Utøy skole

Utøy skole

Postadresse: Utøy, 7670 Inderøy

Besøksadresse: Utøyveien 730, 7670

Telefon: 74124180

Kontaktperson: Åse Marie Hagen, 74124181, ase.marie.hagen@inderoy.kommune.no

Antall produksjoner: 6

  • Alle

Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Det annerledes barnet

Visuell kunst, Trinn: 1-7
Med utgangspunkt i skulpturer og arbeider på papir av Kjell Erik Killi-Ohlsen skal vi undersøke hva vi mener med å være annerledes? Mye av Killi-Ohlsens kunst kjennetegnes av at han peker på det som er annerledes, det som kanskje befinner seg i utkanten av samfunnet og de normer og regler som vi er vant til å forholde oss til. Men hvem definerer hva som er normalt, vanlig, akseptert? Hva som betraktes som vanlig varierer fra kultur til kultur, fra samfunn til samfunn. Identiteten vår er ofte knyttet til kjønn og forventninger til hvordan vi viser hvilket kjønn vi har. I dagens samfunn er det så lite som skal til for å falle utenfor, vi måler oss opp mot andre og strever med å være perfekte, flinke og talentfulle. Men pirker vi litt under overflata ser vi at alle skjuler noe, alle har vi noe som gjør oss litt «annerledes», utenpå eller inni. Hva skal til for å få et rausere og mer inkluderende samfunn? Hva kan vi selv gjøre? Og hvordan kan vi utrykke hvem vi er? Og hvordan kan vi uttrykke slike spørsmål og tanker gjennom kunst?

Kodeord Overlord

Litteratur, Trinn: 5-7
Dette opplegget baserer seg på barne- og ungdomsboka Kodeord Overlord frå 2019. Innleiingsvis legg Røssland fram eit kort historisk bakteppe for boka, der dei faktiske hendingane som førte fram mot D-dagen - 6. juni 1944, blir gjennomgått. Og kor viktig den allierte landgangen i Normandie var for utfallet av krigen. Midt oppi dette hamnar hovudpersonen i boka, Henry, og rett før D-dagen blir han arrestert, mistenkt for spionasje. Den britiske sikkertheitsstenesta - MI5, var livredde for at Henry hadde avslørt kor og når landgangen skulle finne stad, og dei skydde ingenting når han skulle avhøyrast. Og spørsmålet lesaren sit med er: Korleis skal Henry bevise si uskuld? Utan at det går ut over soldatane han har blitt så gode vener med?
Røssland snakkar om at han fekk ideen til boka for over 35 år sidan, og korleis han med jamne mellomrom har funne fleire og fleire puslespelbitar i aviser og på nettet. For boka er inspirert av ei sann historie, og det ligg enormt mykje research bak det endelege resultatet. Han fortel også om at menneskas historie ikkje nødvendigvis må forteljast hundre prosent historisk korrekt i ein roman, men at dramatisering og dikting er med på å gjere historia meir spennande og tilgjengeleg for lesarar i dag. Men dette er ein vanskeleg balansegang, som elevane får innsyn i.Med animasjonar, bilder og filmsekvensar blir boka presentert, men sjølvsagt aller mest gjennom formidling av sjølve boka. Sjølv synest forfatteren at dette er det beste opplegget han kan tilby. Det gir elevane innsikt i ei viktig del av Europas historie som mange ikkje veit nokon ting om. Det viser elevane korleis dei sjølv kan snekre saman ei spennande forteljing, og dei blir forhåpentlegvis frista til å lese fleire bøker.Kodeord Overlord er ei av bokslukerbøkene i år (www.bokslukerprisen.no) 

Oda gir gass og historieverksted

Litteratur, Trinn: 1-4
Oda kjeder seg og har lyst på is. Men pappa sover i stolen, hvordan skal hun komme seg til kiosken? Hun kan jo låne pappas bil! Den STORE bilen ....
Henning Lystad leser lettlestboka Oda gir gass for elevene, og forteller om hvordan man lager en billedbok. Etterpå blir det historieverksted hvor klassen sammen med Henning jobber fram en figur og en historie.

Tilfeldigheter satt i system DIGITAL PRODUKSJON

Visuell kunst, Trinn: 5-7
«Tilfeldigheter satt i system» er en digital produksjon der elevene møter kunstneren Annika Borg, som lager kunst med utgangspunkt i terninger, tall og tilfeldigheter. Kunstneren har laget tre verkstedsopplegg med instruksjonsfilmer der elevene kan kaste terninger og eksperimentere kreativt med tilfeldige tallkombinasjoner, tegning, farger, ord og algoritmer.
Se kortfilmene og utfør eksperimentene i klasserommet.Trøndelag senter for samtidskunst har i samarbeid med kunstneren Annika Borg laget en digital produksjon bestående av kortfilmer med instruksjoner til eksperimenter, nedlastbare oppgaveark og en grundig lærerveiledning. Det følger med maler som skal skrives ut og brukes i de tre eksperimentene/oppgavene. «Tilfeldigheter satt i system» er et tverrfaglig undervisningsopplegg som berører fagene kunst og håndverk, matematikk og norsk. Formidlingsopplegget inneholder muligheter til å la seg undre over tilfeldigheter og sannsynlighet, samtidig som elevene kan la seg forundre over kunstnere som benytter regler og systemer i kombinasjon med tilfeldighet kreativt.Opplegget berører noen områder av kompetansemålene i Lærerplanen 2020 (Fagfornyelsen) for 5. – 7. trinn (se lærerveiledning).Tilfeldige tall settes i system og blir til kunst!VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Amalie Marie Selvik formidling@samtidskunst.no om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Våkenatt

Kulturarv, Trinn: 5-7
Våkenatt
​​​​​​​ - et sted å finne vei, et sted å fare vill
I gamle dager levde menneskene side om side med overnaturlige skapninger. Like selvfølgelig som å lære seg å svømme, plystre og spise med kniv og gaffel var kunnskapen om hvordan man skulle beskytte seg hvis man møtte en underjordisk skapning. Særlig langt mot nord, hvor mørketida fanger hver solstråle, og bare måneskinnet får lyse opp og kaste skygger som avslører skikkelser fra den åndelige verdens tilstedeværelse. Snikende rundt hushjørnet, luskende i skogbrynet eller pustende ned igjennom pipa. Hvem var alle disse skapningene? Hvordan så de ut? Hva ville de? Og hvor er de nå?Mange voksne avfeier dette som gammel overtro, men vet de dette sikkert? Vet vi egentlig hva som skjuler seg der ute i mørket?
Uttrykksform
Merkelapp
Åpne filter