor godt elevene kjenner serien. Det er naturlig å lese åpningen av bok 1 hvor plottet blir til, men det leses også fra bok 2.  Forarbeid
Det er gøy hvis elevene vet noe om serien før de kommer, men det er ingen forutsetning. På nettsiden www.kapteinskrekk.no vil det til enhver tid være innleste prøvekapitler fra bøkene. Det finnes også podcastepisoder hvor karakterene i bøkene intervjues av forfatterens sønn Oskar (10).Illustrasjonene i bøkene kan lastes ned som strektegninger (uten farger) - fritt fram for alle som vil lage sin egen vri på bøkenes illustrasjoner. Fargelegging egner seg fint som aktivitet i klasserommet under høytlesning eller at man hører prøvekapitlene. 
Kort om serien På eventyr med kaptein skrekk: På eventyr med kaptein Skrekk er en bokserie som utgis på forlaget Kagge. Første bok (Skatten på Kokosøya) kom i januar 2019 (innkjøpt av Kulturrådet) og andre boka (Rabarbrias Perle) kom i august (2019). Etter planen skal det utgis to bøker i året. Bøkene er ment å leses for barn i alderen 6-9 år. Serien handler om jenta Nora som havner i sjørøververdenen hvor hun treffer sin grand grandonkel, sjørøveren Skrekk.

Selvbiografiske striper - DIGITAL PRODUKSJON

Kunstarter i samspill, Trinn: 5-7
Selvbiografiske striper er et digitalt tegneserieprosjekt som lærer elevene hvordan de lager en tegneserie der de selv spiller hovedrollen. I tillegg får de praktisk erfaring med å kombinere historiefortelling og tegning.
Elevene får tilgang til et digitalt oppgavehefte. Heftet ligner en tegneserie, men består både av filmlenker, beskrivelser og instruksjoner. To korte filmer introduserer opplegget. Den første filmen forteller om vennskapet og det kunstneriske samarbeidet mellom tegneserieskaper Espen og manusforfatter Carl, mens den siste filmen viser hvordan de lager en tegneserie sammen.Når elevene blar videre i heftet, får de nyttig informasjon, tips og triks før de selv tar fatt på oppgaven med å lage en selvbiografisk tegneserie. Elevene jobber parvis, og sluttresultatet er en tegneseriebok bestående av mange selvbiografiske tegneseriestriper eller småfortellinger.Link til heftet sendes til den enkelte skole. Det forutsettes at skolene ikke bruker materialet til andre enn de som får tilbudet, innenfor skolens 5.-7. trinn skoleåret 2020-21. 
BakgrunnSelvbiografiske striper har en filosofi som går ut på at alle kan lage spennende og morsomme historier fra livet sitt – bare man bruker fantasien.Det blir ofte lettere å skape noe når vi bruker oss selv eller våre egne opplevelser.  Vi tror denne teknikken kan skape skrivelyst og tegneglede hos alle.Tegneserieformatet gjør det mulig å leke med virkeligheten. Vi setter selv grensene for hva som er virkelighet og fantasi.Målet er å gi elevene selvtillit og verktøy til å uttrykke seg på nye måter, i et uhøytidelig format, der sluttresultatet er en felles bok som alle i gruppen har eierskap til.VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke bruker prosjektet til andre enn de elevene som får tilbudet, skoleåret 2020-21. 
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter