Skaun Ungdomskole

Skaun Ungdomskole

Postadresse: , 7353 Børsa

Besøksadresse: , 7353

Telefon: 72 86 88 00/72 86 88 24

Kontaktperson: Arild Opland, 926 57 372, skaun.uskole@skaun.kommune.no, arild.opland@skaun.kommune.no

Antall produksjoner: 4

  • Alle
  • VGS

Arkitektur for 10. klasse

Visuell kunst, Trinn: 10
Konseptet bygger på en direkte, en fysisk forståelse hvordan hus er bygget og hvorfor de står. Med deltakernes kropper som søyler og konstruksjons-elementer testes strekk- og lastekrefter i en konstruksjon. 2.) Deltakerne bygger i praksis en bue-konstruksjon med murstein (på en plate som beskytter gulvet) i egenforsøk og med et visst konkurransemoment og siden med instruktørens hjelp 3.) Deltakerne deles inn i mindre grupper (alle må være med , ellers fungerer ikke opplegget) som får utlevert noen bambuspinner og noen gummi-strikk med oppfordring om å lage en geometrisk 3Dkonstruksjon. Først når alle har 6 pinner skjer det noe konkret og før eller siden finner noen ut at det går an å bygge en 3-kantet pyramide, en tetraeder. Hver gruppe bygger sin tetraeder som så settes sammen med flere gummistrikk til en stor tetraeder (ca. 5 meter). Byggverket er likevel så lett at 1 elev alene kan stå i midten får å holde den. Avslutningen er rydding av samtlige pinner og og strikk på tid. Den slags rydding syns alle er morsom. Som regel spontan klapping til slutt.

Bare spille ball V21

Litteratur, Trinn: 8-10
I romanene "Bare spille ball" (2018) og "Alene gjennom" (vår 2020) står den 16 år gamle hovedpersonen Fredrik foran en del tøffe valg både i livet og fotballkarrieren. Med utgangspunkt i hans liv formidler Michael Stilson om viktigheten av å utvikle et språk til å forstå verden rundt oss, men også til å skape den.  I møte med trenere, ledere, foreldre, kompiser og alle andre som mener noe om hvem vi er, hvilken verdi vi har og hvilke valg vi bør ta, er språket vårt viktigste verktøy til å stå i disse valgene.  Foredraget tar utgangspunkt i fotball, men er like relevant for de som ikke liker fotball.

Med utgangspunkt i romanene "Bare spille ball" og "Alene gjennom" består dette foredraget en stor del av historiefortelling fra en middelmådig fotballkarriere og en forfatterdrøm bremset av forlagsredaktører som ikke lot seg overbevise. Publikum får være med når et ungt menneske som bygger selvfølelsen basert på andres aksept oppdager at språket er et verktøy til å ikke bare forstå verden, men også til å skape den. Og i den prosessen oppstår en helt annen selvfølelse, verden endrer seg, uavhengig av andres blikk.
Litteraturen som inngang til språk og livsmestring er vesentlig i formidlingen, og det er tematikken i bøkene "Bare spille ball" og "Alene gjennom" som er sentrale. Blant annet handler bøkene om ensomhet, ambisjoner, glede og det å tørre å stå for noe i møte med alle de som ønsker å påvirke deg.Foredraget kan fint knyttes til flere av de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen, spesielt folkehelse og livsmestring, men også demokrati og medborgerskap. Hvordan finner man egentlig stemmen sin som ung voksen? Foredraget forsøker å bidra til en forståelse for hvordan litteratur kan være en inngang til å forstå våre egne liv.Det er åpning for samtale/diskusjon/spørsmål fra publikum i etterkant
Om debutboka Bare spille ballBoka handler om å elske fotball, men å ikke være forberedt på de harde realitetene. Den handler om å prøve å glemme en jente, og å klare seg uten en far. Og den handler om å vinne – uten å miste seg selv.Fredrik står foran sitt livs viktigste kamp. Bare han herjer på kanten som vanlig er proffdrømmen innen rekkevidde. Men de siste dagene før finalen forandrer alt seg.Bare spille ball fikk Uprisen 2019. Den ble også nominert til Norske barne- og ungdomsbokforfattere (NBU) sin debutantpris Trollkrittet for 2019. Jurymedlem for Trollkrittet, Charlotte Glaser Munch, sier blant annet om boka:"Stilson holder leserne på tærne hele historien igjennom. Dette er spennende og gjenkjennelig for alle. I tillegg er Bare spille ball sportslig uten å bli intern. Selv om fotballtermer brukes her og der, er det ingenting som forstyrrer den uvitende, samtidig som den vitende kan glede seg."
Oppfølgeren Alene Gjennom har fått strålende anmeldelser og er valgt ut til å bli med i årets tXt-aksjon (www.txt.no)

Kunsten å se kunst DIGITAL PRODUKSJON

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
OM PRODUKSJONEN
Kunsten å se kunst er en film som trener elevene i å betrakte kunstverk med utgangspunkt i utvalgte objekter fra samlingen hos Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.Å se kunst er en kunst. Målet med filmen er å lære elevene å se og sette pris på kunstverk slik at de selv senere kan sette pris på detaljene, formene, fargene, sprekkene - ja alt som utgjør et kunstverk, gammelt som nytt. For å forstå kunsten må elevene bruke flere innfallsvinkler. De estetiske og formale kvalitetene forklares av fortellerstemmer som hjelper elevene å forstå hvilken kontekst verkene tilhører. Konteksten spiller ofte en viktig rolle i å forstå, og dermed sette pris på, kunst.“Less is more” blir det sagt, det har vært et mantra i utviklingen av dette konseptet. Kortfilmen handler helt enkelt og kapittelvis om forskjellige, nøye utvalgte kunstverk fra Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum samling, som kommenteres av stemmene til de kuratorene som har valgt ut kunstverket fra museets samling. Som publikummere til filmen vil elevene lære å forstå at det er mange måter å observere et objekt på, og at kunst kan romme mange store opplevelser man først ikke ser, når man første gang tar et kjapt blikk på et verk.De engasjerte stemmene blir underbygd på nærmest suggererende og hypnotisk vis ved hjelp av kameraets utrettelige zoom samt den mystiske og suggererende musikken.OM MUSEETNordenfjeldske Kunstindustrimuseum er et museum for kunsthåndverk og design. Museet ble grunnlagt i Trondheim i 1893.På museet finner du praktiske bruksgjenstander som møbler og serviser og klær samt kunsthåndverk og samtidskunst fra en rekke store kunstnere. I samlingen finner man gjenstander som spenner over flere tusen år og museet har et spesielt fokus på gjenstander fra Japan.Om du liker kunst og håndverk, og det å skape med hendene i ulike materialer, kan kanskje museets samlinger være til inspirasjon? Du kan lete og søke i samlingen på digitalt museumI filmen ser du bl.a. disse verkene:
Tøy # 12Margrethe Loe Elde,  2015 - på digitalt museum her
Things change
Maria Bang Espersen, 2015 - på digitalt museum her
Embarassing IngridElin Aasheim, 2019 - på digitalt museum herVase des alguesÉmile Gallé, 1898 - på digitalt museum her

BakgrunnDen kulturelle skolesekken Trøndelag er medfinansiør og har initiert produksjon av digitale produksjoner våren 2020.

Newtopia – fra urfolk til ’moderne menneske’ på 15 år

Film, Trinn: 8-VG3
Hva vil det si å være moderne? Hvordan vil vi forme fremtiden vår? Kan vi lære noe av urfolk, og har vi noe å lære dem? Er menneskets natur den samme uansett tid og sted?
Det har tatt regissør Audun Amundsen 15 år å lage dokumentarfilmen Newtopia. I en 53 minutter lang TV-versjon får elevene oppleve sjamanen og medisinmannen Aman Paksa som lever et liv dypt inne i Indonesias jungel uten penger, maskiner eller motorer, upåvirket av reklame, TV og Internett. I løpet av filmingen presser det moderne Indonesiske samfunnet på. I dag suser Aman Paksa rundt i motorisert kano, og har både mobiltelefon og bankkort! Amundsen er selv en del av filmen, og midt i den rasende utviklingen skildrer filmen utviklingen av et nært vennskap.Opplegget består i at filmskaper Audun Amundsen holder en kort innledning, før elevene ser TV-versjonen (53 min). Etter filmen åpner Amundsen for samtale og spørsmål. Han vil også utdype noen situasjoner og reflektere rundt temaene i filmen. Erfaringsmessig synes elevene det er interessant å snakke med Amundsen da han både har laget filmen og er med foran kamera. Dette gjør filmen nær og troverdig.I Newtopia kan vi lett speile oss selv i urbefolkningen og gjenkjenne fellestrekk, og samtidig la oss falle inn i en verden helt ulik vår egen.Newtopia er også et historisk dokument ikke bare for Indonesia, men i internasjonal sammenheng, fordi den viser noen av de siste menneskene på kloden som lever et tradisjonelt liv, og som ikke har hatt muligheten til å ha kontakt med omverdenen.Link til Audun Amundsen på Sommer i P2, NRK Radio, juli 2020: 
https://radio.nrk.no/serie/sommer-i-p2/MKRH03001620
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter