Vikhammeråsen grendaskole

Vikhammeråsen grendaskole

Postadresse: , 7560 Vikhammer

Besøksadresse: Basunvn. 11, 7560

Telefon: 73 97 93 80

Kontaktperson: Guri Bade Nilsen, 73972205, 41509044, guri.nilsen@malvik.kommune.no

Antall produksjoner: 4

  • Alle

Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Eventyrlig rettssak

Kulturarv, Trinn: 3-4
Hva: Snøhvit saksøker dronninga over kongeriket for å ha spredd private bilder av henne på internett. Elevene gjennomfører rettssaken gjennom et rollespill. Alle får hver sin rolle som dommer, aktor osv, hvert sitt kostyme og manus.
Hvorfor: Tre av fire barn mellom 9 - 12 år bruker Snapchat, og bilder kommer på avveie. Det er viktig å komme inn tidlig, og på en måte som appellerer. Gjennom lek lærer de hva som er straffbart, og hva en rettssak er.
Hvor: Skolebesøk, eller i autentiske omgivelser i en lokal rettssal.

Hvordan temme elg?

Litteratur, Trinn: 1-4
Hvordan temmer man egentlig en elg? Forfatter og illustratør Line Halsnes har besøkt en elgfarm i Russland og lært seg kunsten.
Dette og mere til kan man lære fra faktaboken Hvordan temme elg? som produksjonen tar utgangspunkt i. Det blir en slags naturfagtime der skogen kommer helt inn i klasserommet. Akkompagnert av lydeffekter, får elevene innblikk i elgens liv. På menyen står presentasjon av bok, tegning av tamme elger og elglokking — med andre ord mye elg. Men så er den jo skogens konge.Produksjonsbeskrivelse
"Skogens konge - Alt du trenger å vite om elgen" er en faktabok om elg som blir utgitt på Cappelen Damm høsten 2020, og er skrevet og illustrert av Line Halsnes. Målgruppen er 6-9 år. Gjennom 6 kapitler får leseren innblikk i elgens egenskaper, gjøremål, kroppsspråk, hva som skjer under elgjakten, ulike historiske forsøk på å temme elg og mye mer. Boken er gjennomillustrert, humoristisk, informativ og inneholder praktiske oppgaver. Produksjonen tar utgangspunkt i denne.
Opplegget, del for delDel 1: (5 minutter.) Introduksjon. Vi hører et lydspor med elglyder. Hva kan elevene om elg? Tror de det mulig å temme elg? Det som drev Line til å lage en faktabok var nysgjerrigheten på hvor elgen Einar hadde tatt veien. Før bodde den i hagen hennes, men en dag var den vekk.Del 2: (20 minutter.) Presentasjon av boken ved hjelp av store illustrasjoner. Vi er blant annet innom det svenske elgkavalleriet på 1700-tallet, de sovjetiske arbeidsleirene for elg på 1900-tallet og dagens elgfarm i Kostroma (Russland) der Line har vært for å lære å temme elg. Hun deler velvillig oppskriften med elevene. Vi hører et lydspor med elglyder og andre skogslyder. Del 3: (10 minutter.) Tegning. Hvordan ser egentlig en tam elg ut? Line tegner tamme elger med innspill fra elevene. Hun har med egne tegnesaker.Del 4: (5 minutter.) Vi prøver oss på en av oppgavene fra boken; Hvordan lokker man på elgen?Elevene lærer kunsten å lokke på elgen som skikkelige jegere.Avslutning: (5 minutter.) Hva skjedde egentlig med Einar?Forberedelser:
Line har med seg en liten høyttaler og spiller av noen lydfiler fra iPhone. Høyttaleren plasseres på f.eks en pult. Har med en mappe med illustrasjoner i størrelse A1 som plasseres på en pult foran elevene. Målet med produksjonen er å vise hvor spennende virkeligheten kan være. Samtidig er det ønskelig å gi elevene en kunstnerisk opplevelse der skogen, for et øyeblikk, kommer til dem.

Max og kornet

Kulturarv, Trinn: 1-2
"Max og kornet" er en produksjon med forfatter og foredragsholder Oddny Gumaer. Hun sier følgende om besøket sitt:"Korn har mange egenskaper som jeg elsker. Alt fra å være et bilde på oss mennesker og vår identitet, til å være en av verdens mest bærekraftige og miljøvennlige matsorter. Kan hende er kornet det aller vennligste mot miljøet. Dessuten forteller det Norges historie.
Jeg ønsker å hjelpe barn forstå den kulturelle, miljøvennlige og næringsrike verdien korn har gjennom lek og aktivitet. 
Jeg har skrevet boka Max og kornet som handler om Max som er så glad i korn, og som ønsker å dele det med verdens fattige. Opplegget jeg har laget tar utgangspunkt i historien om Max."
Uttrykksform
Merkelapp
Åpne filter