Kolvereid skole

Kolvereid skole

Postadresse: Nordre veg, 7970 KOLVEREID

Besøksadresse:

Telefon: 74 38 28 90

Kontaktperson: Brynjulf Flasnes, 74395277, 90152184, brynjulf.flasnes@naroysund.kommune.no, Hilde Strøm, hilde.strom@naroysund.kommune.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle
  • VGS

Almir og Puffene

Musikk, Trinn: 1-7
Almir vokste opp under den Jugoslaviske borgerkrigen i byen Tuzla, som nå ligger i det nord-østlige Bosnia-Herzegovina. Det var her han fikk sitt første trekkspill, det var her han lekte gjemsel med også her han måtte løpe i dekning for krigens stygge vesen.
Almir og Puffene handler om denne oppveksten; en liten gutt med trekkspill som løp opp og ned trappene og inn dørene til venner og familie i blokkene der de bodde. Almir gjenskaper dette ved å skape den samme nabolaget med trekkspillet sitt -  opp og ned, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder, glede og barnelatter med store smil og krokodilletårer. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 

Om verket: Almir og puffene er en nyskapende konsertproduksjon med bosnisk komponist og akkordeonist Almir Meskovic for målgruppen 6-12 år. Repertoaret er nyskrevet samtidsmusikk av Almir Meskovic som tar for seg hans to sterkeste sider; bosnisk sevdah musikk og samtidsmusikk for trekkspill hvor Sofia Gubaidulina og Arne Nordheim har sterk innflytelse. Verket inneholder også elementer av gjentagelse ved hjelp av diverse loopepedaler og andre miditriggede pedaler. Dette er for å skape en fornemmelse av et ensemble og for å utnytte trekkspillets fulle potensiale også med hensyn til rytme.

Laget i verden

Visuell kunst, Trinn: 1-10
Dette er en utstilling som handler om en reise i verden, konkretisert gjennom smykkeobjekter laget av tolv utvalgte kunstnere fra seks verdensdeler. Med «Laget i verden» ønsker Nasjonalmuseet å fokusere på opprinnelse og mangfold, og å undersøke hvordan dette kan vise seg i samtidens smykkekunst.Elevene blir presentert for internasjonal smykkekunst, der klassen sammen med formidler foretar en reise mellom de ulike verdensdelene, representert ved tolv montere plassert utover klasseromsgulvet. På denne reisen vil elevene bli kjent med smykkekunstnere som med høy grad av oppfinnsomhet og et kreativt overskudd har tatt i bruk overraskende materialer, fascinerende detaljer og uventede gjenstander.Kunstnerne varierer mellom å ta i bruk hverdagsobjekter som tanntråd, gummistrikk og hundeleker, til emballasje og gjenbruksmateriale som plastflasker og hermetikkbokser. Verkene åpner for flere ideer og løsninger, der publikum blir utfordret til å tenke utenfor boksen, for eksempel over spørsmålet, hva er det egentlig som gir noe verdi?Flere av kunstnerne i utstillingen bruker ting de har arvet eller funnet på loppemarked eller i antikkbutikker. Gjenstander som allerede er bærere av en historie, som den tradisjonelle kjolen fra Jemen eller patronbeltet fra 2. verdenskrig. Formidleren vil sammen med elevene prøve å forstå hvilke tanker, følelser og erfaringer som kommer til uttrykk gjennom de ulike detaljene i verketene. Kan smykkene i utstillingen fortelle oss noe om det å være menneske i dag?
Målgruppa for "Laget i verden er opprinnelig 1.-4. trinn, men det sterke innholdet egner seg like bra for større elever. DKS Trøndelag sender derfor "Laget i verden" ut til ungdomstrinnet og tilbyr den også til videregående.
Følgende kunstnere deltar: Fra Afrika: Eric Loubser og Geraldine Fenn, fra Asia: Mikiko Minewaki og Jacqui Chan, fra Europa: Susan Pietzsh og Jorge Manilla, fra Nord Amerika: Liaung-Chung Yen og Jenna Wainwright, fra Oseania: Christel van der Laan og Melinda Young og fra Sør Amerika: kunstnerduoen Tota Recliclados (Valeria Hasse + Marcela Muñiz) og Celio Braga.

Livet av Havnes DIGITAL PRODUKSJON

Film, Trinn: 8-VG3
12. september 2020 fremførte Eirik Havnes Livet - et 45 minutters langdikt om selve livet fra begynnelse til slutt. To filmteam fulgte Havnes mens han framførte diktet fra Botanisk Hage gjennom Lakkegata skole, via Akerselva og Blå , opp til Vår Frelsers Gravlund i Oslo. Resultatet er en unik poesi-film - Livet av Havnes som blander og formidler poesi og filmkunst på en nyskapende og fengslende måte. Havnes, regissør Magnus Skatvold, fotograf Kristian Davik Larssen og crew ønsket å ta med publikum på en unik opplevelse, livestreamet. Det er opptak av denne filmen dere nå skal få se, sammen med et enestående bakom-film-materiale. Andre medvirkende: Slampoet Fredrik Høyer og musikerne Anja Lauvdal, Christian Winther, Kjetil Jerve og Martin Langlie.
Filmen har en nyskapende innfallsvinkel til teksformidling, med sin blanding av moderne muntlig rimtradisjon, som er tett knyttet opp mot dagens populærmusikk, og mer tradisjonelle litterære kvaliteter, som ligner mer norsk førkrigslyrikk.  Tematisk er filmen innom en rekke faglige problemstilinger som passer inn i læreplaner i både norsk, naturfag, KRLE og det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. VIKTIG: Link til nedlastbar vimeolink og passord sendes til den enkelte skole. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 8.-10. trinn skoleåret 2020-21. Linken skal slettes tre uker etter nedlasting, og bekreftelse på at dette er gjort skal sendes eirik.havnes@gmail.com 

Mumiene våkner

Litteratur, Trinn: 5-7
Monika Steinholm har skrevet Ankh, en spenningsserie for mellomtrinnet. 
Dette er et forfattermøte der forfatteren forteller fra bøkene i Ankh-serien (i hovedsak bok 1, Mumiene våkner). Samtidig som hun forteller vil hun vise illustrasjoner fra boka på storskjerm. Det hele avsluttes med en liten kreativ skriveøvelse. I denne produksjonen ønsker forfatteren å skape leselyst og skrivelyst. Dette vil hun gjøre ved å fortelle fra boka mens hun viser bilder fra historien på storskjerm. Hun vil også snakke litt om hvordan det er å jobbe sammen med illustratør når man skriver en bok. Hva må man passe på. Hvordan får man tekst og bilder til å passe sammen, og hva gjør man hvis man oppdager at de ikke gjør det. Fortellingen de får høre har masse humor samtidig som den er spennende. Til slutt vil elevene få en liten kreativ skriveøvelse der de skal bruke illustrasjoner til å lage en fortelling. 
Mumiene våkner ble nominert til Bokslukerprisen i 2018

Skalla: Kan ein ha det kjekt sjølv om ein er sjuk?

Litteratur, Trinn: 1-4
SKALLA er ei morosam, magisk og litt trist bok om vennskapet mellom to tøffe jenter på ei barnekreftavdeling. I denne produksjonen møter elevane forfattar Randi Fuglehaug, som les historia, viser illustrasjonane frå boka og opnar for samtale: Kva kan ein gjere for vener som har det vanskeleg? Kan ein ha det kjekt sjølv om ein er sjuk?
Det finst svært mange bøker om å gå til legen eller få gips på foten, men det finst lite litteratur om å bu på sjukehus i lengre periodar. Gjennom å lese bildeboka SKALLA og stille relevante spørsmål frå teksten, ønsker Randi Fuglehaug å prate med elevar frå 1. til 4. klasse om alvorlege tema som sjukdom, kreftbehandling og død, men også om kor viktig leik kan vere og kva det vil seie å vere ein god ven.
I SKALLA møter vi Iben, som skal få cellegiftbehandling for første gong. Ho vil helst ikkje bli kjent med nokon andre på sjukehuset – ho vil berre bli frisk og kome seg tilbake til det vanlege livet sitt så fort som mogleg. Og ho gruar seg veldig til å miste det lange håret ho har spart så lenge. Då Iben møter Skalla-Malla, ei litt brysk, pågåande og mystisk jente som aldri dekker til hovudet sitt med verken lue eller parykk, blir ho først skeptisk. Men Skalla-Malla viser Iben ei hemmeleg verd på sjukehuset: magiske rom der det ikkje spelar nokon rolle om ein er frisk eller sjuk, og der ein ikkje alltid veit kva som er fantasi og kva som er verkelegheit.
SKALLA kom hausten 2018 ut på Samlaget til gode kritikkar. Hausten 2019 vart boka brukt i «Bok på 1-2-3», Nynorsksenteret sitt tverrfaglege undervisningsopplegg. Fuglehaug har sjølv fått tilbakemeldingar frå både barn, foreldre og lærarar om at boka på ein tilgjengeleg og ufarleg måte oppmodar til å snakke om ting ein elles ikkje tar opp så ofte i kvardagen.
Dei fleste kjenner nokon som er eller har vore alvorleg sjuk, og hennes erfaring er at barn både har glede og nytte av å reflektere over tema knytt til dette. Fuglehaug vil gjerne bidra til meir av denne typen refleksjon gjennom Den kulturelle skulesekken – i tillegg til å gi elevane ei underhaldande lesestund.

Store Ambisjoner! (Vrimmel studentkonsert)

Musikk, Trinn: 8-10
Store Ambisjoner!
Thommy Åverkild, Kjartan Perfheim, Jørg Fei Lee og hans halvbror Hong Glemm Lee er fire videregåendeskole elever som har startet bandet Chordplay. Med store ambisjoner ønsker de å nå ut til hele verden, men det er ett problem… Alle vil spille gitar.
Disse fire skruene har hvert enkelt ett særtrekk de må jobbe med for å få bandet til å rulle og en dag bli verdenskjent.
Thommy Åverkild har veldig lyst til å vise frem alle de nye shredde-teknikkene han har lært siden forrige øving. Dette står i dårlig lys hos resten av bandet ettersom de også vil dele rampelyset.
Hong Glemme Lee er en meget glemsom gutt og man vet aldri hvor, når og hva han glemmer. En gang glemte han gitaren og måtte dermed spille på en ordentlig bass! Resten av bandet var veldig fornøyde med det men Hong var ikke særlig fornøyd. Hong prøver nå iherdig å huske gitaren fremover.
Jørg Fei Lee sliter med å gjøre ting rett, rett og slett.
Kjartan Perfheim er opptatt av at alt skal gå perfekt og om det ikke blir perfekt så er det ingen som vet helt hva han kommer til å gjøre.
Bli med og få et innblikk i bandøvingen, se hvordan de utvikler seg og hvordan de kanskje klarer å løse hemningene sine!

Verdens beste musikkvideo - del 1

Film, Trinn: 1-4
Verdens beste musikkvideo er et praktisk filmproduksjonskurs, der elevene får delta i alle prosessene med å lage en musikkvideo. Målet med opplegget er å gi økt innsikt i en filmproduksjon, gjennom deltagelse i alle fasene fra ide til ferdig film. Opplegget er delt opp i to faser; en forberedende fase og en gjennomførende fase, som foregår på forskjellige dager.
Her kan du se musikkvideoene elevene har laget til nå!Bakgrunn:Verdens beste musikkvideo er en oppgradert versjon av musikkvideoskolen som har vært et DKS tilbud siden 2011. Prosjektet har blitt bygget ut med en teoridel, der det legges opp til at elevene skal jobbe med tildelte oppgaver fram mot innspillingsdagen. Dette vil føre til økt involvering og et eierskap til det ferdige produktet. I den siste fasen av prosjektet blir alle musikkvideoene lagt ut på nett på en felles YouTube kanal. Dette muliggjør synlighet for slekt og venner, men også læring i forhold til hvordan andre skoler har løst den samme oppgaven.Innhold:I den første fasen viser vi forskjellige musikkvideoer og snakker om hvordan disse har blitt laget. Vi legger et fornuftig ambisjonsnivå for vårt prosjekt, og overleverer låta elevene skal jobbe med. Låten er spesiallaget til prosjektet av Rasmus Og Verdens Beste Band. Videre deles elevene opp i grupper og settes etterhvert i gang med oppgaver knyttet til manus, skuespill, dans og koreografi, scenografi og kostyme. En gruppe skal også skrive en tekst til en åpen del i låta, der elevene får sunget inn sitt eget bidrag, som mikses inn i låta. Skolen får 2 besøk knyttet til dette prosjektet. Dette er 1.besøk. (Del 1). 2.besøk (del 2) er innspillingsdagen. Les mer om del 2 ved å trykke på linken. 
Praktisk gjennomføring:Rundt 14 dager i forkant av første besøk mottar skolen et kompendium der arbeidsoppgaver og forventninger er avklart. Det legges opp til at elevene forbereder seg til filmdagen i skoletiden, men dette krever ingen forkunnskap fra den enkelte lærer. Oppgavene kan forøvrig med enkelhet integreres i fag som kroppsøving, norsk, engelsk og kunst og håndtverk. På innspillingsdagen deles elevene i grupper. Gruppene rulleres i løpet av dagen slik at alle får deltatt på aktivitetene som blir filming av dramatiserte scener, samt innspilling av kor og sang. På denne måten blir sluttproduktet noe hele klassen føler eierskap til.

Verdens beste musikkvideo - del 2

Film, Trinn: 1-4
Verdens beste musikkvideo er en praktisk filmproduksjon, der elevene får delta i alle prosessene med å lage en musikkvideo. Målet med opplegget er å gi økt innsikt i en filmproduksjon, gjennom deltagelse i alle fasene fra ide til ferdig film. Opplegget er delt opp i to faser (del 1 og del 2); en forberedende fase og en gjennomførende fase, som begge gjøres i løpet av en uke.Bakgrunn:Verdens beste musikkvideo er en oppgradert versjon av musikkvideoskolen som har vært et DKS tilbud siden 2011. Prosjektet har blitt bygget ut med en teoridel, der det legges opp til at elevene skal jobbe med tildelte oppgaver fram mot innspillingsdagen. Dette vil føre til økt involvering og et eierskap til det ferdige produktet. I den siste fasen av prosjektet blir alle musikkvideoene lagt ut på nett på en felles YouTube kanal. Dette muliggjør synlighet for slekt og venner, men også læring i forhold til hvordan andre skoler har løst den samme oppgaven.Innhold:Alle skolene skal allerede ha fått et besøk knyttet til dette prosjektet. Dette er 2.besøk(Del 2), det vil si innspillingsdagen. Denne dagen kommer en fotograf og en lydmann og gjør opptakene med klassene, der alle elevene innvolveres i sine valgte roller.Praktisk gjennomføring:Prosjektet passer best for 4. og 5. trinn. Det legges opp som et tilbud for hele trinnet, der prosjektet i sin helhet blir gjennomført i løpet av en uke. Rundt 14 dager i forkant mottar skolen et kompendium der arbeidsoppgaver og forventninger er avklart. Det legges opp til at elevene forbereder seg til filmdagen i skoletiden, men dette krever ingen forkunnskap fra den enkelte lærer. Oppgavene kan forøvrig med enkelhet integreres i fag som kroppsøving, norsk, engelsk og kunst og håndtverk. På innspillingsdagen deles elevene i grupper. Gruppene rulleres i løpet av dagen slik at alle får deltatt på aktivitetene som blir filming av dramatiserte scener, samt innspilling av kor og sang. På denne måten blir sluttproduktet noe hele klassen føler eierskap til.

Vi forsker på ull

Kulturarv, Trinn: 5-7
Hvorfor brukte man klær av ull for å holde varmen før i tida. Hvordan laget man klærne? Hva skjer hvis man blir våt? Holder man seg like varm og tørr som med klærne vi har i dag? I dag kjøper vi nye klær når vi trenger det, og kanskje også når vi ikke trenger det. I snitt så kaster vi 11 kilo klær i året per person og gjennom vask av klærne våre, slipper vi ut mye microplast i naturen.Kanskje kan vi lære noe fra gamle dager ved å se på klærne de brukte da. Museet har med klesplagg fra museumsmagasinet som elevene kan studere. Hvis vi reparerer klærne våre og kjøpe klær som holder lenge, kanskje vi da kaster mindre klær og det blir mindre søppel?Gjennom fem forskerstasjoner finner eleven ut mer om hvilke egenskaper ulla har. 
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter