Mære landbruksskole

Mære landbruksskole

Postadresse: Mære Nordre, 7710 Sparbu

Besøksadresse: , 7710

Telefon: 74 11 42 00

Kontaktperson: Astrid P Ødegaard, 91651590, 74113615, astod@trondelagfylke.no, Astrid Wormdal, +47 74176249, +47 91393879, astwo@trondelagfylke.no

Antall produksjoner: 7

  • Alle
  • Grunnskole

Leksikon om lys og mørke (Trøndelag Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Ved en snublestein i Klostergata 35 i Trondheim står forfatteren Simon Stranger og sønnen på 10 år. På messingmerket i bakken står navnet til guttens tippoldefar som ble drept under 2. verdenskrig. Med barnets naturlige nysgjerrighet spør gutten hvorfor tippoldefaren ble drept. Faren svarer at det var fordi han var jøde.Resultatet ble romanen Leksikon om lys og mørke. Den følger livet til Gestapo-agenten Henry Rinnan i Bandeklosteret i Jonsvannsveien – parallelt med historien om den jødiske familien Komissar som utspiller seg i det samme huset etter krigen. På den ene siden menneskelig ondskap og bestialske handlinger, på den andre hverdagsliv og barnelek. Et møte mellom fiksjon og virkelighetmed handling og dialog som pirker i vår samvittighet, advarer mot liknende strømninger i dagens samfunn og leter etter skjønnhet og styrke selv i et stummende mørke. Til sammen utgjør dette flettverket av historier og refleksjoner et springbrett for nye tanker om utenforskap og konsekvenser for mennesket.Regissør Maren E. Bjørseth og scenograf Katrin Bombe skal igjen skape en forestilling med utgangspunkt i en roman. De har tidligere hatt stor suksess på Trøndelag Teater med Tvillingenes dagbok og med Alt jeg ikke husker på Studioscenen, og er kjent for sitt smakfulle og moderne uttrykk.
Forestillingen varer i underkant av 3 timer, inkl. pause.

Lydløft

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Musikkverksted + konserter for elever med tilrettelagt undervisning. I Lydløft får alle være med i Drivhusets komposisjonsverksted der man kan utfolde seg med et stort utvalg av både akustiske og elektroniske lydkilder. Det handler om å finne og velge sin egen lyd og samarbeide om å skape nye klanger og rytmer. Sammen former vi det til ny musikk som spilles på konsert. Johanne og Jon Halvor fanger opp lyder og idéer som dukker opp blant deltakerne. Kanskje passer loppemarkeds-gonger og strengeplanker med elektrisk xylofon pluss elevenes stemmer på en sampler? Musikerne hjelper til med å stille spørsmål om utvikling og form og spiller også med på både akustiske og elektroniske lydkilder. Og de kan også spille eget materiale slik at konserten varer i 30-35 minutter. Man kan også invitere publikum fra resten av skolen.
I forkant tar musikerne kontakt med skolen for å høre om rammer, spesielle ressurser og aktuelle temaer som kan tas med inn i musikkverkstedet. Unike kombinasjoner av lyd, musikk og ideer løftes frem fra hver elev. Etter hver turnédag publiseres lydopptak og evt. bilder på nettstedet http://drivhuset.org/lydloft.
Lydløft har vært på turné landet rundt med svært god respons. Dette er tredje gangen vi har dem i DKS-programmet for elever med særskilte behov.

Maktens ansikter

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Høsten 2020 åpner Falstadsenterets helt nye utstilling Maktens ansikter i den tidligere kommandantboligen fra SS-leiren Falstad. Gjennom et 4-timers opphold vil elevene på egne premisser sammen med en pedagog få utforske et rikt og komplekst kildemateriale, som spiller opp til diskusjoner om dagsaktuell tematikk. Fra de mest brutale tilfellene av voldsmakt (henrettelsene i Falstadskogen), til eksempler på positiv maktbruk (fanger som tok til motmakt og opponerte mot ordre), og videre til SS-soldaters refleksjoner over egne handlinger under rettsoppgjøret etter krigen og de kulturelle fremstillingene som har bidratt til å forme vår forståelse av disse menneskene i ettertid.
Utstillingen Maktens ansikter vil ta utgangspunkt i historier om utøvelse av makt i og omkring fangeleiren og fortelle om maktens mange ansikter, både konkret og på et abstrakt, begrepslig nivå. Utstillingen vil legge til rette for demokratilæring og samtale om makt, minne og moralsk ansvar. Maktens ansikter er Falstadsenterets største utstillingssatsning siden 2006.
Utstillingens tematiske fokus springer ut av bygningens tilblivelses- og brukshistorie som «maktens bolig» på Falstad. Samtidig er det begrunnet i vår egen samtid og utfordringer vi står overfor både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. I et politisk klima der frykt og hat får næring, trenger vi kritisk bevissthet om at menneskerettigheter og demokrati ikke er en «naturtilstand», men historiske størrelser. Utstillingen vil både tematisere forholdet overmakt – avmakt, og fremvise et positivt maktbegrep – makten hver og en av oss, som mennesker og samfunnsborgere, har til å handle i, ytre oss om og bedre forhold i egne og andres liv. Utstillingen vil legge til rette for refleksjon og diskusjon om fenomenet definisjonsmakt – makten over historien – ved å belyse hvordan krigens aktører i og omkring SS-leiren Falstad er holdt i minne og representert i kulturelle uttrykk fra krigen og fram til i dag.

Middelaldergården Stiklastadir - Samfunnet i vikingtid og middelalder

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Dette tilbudet spesialtilpasses ulike studieretninger. F.eks. Bygg- og anleggsfag har mer utbytte av et opplegg der man lærer om middelalderens samfunnsliv med utgangspunkt i byggeskikk, handverksteknikker og verktøy. Mens for elever på helse- og oppvekstfag kan det legges mer vekt på de ulike menneskene i familien sin rolle i samfunnslivet. Kan tilpasses de fleste studieretninger - ta kontakt med formidlerene i forkant.Opplegget tar  elevene med inn i langhuset Stiklastadir, som er et konstruert hus, slik vi tror det kan ha vært bygget i vikingtid. Langhuset er bygd i stavteknikk, med parvise stolper som holder oppe takkonstruksjonen. Huset hadde en viktig funksjon for høvdingen som samlingssted sosialt, politisk og religiøst. Her settes elevene inn i samfunnslivet i vikingtida. Så forteller vi om Olav Haraldsson og hans reiser i Europa. Der blir han kjent med en annen måte å lede land på, der kongen og kirken har et nært samarbeid. Han tar med prester til Norge, innfører kristenretten og blir selv etter hvert konge i Norge.
Elevene får også være med inn i gjesteloftet, som er bygd med inspirasjon fra flere loft fra middelalderen som enda står andre steder i landet. Her snakker vi om konsekvensen av innføringen av kristendommen, nye lover og dannelsen av en stat med en konge. Vi ser på de økonomiske, sosiale og politiske og kulturelle endringene som skjer i middelalderen. Gjennom å ta elevene inn i et vikinghus og et middelalderhus, så tydeliggjøres forskjellen mellom de to tidsperiodene vikingtid og middelalder.Begge husene er innredet slik vi tror det kan ha vært, med datidens religiøse symboler og utstyr som de hadde. Elevene får ta på og studere ulike gjenstander og verktøy som man hadde den gangen. Vi snakker om hvilke naturressurser de hadde, hva de importerte fra andre land og hva slags teknologi de kunne hjelpe seg med.Formidlingen foregår som et foredrag/samtale med elevene i vikingtid- og middelalderomgivelser. De får ta i og lukte på gjenstander som har med temaet å gjøre i hus som gir en følelse av hvordan det kunne ha vært å leve i denne tida. Vi utfordrer elevene på hva de tror var annerledes den gangen. Formidleren er i kostyme fra vikingtid og middelalder. Formidlerne vi bruker på dette opplegget har utdannelse innen handverk, historie, arkeologi, byggeskikk eller lignende. De er kunnskapsrike og er vant til å tilpasse formidlinga til hver enkelt gruppe som kommer.

Newtopia – fra urfolk til ’moderne menneske’ på 15 år

Film, Trinn: 8-VG3
Hva vil det si å være moderne? Hvordan vil vi forme fremtiden vår? Kan vi lære noe av urfolk, og har vi noe å lære dem? Er menneskets natur den samme uansett tid og sted?
Det har tatt regissør Audun Amundsen 15 år å lage dokumentarfilmen Newtopia. I en 53 minutter lang TV-versjon får elevene oppleve sjamanen og medisinmannen Aman Paksa som lever et liv dypt inne i Indonesias jungel uten penger, maskiner eller motorer, upåvirket av reklame, TV og Internett. I løpet av filmingen presser det moderne Indonesiske samfunnet på. I dag suser Aman Paksa rundt i motorisert kano, og har både mobiltelefon og bankkort! Amundsen er selv en del av filmen, og midt i den rasende utviklingen skildrer filmen utviklingen av et nært vennskap.Opplegget består i at filmskaper Audun Amundsen holder en kort innledning, før elevene ser TV-versjonen (53 min). Etter filmen åpner Amundsen for samtale og spørsmål. Han vil også utdype noen situasjoner og reflektere rundt temaene i filmen. Erfaringsmessig synes elevene det er interessant å snakke med Amundsen da han både har laget filmen og er med foran kamera. Dette gjør filmen nær og troverdig.I Newtopia kan vi lett speile oss selv i urbefolkningen og gjenkjenne fellestrekk, og samtidig la oss falle inn i en verden helt ulik vår egen.Newtopia er også et historisk dokument ikke bare for Indonesia, men i internasjonal sammenheng, fordi den viser noen av de siste menneskene på kloden som lever et tradisjonelt liv, og som ikke har hatt muligheten til å ha kontakt med omverdenen.Link til Audun Amundsen på Sommer i P2, NRK Radio, juli 2020: 
https://radio.nrk.no/serie/sommer-i-p2/MKRH03001620

Roads less travelled

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Funny, sad, inspiring, exciting, intelligent but always entertaining. Stand up comedy meets storytelling as Alan Drop takes you on an emotional rollercoaster ride through a strange life. This show has sold out in the USA. Younger audiences claim it has affected the way they make decisions. For all students of all lines of study.
Imagine you arrive on the streets of London with no job, no accommodation, enough money to last 2 weeks and no return ticket to Africa. Decisions have to be made and risks must be taken. Alan has started his own tennis school, been stuck in a trench in a war zone without food and water, been the target of a gang who hired a ”hitman” and discovered strange ways of getting jobs. This journey takes us from the inside of a jail to a happy, laughter filled classroom in Uruguay and into a grim comedy club in Minnesota. Full of surprises and compassion, this is storytelling at its best.
Alan Drop is a professional comedian who has lived in 8 different countries and visited over 40. He has taught for 15 years and now lives in Stjørdal. He has a masters degree in literature and is a DKS regular who has toured with 6 different productions.

We come from far far away (Stiftelsen NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter.We come from far, far away er en teaterproduksjon basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vanskelige og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.Kunstnerisk visjon:
​Med We come from far, far away har vi ønsket å skape en dialog om barn på flukt i form av en teaterforestilling. Produksjonen er for publikum i alderen fra 10 år. Rammen for denne produksjonen er lagt til den pågående krisen i Syria, men har som mål å si noe mer universelt om temaet. NIEs temakrets har alltid omhandlet håp, overlevelse og livskraft, og i dette tilfellet har presentasjonskonteksten vært ekstra viktig med tanke på målgruppen. Nøkkelord for produksjonen er overlevelse, frykt, vennskap, adskillelse og en venns død.
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter