Grong videregående skole

Grong videregående skole

Postadresse: , 7870 GRONG

Besøksadresse: Idrettsvegen , 7870

Telefon: 74 11 37 00

Kontaktperson: Trine Grande, 41444740, trigra@trondelagfylke.no

Antall produksjoner: 5

  • Alle
  • Grunnskole

BBoy For Life

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
I dokumentarfilmen BBoy For Life (2012) blir vi kjent med Gato (Carlos Catún Quintana) og dansecrewet hans. De lever i Guatemala som er et av verdens fattigste land. Gato og vennene hans lever og ånder for hiphopkulturen og breaking. I filmen følger vi dem på vei mot en stor dansekonkurranse, hvor pengepremien er en viktig inntekt for dem,
Men livet er svært utrygt i Guatemala by, i stor grad på grunn av den kriminelle organisasjonen M13. Denne regnes som en av verdens farligste gjenger. Broren til Gato er drept av gjengen, og Gato trues også på livet. Grunnen? De har lært opp barn og unge i breakdance, og dette anser M13 som at de rekrutterer ungdommer bort fra gjenglivet. I filmen blir vi også kjent med Leydi, som er medlem av M13. Etter å ha sonet ferdig en fengselsdom ønsker hun å slutte i gjengen, så hun kan ta vare på sønnen sin. Det er også intervjuer med gjengmedlemmer som sitter i fengsel.
Etter innspillingen av filmen i 2012, måtte Gato flykte fra Guatemala for å redde livet. Han reiste til Europa, og kom etterhvert til Norge gjennom sin venn Nicolai López. Her ble han tatt imot av organisasjonen SafeMUSE, som jobber med å beskytte truede artister rundt om i verden. I Norge har Gato gjort seg bemerket som danser, og har bl.a. vært med på forestillingen Vidas Extremas, som han fikk både Heddaprisen og Kritikerprisen for. Han har også blitt god venn med Piero Issa fra Absence (som vi kjenner godt fra DKS).
I denne produksjonen reiser Gato, Piero Issa og Nicolay López rundt til skolene. Det blir først visning av dokumentarfilmen BBoy for life. Så tar de tre aktørene publikum gjennom et foredrag om historien som fulgte. Nicolais møte med hiphop-miljøet i Guatemala, parallelt med Pieros møte med hiphop-miljøet i Kabul under Taliban. Hvordan disse tre historiene og livene basert på tilfeldigheter, flettes sammen til der de står i dag. Videre blir det en åpen paneldialog med publikum der utøverne er mer opptatt av å stille spørsmål enn å gi svar.
BBoy = Break Boy, BGirl for jenter; hiphopens foretrukne benevnelse for breakere.

Forfatterbesøk/skrivekurs Ingrid Storholmen

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Ingrid Storholmen fra Verdal er en av Trøndelags mest anerkjente forfattere, og en gjenganger i Den kulturelle skolesekken. Hun startet karrieren som lyriker, og romandebuterte i 2009 med Tsjernobylfortellinger. Ingrid Storholmen tilbyr forfatterbesøk, skrivekurs eller en blanding. Opplegget kan i stor grad tilpasses ønsker fra de ulike skolene.
FORFATTERBESØK: Storholmen forteller om sin bakgrunn og forfatterskap. I tillegg leser hun fra den nye romanen Støvberar som kommer høsten 2020. På slutten av besøket gir Storholmen gruppa en liten skriveoppgave så de selv kan få opplevelsen av å formidle, feste og foredle et minne i skrift. Varighet 90 min.SKRIVEKURS: Kurs i kreativ skriving med fokus på skriveglede og elevens egen skriving. Storholmen er en erfaren kursholder som legger mye vekt på positive tilbakemeldinger. Kurset kan lett tilpasses ulike grupper gjennom ulike skriveoppgaver, uansett språkferdigheter. Her er det ikke snakk om rettskriving, men om fantasi og kunstnerisk utfoldelse. Varighet 120 min.

Lydløft

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Musikkverksted + konserter for elever med tilrettelagt undervisning. I Lydløft får alle være med i Drivhusets komposisjonsverksted der man kan utfolde seg med et stort utvalg av både akustiske og elektroniske lydkilder. Det handler om å finne og velge sin egen lyd og samarbeide om å skape nye klanger og rytmer. Sammen former vi det til ny musikk som spilles på konsert. Johanne og Jon Halvor fanger opp lyder og idéer som dukker opp blant deltakerne. Kanskje passer loppemarkeds-gonger og strengeplanker med elektrisk xylofon pluss elevenes stemmer på en sampler? Musikerne hjelper til med å stille spørsmål om utvikling og form og spiller også med på både akustiske og elektroniske lydkilder. Og de kan også spille eget materiale slik at konserten varer i 30-35 minutter. Man kan også invitere publikum fra resten av skolen.
I forkant tar musikerne kontakt med skolen for å høre om rammer, spesielle ressurser og aktuelle temaer som kan tas med inn i musikkverkstedet. Unike kombinasjoner av lyd, musikk og ideer løftes frem fra hver elev. Etter hver turnédag publiseres lydopptak og evt. bilder på nettstedet http://drivhuset.org/lydloft.
Lydløft har vært på turné landet rundt med svært god respons. Dette er tredje gangen vi har dem i DKS-programmet for elever med særskilte behov.

Middelaldergården Stiklastadir - Samfunnet i vikingtid og middelalder

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Dette tilbudet spesialtilpasses ulike studieretninger. F.eks. Bygg- og anleggsfag har mer utbytte av et opplegg der man lærer om middelalderens samfunnsliv med utgangspunkt i byggeskikk, handverksteknikker og verktøy. Mens for elever på helse- og oppvekstfag kan det legges mer vekt på de ulike menneskene i familien sin rolle i samfunnslivet. Kan tilpasses de fleste studieretninger - ta kontakt med formidlerene i forkant.Opplegget tar  elevene med inn i langhuset Stiklastadir, som er et konstruert hus, slik vi tror det kan ha vært bygget i vikingtid. Langhuset er bygd i stavteknikk, med parvise stolper som holder oppe takkonstruksjonen. Huset hadde en viktig funksjon for høvdingen som samlingssted sosialt, politisk og religiøst. Her settes elevene inn i samfunnslivet i vikingtida. Så forteller vi om Olav Haraldsson og hans reiser i Europa. Der blir han kjent med en annen måte å lede land på, der kongen og kirken har et nært samarbeid. Han tar med prester til Norge, innfører kristenretten og blir selv etter hvert konge i Norge.
Elevene får også være med inn i gjesteloftet, som er bygd med inspirasjon fra flere loft fra middelalderen som enda står andre steder i landet. Her snakker vi om konsekvensen av innføringen av kristendommen, nye lover og dannelsen av en stat med en konge. Vi ser på de økonomiske, sosiale og politiske og kulturelle endringene som skjer i middelalderen. Gjennom å ta elevene inn i et vikinghus og et middelalderhus, så tydeliggjøres forskjellen mellom de to tidsperiodene vikingtid og middelalder.Begge husene er innredet slik vi tror det kan ha vært, med datidens religiøse symboler og utstyr som de hadde. Elevene får ta på og studere ulike gjenstander og verktøy som man hadde den gangen. Vi snakker om hvilke naturressurser de hadde, hva de importerte fra andre land og hva slags teknologi de kunne hjelpe seg med.Formidlingen foregår som et foredrag/samtale med elevene i vikingtid- og middelalderomgivelser. De får ta i og lukte på gjenstander som har med temaet å gjøre i hus som gir en følelse av hvordan det kunne ha vært å leve i denne tida. Vi utfordrer elevene på hva de tror var annerledes den gangen. Formidleren er i kostyme fra vikingtid og middelalder. Formidlerne vi bruker på dette opplegget har utdannelse innen handverk, historie, arkeologi, byggeskikk eller lignende. De er kunnskapsrike og er vant til å tilpasse formidlinga til hver enkelt gruppe som kommer.

Newtopia – fra urfolk til ’moderne menneske’ på 15 år

Film, Trinn: 8-VG3
Hva vil det si å være moderne? Hvordan vil vi forme fremtiden vår? Kan vi lære noe av urfolk, og har vi noe å lære dem? Er menneskets natur den samme uansett tid og sted?
Det har tatt regissør Audun Amundsen 15 år å lage dokumentarfilmen Newtopia. I en 53 minutter lang TV-versjon får elevene oppleve sjamanen og medisinmannen Aman Paksa som lever et liv dypt inne i Indonesias jungel uten penger, maskiner eller motorer, upåvirket av reklame, TV og Internett. I løpet av filmingen presser det moderne Indonesiske samfunnet på. I dag suser Aman Paksa rundt i motorisert kano, og har både mobiltelefon og bankkort! Amundsen er selv en del av filmen, og midt i den rasende utviklingen skildrer filmen utviklingen av et nært vennskap.Opplegget består i at filmskaper Audun Amundsen holder en kort innledning, før elevene ser TV-versjonen (53 min). Etter filmen åpner Amundsen for samtale og spørsmål. Han vil også utdype noen situasjoner og reflektere rundt temaene i filmen. Erfaringsmessig synes elevene det er interessant å snakke med Amundsen da han både har laget filmen og er med foran kamera. Dette gjør filmen nær og troverdig.I Newtopia kan vi lett speile oss selv i urbefolkningen og gjenkjenne fellestrekk, og samtidig la oss falle inn i en verden helt ulik vår egen.Newtopia er også et historisk dokument ikke bare for Indonesia, men i internasjonal sammenheng, fordi den viser noen av de siste menneskene på kloden som lever et tradisjonelt liv, og som ikke har hatt muligheten til å ha kontakt med omverdenen.Link til Audun Amundsen på Sommer i P2, NRK Radio, juli 2020: 
https://radio.nrk.no/serie/sommer-i-p2/MKRH03001620
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter