Grøtte skole

Grøtte skole

Postadresse: , 7320 Fannrem

Besøksadresse: , 7320

Telefon: 72 47 98 20

Kontaktperson: Jorunn Gjønnes, 48114965, jorunn.gjonnes@orkland.kommune.no, Mats Jakobsen, mats.jakobsen@orkland.kommune.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle
  • VGS

Balkan Brasserie

Musikk, Trinn: 1-7
Det koker på Brass-kjøkkenet!
Dagens meny er langkokt trompet med trommetrioler og rødløksmarinerte pølsehorn, dampet i en trekkspillsydende magedans med hylende grevling-sousafon. For en appetittvekkende musikk! Hva er det beste en pølsehornspiller liker å spise? Når legger egentlig trekkspillere seg? Og går det an å tygge tyggegummi og synge veldig fort samtidig?
På Brass-kjøkkenet har det sydet og ulmet over lengre tid og snart sprekker hemmeligheten i stortromma, men før det skjer rekker vi en tur til Hellas. Der kjenner vi magene rumle av grevlingsult og magedans. En magisk vuggesang får de voksne til å sovne, noe helt annet skjer med barna. Godt de voksne sover!
Møt opp på Brass-kjøkkenet når musikalske retter serveres og hemmeligheter sprekker.Brasseriet med utgangspunkt i balkansk brass-tradisjon, populært kalt Truba (trumpet) spiller vi melodier både fra romani-kulturen spesielt, men også trad. melodier fra hele det utvidete Balkan. 

Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Gutten som ble hele Norges Olav den hellige

Kulturarv, Trinn: 1-4
En fortellerstund om Olav Haraldsons liv med utgangspunkt i gutten Olav, som vokste opp i en brytningstid mellom den gamle troen og den nye, mellom vikingtida og middelalderen. Med utgangspunkt i elevenes verden, finner vi ut hvordan det var å leve da Olav var liten gutt. gjennom fortellinger og rollespill hører vi hva han opplevde på sine reiser fra han var 12 år. Og at han til slutt kom tilbake til Norge og ble konge. Men hvorfor snakker vi om Olav i dag, når han var konge for 1000 år siden?

Holdbart DIGITAL PRODUKSJON

Kulturarv, Trinn: 5-10
Med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål nr.12: Ansvarlig forbruk og produksjon
Holdbart er en serie videoer om håndverk, bærekraft og hvorfor vi skal ta vare på klærne våre. Målet er å skape bevissthet rundt rollen våre klær spiller innenfor miljø og bærekraft. Vi tar tak i et av de vanligste plaggene som finnes, nemlig dongeribuksa og følger den fra produksjon til forbruker. Den ene videoen er en fakta- og informasjonsdel, mens de to andre viser i praksis hvordan en kan forlenge levetida på et klesplagg ved reparasjon og omsøm. Her ser en hvordan tradisjonshåndverk og materialkunnskap spiller en viktig rolle på veien mot et ansvarlig og bærekraftig forbruk.Filmene gir inspirasjon til å velge reparasjon i stedet for å kaste. Å reparere er bra for både deg og miljøet. Ikke bare sparer du penger, du bidrar også til mindre klimautslipp, søppel og forurensning. Elevene kan for eksempel få prøve seg på å utføre reparasjon i praksis, samt utfordres til kreativ tenkning rundt det å sy om gamle klær til nye bruksområder eller fornying av eksisterende plagg. Dette ved bruk av håndsøm eller symaskin, og samtidig gi dem mulighet til å lære enkel brodering. Videoen om lapping viser flere måter å lappe et hull på, både synlig og nesten usynlig. Bota kan settes enten på baksida av hullet eller veldig synlig på framsida. Lappingen kan foregå med håndsøm, symaskin eller en kombinasjon. Valgene er elevens.  Tidligere var ens egen ressursknapphet motivasjon for å reparere og gi ting lang levetid. I dag er den globale ressursknappheten en motivasjonsfaktor for det samme. I en del miljøer er det nærmest status med synlig reparerte klær, såkalt “visible mending”. Disse videoene gir elevene verktøy og kunnskap som de kan bruke for å bidra til å skape et bærekraftig samfunn og ikke minst underbygge skaperglede og mestringsfølelse. Elever ved ungdomstrinnet har nok bakgrunnskunnskap til å ta inn over seg informasjonen som presenteres og kan kombinere den med kunnskapen de har om temaet fra før. Norges husflidslag ønsker å bevisstgjøre forbrukere om sammenhengen mellom tradisjonshåndverk, materialkunnskap og bærekraft. Ved å ta godt vare på tingene sine og om nødvendig reparere, er det et bærekraftig og godt valg. Sammen med Kindergarten Media A/S ønsker vi med denne produksjonen i DKS å gjøre en forskjell. Klimautfordringer, ressursknapphet og menneskerettigheter er noe som engasjerer voksne og barn, og vi ønsker å bevisstgjøre elever om hvordan de selv konkret kan bidra! Samtidig sitter de igjen med praktisk håndverks- og materialkunnskap knyttet til læreplanen.
VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Hallvard Ulsund om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre.
Kilder til faktafilmen om dongeribuksa:“..16% .. insektsmidler..”:Ferrigno S., Dr. Guadagnini R., Dr. Tyrell K. (2018). Is cotton conquering its chemical addiction? - A review of pesticide use in global cotton production (Rapport fra Pesticide Action Network UK, side 17). Hentet 8. september fra https://www.pan-uk.org/site/wp-content/uploads/Cottons-chemical-addiction-FINAL-LOW-RES-2017.pdf“..fylle en hel søppelbil..”:Ellen MacArthur Foundation (2017). A new textiles economy: Redesigning fashion’s future (side 37). Hentet 8. september fra http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications“..30 kg CO2..”:UN Environment. (2018, 14. desember). Cleaning up couture: what’s in your jeans? Hentet 8. september 2020 fra https://www.unenvironment.org/news-and-stories/story/cleaning-couture-whats-your-jeans

Kunsten å se kunst DIGITAL PRODUKSJON

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
OM PRODUKSJONEN
Kunsten å se kunst er en film som trener elevene i å betrakte kunstverk med utgangspunkt i utvalgte objekter fra samlingen hos Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.Å se kunst er en kunst. Målet med filmen er å lære elevene å se og sette pris på kunstverk slik at de selv senere kan sette pris på detaljene, formene, fargene, sprekkene - ja alt som utgjør et kunstverk, gammelt som nytt. For å forstå kunsten må elevene bruke flere innfallsvinkler. De estetiske og formale kvalitetene forklares av fortellerstemmer som hjelper elevene å forstå hvilken kontekst verkene tilhører. Konteksten spiller ofte en viktig rolle i å forstå, og dermed sette pris på, kunst.“Less is more” blir det sagt, det har vært et mantra i utviklingen av dette konseptet. Kortfilmen handler helt enkelt og kapittelvis om forskjellige, nøye utvalgte kunstverk fra Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum samling, som kommenteres av stemmene til de kuratorene som har valgt ut kunstverket fra museets samling. Som publikummere til filmen vil elevene lære å forstå at det er mange måter å observere et objekt på, og at kunst kan romme mange store opplevelser man først ikke ser, når man første gang tar et kjapt blikk på et verk.De engasjerte stemmene blir underbygd på nærmest suggererende og hypnotisk vis ved hjelp av kameraets utrettelige zoom samt den mystiske og suggererende musikken.OM MUSEETNordenfjeldske Kunstindustrimuseum er et museum for kunsthåndverk og design. Museet ble grunnlagt i Trondheim i 1893.På museet finner du praktiske bruksgjenstander som møbler og serviser og klær samt kunsthåndverk og samtidskunst fra en rekke store kunstnere. I samlingen finner man gjenstander som spenner over flere tusen år og museet har et spesielt fokus på gjenstander fra Japan.Om du liker kunst og håndverk, og det å skape med hendene i ulike materialer, kan kanskje museets samlinger være til inspirasjon? Du kan lete og søke i samlingen på digitalt museumI filmen ser du bl.a. disse verkene:
Tøy # 12Margrethe Loe Elde,  2015 - på digitalt museum her
Things change
Maria Bang Espersen, 2015 - på digitalt museum her
Embarassing IngridElin Aasheim, 2019 - på digitalt museum herVase des alguesÉmile Gallé, 1898 - på digitalt museum her

BakgrunnDen kulturelle skolesekken Trøndelag er medfinansiør og har initiert produksjon av digitale produksjoner våren 2020.

Lag ditt eget ordførerkjede

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Dj Kjuke er utrolig opptatt av at ordførere kommer på kunst-eventene hun lager, slik at hun får gitt ordføreren ett eget ordførerkjede! Hva er grunnen til dette? Hva jobber egentlig en ordfører med? Hvem kan bli ordfører? Bli med Dj Kjuke og lag ditt eget ordførerkjede.
Dette er et verksted der elevene lager egne ordførerkjeder. Silje har en kort introduksjon. Så lager elevene tegninger som skal representere stedet de kommer og hva de syntes er viktig. V.h.a. lamineringsmaskin blir dette til ordførerkjeder, men det er lov å bruke det man finner.Elevene trenger saks, lim, tusj, om mulig kopimaskin, gule lapper, strips, binders o.l.Som kunstner arbeider Silje Eugenie Strande Øktner i hovedsak med performance og events, installasjon, tegning og langvarie prosjekter med små inngrep i lokalmiljøer eller natur. Hun er også aktiv politiker og sitter i kommunestyret i Sør-Odal i sin tredje periode.
Silje sier: Jeg er opptatt av lokalmiljø og kommunikasjon og hvordan vi som mennesker betrakter og oppfatter hverandre. Hele verden er bygd opp av små steder - steder som alle er lokale og kjente for dem som bor akkurat der. I prosjektene mine inviterer jeg andre inn. For eksempel lag, foreninger, elever, ordførere ... Jeg vil ha deres ønsker og tolkninger. Jeg prøver å finne ut om det er overlappinger mellom den etablerte offentligheten og det intuitive, plutselige og udefinerte. Hvordan påvirker disse tingene hverandre?

Operahistorien på 60 minutter, hvis vi rekker det

Scenekunst, Trinn: 8-10
Vi tar deg gjennom 400 år med operahistorie på kun 60 minutter (hvis vi rekker det). Vi har plukket ut alle operagodbitene, og laget en forestilling som skal få DEG til å elske opera. Kanskje plukker du opp noen nye opera fun-facts, om du allerede er en operanerd?


Operahistorien på 60 minutter (hvis vi rekker det) er en humoristisk forestilling som tar for seg hele operahistorien på 60 minutter. Med forestillingen ønsker vi å vise at operaformen favner mye mer enn bare Carmen og O mio babbino caro, og at kunstformen opera på alle måter fremdeles er høyaktuell. Ved å fremføre høydepunkter fra hele operahistorien inviterer vi publikum til å oppleve opera på sitt beste, i en uformell og humoristisk ramme.
Forestillingen tar publikum på en reise fra Monteverdi på 1600-tallet til kjente komponister som Mozart, Verdi, Puccini, Wagner og dagsaktuelle Henning Sommero. Operasjangeren blir vist fra sin beste side, og utøverne tar musikken på fullt alvor, selv om forestillingen er full av humor. Publikum veiledes ved hjelp av en fortellerstemme som setter det hele i et historisk perspektiv, og med sømløse overganger sys det hele sammen med en humoristisk tone. Sangerne deler på fortellerrollen underveis, og med et stramt tidsskjema blir mange av de musikalske utdragene presentert i korte utdrag eller snutter, mens andre høydepunkter presenteres i sin helhet.

Tagg med vev

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Hvem var Hannah Ryggen? Kunstner Nina Gjølgasæther og formidler Gunnhild Tettli turnerer med et prosjekt der Hannah Ryggens kunst og vev er  tema.  Elevene får innblikk i kunstneren Hannah Ryggen og hennes samfunnsaktuelle kunst. Sammen skal de løfte Hannah Ryggens arbeider ut av veven og jobbe utendørs med vev i andre materialer og former: mellom trær, i gjerder, i klatrestativ m.m. Prosjektet er utviklet i samarbeid med  Hannah Ryggen-senteret og Ørland Kultursenter.Opplegget starter i klasserom hvor formidleren forteller om Hannah Ryggen og viser frem bilder av noen av hennes arbeider. Elevene får være med å tolke et av verkene.Så får elevene i oppgave å tegne en skisse av hva som opptar dem. Elevene skal jobbe i grupper og komme frem til en felles skisse sammen som de skal ta utgangspunkt i når de etterpå skal veve utendørs.Klassen må finne et egnet sted i skolegården som kan brukes til veving, f.eks. et gjerde.

Togrøvere

Film, Trinn: 8-10
På midten av 90-tallet ble det avdekket stort svinn av varer på nordgående tog fra Trondheim. Etter lang tids etterforskning ble til slutt søkelyset rettet mot en liten togstasjon på Ranheim, lengst øst i Trondheim. Det viste seg at godstoget i en toårsperiode hadde blitt utsatt for en rekke skjulte ran. Saken fikk en uventet vending da de skyldige viste seg å være svært unge gutter i 11-15-årsalderen. Togrøveri på film gir assosiasjoner til voksne, skjeggete cowboyer på hest. Denne historien handler om barn. Togrøvere er en retrospektiv, coming-of-age-dokumentar utenom det vanlige. En film som skildrer gode og ubehagelige minner om ungdomstiden og opprøret til en helt spesiell guttegjeng fra Ranheim.Filmen er action-spekket og handler om de gode minnene og nostalgien, men er først og fremst en fortelling om utenforskap og omsorgssvikt.Hva har bydelen Ranheim på 90-tallet å gjøre med ekstremisme, rusmisbruk og store samfunnsøkonomiske konsekvenser? Alt! Vi ser gang på gang unge menn som søker usunne idealer, relasjoner og levesett, og det skyldes nesten alltid en form for utenforskap. Togrøverne fra Ranheim representerer alle disse sinte unge mennene, og filmen lar oss som publikum reflektere over hvordan vi som medmennesker kan se, forebygge og snakke om utenforskap.Togrøvere er en film om ungdom som faller utenfor og hvilke konsekvenser det kan få hvis ingen griper inn. 
OM OPPLEGGETKortdokumentaren Togrøvere (20 minutt) vises, med ettersnakk og refleksjonsoppgaver. Regissør, Martin A. Walther og produsent Jon Vatne innleder filmvisningen og har et påfølgende opplegg i etterkant av visningen.Disse guttene var outsidere. De passet ikke inn verken på skolen eller på fotballaget. De hadde heller ingen ressurssterke foreldre som tok dem med på fritidsaktiviteter. De var overlatt til seg seg - uten noen som helt rammer og regler fra lokalsamfunnet eller foreldrene. "Pøbelstreker" ble etter hvert til grov kriminalitet da guttene ble arrestert for å ha stått bak en rekke togrøveri. Opplegget varer til sammen 90 min. inkl. visning av selve filmen og  elevene får et unikt innblikk i prosessen med å lage filmen. Martin selv har vokst opp på Ranheim samtidig med togrøverne og vil snakke om hva det var med denne gjengen og deres historie som inspirerte han til å lage en film om dem. Sammen vil filmskaperne og elevene gå i dybden av hva det vil si å være utenfor, og hvilke konsekvenser det kan få for ungdom.  Regissør Martin har også sine erfaringer med utenforskap: Gjennom sin egen oppvekst, gjennom sine fire år som lærer ved Ole Vig videregående skole, i møte med ungdom som instruktør på Filmbussen i Trøndelag, og i arbeidet med forestillingen Utafor på Det Norske Teatret, har han hatt sterke møter med ungdom som virkelig har preget ham som menneske og kunstner. Det er duket for to skoletimer med en god del alvor, litt humor og mye varme.TILBAKEMELDING FRA SKOLE OKTOBER 2020«I dag har vi hatt besøk fra dere, og jeg vil bare si tusen, tusen takk for to eksepsjonelt bra timer! Martin og Jon besøkte oss med kortfilmen «Togrøvere», og aldri tidligere har jeg sett et DKS-besøk skape slikt engasjement hos mine elever. Dette var en helt fantastisk opplevelse for både elever og lærere. Jeg var med klassen som så filmen i de to første timene. Heldigvis hadde jeg mulighet til å gi meg med på forestilling nummer to også. Dette kunne jeg godt sett flere ganger. Etter den første økta gikk ryktet om at dette var bra, og i den andre økta var vi på et tidspunkt  5 lærer tilstede i klasserommet, der det i utgangspunktet bare var oppsatt en lærer. Disse gutta drar elevene med seg og gir av seg selv! De engasjerer, motiverer og har en helt enestående formidlingsevne. Tusen takk for et fantastisk besøk! Dette var knallbra!!!»
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter