Nærøysundet skole

Nærøysundet skole

Postadresse: , 7940 Ottersøy

Besøksadresse: , 7940

Telefon: 74382980

Kontaktperson: Lise Lotte Dolmen, 97977847, lise-lotte.dolmen@naroysund.kommune.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle

Almir og Puffene

Musikk, Trinn: 1-7
Almir vokste opp under den Jugoslaviske borgerkrigen i byen Tuzla, som nå ligger i det nord-østlige Bosnia-Herzegovina. Det var her han fikk sitt første trekkspill, det var her han lekte gjemsel med også her han måtte løpe i dekning for krigens stygge vesen.
Almir og Puffene handler om denne oppveksten; en liten gutt med trekkspill som løp opp og ned trappene og inn dørene til venner og familie i blokkene der de bodde. Almir gjenskaper dette ved å skape den samme nabolaget med trekkspillet sitt -  opp og ned, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder, glede og barnelatter med store smil og krokodilletårer. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 

Om verket: Almir og puffene er en nyskapende konsertproduksjon med bosnisk komponist og akkordeonist Almir Meskovic for målgruppen 6-12 år. Repertoaret er nyskrevet samtidsmusikk av Almir Meskovic som tar for seg hans to sterkeste sider; bosnisk sevdah musikk og samtidsmusikk for trekkspill hvor Sofia Gubaidulina og Arne Nordheim har sterk innflytelse. Verket inneholder også elementer av gjentagelse ved hjelp av diverse loopepedaler og andre miditriggede pedaler. Dette er for å skape en fornemmelse av et ensemble og for å utnytte trekkspillets fulle potensiale også med hensyn til rytme.

Mordet ved Snåsavatnet (Vrimmel studentkonsert)

Musikk, Trinn: 5-7
Mordet ved Snåsavatnet, En historie om nøkken
Det finnes mangt et sagn og eventyr om trollene i fjellet og huldra i skogen langs norges langstrakte land, og nå er Nøkken ankommet Trøndelag!Nøkken er et vesen som ligger på lur langs vannkanten og prøver å få med seg mennesker og dyr ut i vannet for så å drukne de. Han kan gjøre seg om til blant annet en hvit hest eller en fager mann med trollbindende evner med lokkende toner. Nøkken er svært farlig for udøpte spedbarn og gravide kvinner og er mest aktiv etter solnedgang.I midten av 1800-tallet sies det at han lå ute i Snåsavatnet å prøvde å lokke med seg ei gravid kvinne ut i vannet. Slu som han er bruker han sine musikalske evner til å lokke henne inn i hans hule hånd.Og han gir seg ikke før han får sitt årlige bytte...

Mumiene våkner

Litteratur, Trinn: 5-7
Monika Steinholm har skrevet Ankh, en spenningsserie for mellomtrinnet. 
Dette er et forfattermøte der forfatteren forteller fra bøkene i Ankh-serien (i hovedsak bok 1, Mumiene våkner). Samtidig som hun forteller vil hun vise illustrasjoner fra boka på storskjerm. Det hele avsluttes med en liten kreativ skriveøvelse. I denne produksjonen ønsker forfatteren å skape leselyst og skrivelyst. Dette vil hun gjøre ved å fortelle fra boka mens hun viser bilder fra historien på storskjerm. Hun vil også snakke litt om hvordan det er å jobbe sammen med illustratør når man skriver en bok. Hva må man passe på. Hvordan får man tekst og bilder til å passe sammen, og hva gjør man hvis man oppdager at de ikke gjør det. Fortellingen de får høre har masse humor samtidig som den er spennende. Til slutt vil elevene få en liten kreativ skriveøvelse der de skal bruke illustrasjoner til å lage en fortelling. 
Mumiene våkner ble nominert til Bokslukerprisen i 2018

Skalla: Kan ein ha det kjekt sjølv om ein er sjuk?

Litteratur, Trinn: 1-4
SKALLA er ei morosam, magisk og litt trist bok om vennskapet mellom to tøffe jenter på ei barnekreftavdeling. I denne produksjonen møter elevane forfattar Randi Fuglehaug, som les historia, viser illustrasjonane frå boka og opnar for samtale: Kva kan ein gjere for vener som har det vanskeleg? Kan ein ha det kjekt sjølv om ein er sjuk?
Det finst svært mange bøker om å gå til legen eller få gips på foten, men det finst lite litteratur om å bu på sjukehus i lengre periodar. Gjennom å lese bildeboka SKALLA og stille relevante spørsmål frå teksten, ønsker Randi Fuglehaug å prate med elevar frå 1. til 4. klasse om alvorlege tema som sjukdom, kreftbehandling og død, men også om kor viktig leik kan vere og kva det vil seie å vere ein god ven.
I SKALLA møter vi Iben, som skal få cellegiftbehandling for første gong. Ho vil helst ikkje bli kjent med nokon andre på sjukehuset – ho vil berre bli frisk og kome seg tilbake til det vanlege livet sitt så fort som mogleg. Og ho gruar seg veldig til å miste det lange håret ho har spart så lenge. Då Iben møter Skalla-Malla, ei litt brysk, pågåande og mystisk jente som aldri dekker til hovudet sitt med verken lue eller parykk, blir ho først skeptisk. Men Skalla-Malla viser Iben ei hemmeleg verd på sjukehuset: magiske rom der det ikkje spelar nokon rolle om ein er frisk eller sjuk, og der ein ikkje alltid veit kva som er fantasi og kva som er verkelegheit.
SKALLA kom hausten 2018 ut på Samlaget til gode kritikkar. Hausten 2019 vart boka brukt i «Bok på 1-2-3», Nynorsksenteret sitt tverrfaglege undervisningsopplegg. Fuglehaug har sjølv fått tilbakemeldingar frå både barn, foreldre og lærarar om at boka på ein tilgjengeleg og ufarleg måte oppmodar til å snakke om ting ein elles ikkje tar opp så ofte i kvardagen.
Dei fleste kjenner nokon som er eller har vore alvorleg sjuk, og hennes erfaring er at barn både har glede og nytte av å reflektere over tema knytt til dette. Fuglehaug vil gjerne bidra til meir av denne typen refleksjon gjennom Den kulturelle skulesekken – i tillegg til å gi elevane ei underhaldande lesestund.

Slemme Lars og det følsomme bandet (Vrimmel studentkonsert)

Musikk, Trinn: 1-4
SlemmeLars og det følsomme bandet:Det er tid for den store audition-dagen som alle har ventet på! En opplevelse fylt med kjefting, gråt og svette. Hvem blir den heldige?... eller den uheldige?Slemme-Lars sin absolutt store drøm er og bli sangstjerne. Med følelsene i spill har han en plan om å kapre det beste bandet i hele Ytre- Namdal! En stor audition skal holdes. Med en selvgod tamburin, likegyldig gitar, småfrekk kazoo, glad ukulele og nervøs djembe, skal de ulike karakterene kjempe om plassen i Lars sitt nye band.En stor audition skal holdes. På et merkverdig vis skal han kapre det beste bandet som skal turnere verden rundt.Lars har en sangfugl i magen og har blitt fryktet i mange år. Han fremstår som bygdas verste bølle, og folk som vet hvem han er, vil trolig kategorisere han som en slemming. De fleste skjønner ikke hvorfor Lars er så slem, men kan det være en grunn? Er han usikker? Er han redd?Siden Lars ikke har noen venner eller instrumentkunnskaper har han aldri turt å prøve seg som sanger, og musikkbransjen er visst ganske tøff.En dag fikk han en idé, hans aller siste sjanse. Han har flyttet til et nytt sted for å holde audition, hvordan vil dette gå?

Verdens beste musikkvideo - del 1

Film, Trinn: 1-4
Verdens beste musikkvideo er et praktisk filmproduksjonskurs, der elevene får delta i alle prosessene med å lage en musikkvideo. Målet med opplegget er å gi økt innsikt i en filmproduksjon, gjennom deltagelse i alle fasene fra ide til ferdig film. Opplegget er delt opp i to faser; en forberedende fase og en gjennomførende fase, som foregår på forskjellige dager.
Her kan du se musikkvideoene elevene har laget til nå!Bakgrunn:Verdens beste musikkvideo er en oppgradert versjon av musikkvideoskolen som har vært et DKS tilbud siden 2011. Prosjektet har blitt bygget ut med en teoridel, der det legges opp til at elevene skal jobbe med tildelte oppgaver fram mot innspillingsdagen. Dette vil føre til økt involvering og et eierskap til det ferdige produktet. I den siste fasen av prosjektet blir alle musikkvideoene lagt ut på nett på en felles YouTube kanal. Dette muliggjør synlighet for slekt og venner, men også læring i forhold til hvordan andre skoler har løst den samme oppgaven.Innhold:I den første fasen viser vi forskjellige musikkvideoer og snakker om hvordan disse har blitt laget. Vi legger et fornuftig ambisjonsnivå for vårt prosjekt, og overleverer låta elevene skal jobbe med. Låten er spesiallaget til prosjektet av Rasmus Og Verdens Beste Band. Videre deles elevene opp i grupper og settes etterhvert i gang med oppgaver knyttet til manus, skuespill, dans og koreografi, scenografi og kostyme. En gruppe skal også skrive en tekst til en åpen del i låta, der elevene får sunget inn sitt eget bidrag, som mikses inn i låta. Skolen får 2 besøk knyttet til dette prosjektet. Dette er 1.besøk. (Del 1). 2.besøk (del 2) er innspillingsdagen. Les mer om del 2 ved å trykke på linken. 
Praktisk gjennomføring:Rundt 14 dager i forkant av første besøk mottar skolen et kompendium der arbeidsoppgaver og forventninger er avklart. Det legges opp til at elevene forbereder seg til filmdagen i skoletiden, men dette krever ingen forkunnskap fra den enkelte lærer. Oppgavene kan forøvrig med enkelhet integreres i fag som kroppsøving, norsk, engelsk og kunst og håndtverk. På innspillingsdagen deles elevene i grupper. Gruppene rulleres i løpet av dagen slik at alle får deltatt på aktivitetene som blir filming av dramatiserte scener, samt innspilling av kor og sang. På denne måten blir sluttproduktet noe hele klassen føler eierskap til.

Verdens beste musikkvideo - del 2

Film, Trinn: 1-4
Verdens beste musikkvideo er en praktisk filmproduksjon, der elevene får delta i alle prosessene med å lage en musikkvideo. Målet med opplegget er å gi økt innsikt i en filmproduksjon, gjennom deltagelse i alle fasene fra ide til ferdig film. Opplegget er delt opp i to faser (del 1 og del 2); en forberedende fase og en gjennomførende fase, som begge gjøres i løpet av en uke.Bakgrunn:Verdens beste musikkvideo er en oppgradert versjon av musikkvideoskolen som har vært et DKS tilbud siden 2011. Prosjektet har blitt bygget ut med en teoridel, der det legges opp til at elevene skal jobbe med tildelte oppgaver fram mot innspillingsdagen. Dette vil føre til økt involvering og et eierskap til det ferdige produktet. I den siste fasen av prosjektet blir alle musikkvideoene lagt ut på nett på en felles YouTube kanal. Dette muliggjør synlighet for slekt og venner, men også læring i forhold til hvordan andre skoler har løst den samme oppgaven.Innhold:Alle skolene skal allerede ha fått et besøk knyttet til dette prosjektet. Dette er 2.besøk(Del 2), det vil si innspillingsdagen. Denne dagen kommer en fotograf og en lydmann og gjør opptakene med klassene, der alle elevene innvolveres i sine valgte roller.Praktisk gjennomføring:Prosjektet passer best for 4. og 5. trinn. Det legges opp som et tilbud for hele trinnet, der prosjektet i sin helhet blir gjennomført i løpet av en uke. Rundt 14 dager i forkant mottar skolen et kompendium der arbeidsoppgaver og forventninger er avklart. Det legges opp til at elevene forbereder seg til filmdagen i skoletiden, men dette krever ingen forkunnskap fra den enkelte lærer. Oppgavene kan forøvrig med enkelhet integreres i fag som kroppsøving, norsk, engelsk og kunst og håndtverk. På innspillingsdagen deles elevene i grupper. Gruppene rulleres i løpet av dagen slik at alle får deltatt på aktivitetene som blir filming av dramatiserte scener, samt innspilling av kor og sang. På denne måten blir sluttproduktet noe hele klassen føler eierskap til.

Vi forsker på ull

Kulturarv, Trinn: 5-7
Hvorfor brukte man klær av ull for å holde varmen før i tida. Hvordan laget man klærne? Hva skjer hvis man blir våt? Holder man seg like varm og tørr som med klærne vi har i dag? I dag kjøper vi nye klær når vi trenger det, og kanskje også når vi ikke trenger det. I snitt så kaster vi 11 kilo klær i året per person og gjennom vask av klærne våre, slipper vi ut mye microplast i naturen.Kanskje kan vi lære noe fra gamle dager ved å se på klærne de brukte da. Museet har med klesplagg fra museumsmagasinet som elevene kan studere. Hvis vi reparerer klærne våre og kjøpe klær som holder lenge, kanskje vi da kaster mindre klær og det blir mindre søppel?Gjennom fem forskerstasjoner finner eleven ut mer om hvilke egenskaper ulla har. 
Uttrykksform
Åpne filter