Harran oppvekstsenter

Harran oppvekstsenter

Postadresse: Harran, 7873 Harran

Besøksadresse: Harran, 7873 Harran

Telefon: 977 85 366 (Mobil)

E-post:odd.magne.lund@grong.kommune.no (Rektor og kontaktperson DKS)

Kontaktperson: Odd Magne Lund, 74 33 08 32 (Kontor), 977 85 366 (Mobil), odd.magne.lund@grong.kommune.no

Antall produksjoner: 4

  • Alle

Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Det annerledes barnet

Visuell kunst, Trinn: 1-7
Med utgangspunkt i skulpturer og arbeider på papir av Kjell Erik Killi-Ohlsen skal vi undersøke hva vi mener med å være annerledes? Mye av Killi-Ohlsens kunst kjennetegnes av at han peker på det som er annerledes, det som kanskje befinner seg i utkanten av samfunnet og de normer og regler som vi er vant til å forholde oss til. Men hvem definerer hva som er normalt, vanlig, akseptert? Hva som betraktes som vanlig varierer fra kultur til kultur, fra samfunn til samfunn. Identiteten vår er ofte knyttet til kjønn og forventninger til hvordan vi viser hvilket kjønn vi har. I dagens samfunn er det så lite som skal til for å falle utenfor, vi måler oss opp mot andre og strever med å være perfekte, flinke og talentfulle. Men pirker vi litt under overflata ser vi at alle skjuler noe, alle har vi noe som gjør oss litt «annerledes», utenpå eller inni. Hva skal til for å få et rausere og mer inkluderende samfunn? Hva kan vi selv gjøre? Og hvordan kan vi utrykke hvem vi er? Og hvordan kan vi uttrykke slike spørsmål og tanker gjennom kunst?

Historiekista

Kulturarv, Trinn: 1-4
To formidlere kommer med en stor kiste med mange spennende gamle gjenstander i. Sammen finner vi ut hvilke historier disse gjenstadene gjemmer på.

Tilfeldigheter satt i system DIGITAL PRODUKSJON

Visuell kunst, Trinn: 5-7
«Tilfeldigheter satt i system» er en digital produksjon der elevene møter kunstneren Annika Borg, som lager kunst med utgangspunkt i terninger, tall og tilfeldigheter. Kunstneren har laget tre verkstedsopplegg med instruksjonsfilmer der elevene kan kaste terninger og eksperimentere kreativt med tilfeldige tallkombinasjoner, tegning, farger, ord og algoritmer.
Se kortfilmene og utfør eksperimentene i klasserommet.Trøndelag senter for samtidskunst har i samarbeid med kunstneren Annika Borg laget en digital produksjon bestående av kortfilmer med instruksjoner til eksperimenter, nedlastbare oppgaveark og en grundig lærerveiledning. Det følger med maler som skal skrives ut og brukes i de tre eksperimentene/oppgavene. «Tilfeldigheter satt i system» er et tverrfaglig undervisningsopplegg som berører fagene kunst og håndverk, matematikk og norsk. Formidlingsopplegget inneholder muligheter til å la seg undre over tilfeldigheter og sannsynlighet, samtidig som elevene kan la seg forundre over kunstnere som benytter regler og systemer i kombinasjon med tilfeldighet kreativt.Opplegget berører noen områder av kompetansemålene i Lærerplanen 2020 (Fagfornyelsen) for 5. – 7. trinn (se lærerveiledning).Tilfeldige tall settes i system og blir til kunst!VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Amalie Marie Selvik formidling@samtidskunst.no om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.
Uttrykksform
Merkelapp
Åpne filter