Åsen barne- og ungdomsskole

Åsen barne- og ungdomsskole

Postadresse: Postboks 24, 7630 ÅSEN

Besøksadresse: , 7630

Telefon: 74 05 33 60

Kontaktperson: Ellen Sofie Reinås, 46760298, eere@levanger.kommune.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle
  • VGS

Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Dyras beste sjekketriks

Litteratur, Trinn: 5-7
Det er ikke alltid lett å skaffe seg en kjæreste, og hvordan i all verden skal man egentlig gå fram for å sjekke og flørte? Kanskje vi kan få noen tips fra de som er skikkelig gode på det, og som ikke blir flaue en gang; nemlig dyra! Visste du at mohairgeita sitt beste sjekketriks er å tisse seg selv i fjeset? At edderkopper sjarmerer damene med musikk og heftige rytmer? Eller at pingviner frir med småstein? Malin Hellebø, kjent fra Dyrevenn på NRK Super, og illustratør og forfatter Camilla Kuhn har laget en bok om det hele, og nå kommer Malin for å fortelle, lese og kanskje til og med synge litt om de spennende og rare metodene dyr har for å finne seg en make.
Kanskje finnes det noen triks vi mennesker kan bruke også? Og ikke minst; triks vi mennesker kanskje helst bør la være å bruke. Forestillingen og boka kan være fine utgangspunkt for samtaler med elevene om hva sjekking, paring, flørting og tiltrekning er, og temaene berøres på en morsom og likefrem måte.

Geitbåten DIGITAL PRODUKSJON

Kulturarv, Trinn: 5-VG3
Geitbåten er ein spennande dokumentar som gjev innblikk i livet til den unge båtbyggjaren Hallvard. Vi blir teke med i prosessen med å byggje ein geitbåt, på sosialt samvær med vener, og ikkje minst blir vi teke med på seglinga av den fantastiske båten.
Del 1: Filmen GeitbåtenI denne filmen møter vi den unge båtbyggjaren Hallvard, som er den einaste som byggjer geitbåtar aktivt i dag. Om han lurer på noko, må han studere båtane i museet for å få svar, eller spørje bestefar Jon. Det er bestefar Jon som har lært Hallvard å byggje geitbåt. Dei to trivst godt i lag, og Hallvard meiner bestefar har ein eigen «bestefarpedagogikk».Både bestefar Jon Godal og den unge båtbyggjaren Hallvard Heide er tilknytta Geitbåtmuseet i Heim kommune. Geitbåtmuseet har ei utviklings- og produksjonsavdeling som heiter Husasnotra, og det er der Hallvard byggjer geitbåtar. Geitbåten er ein av dei mest opprinnelege båtkonstruksjonane i Noreg. Desse båtane liknar i struktur til dømes Gokstadskipet. Geitbåten vart tradisjonelt bygd og bruka i Romsdalen, på Nordmøre og i den i sørvestlege delen av Trøndelag. Denne båten har hatt stor betydning for utvikling av tradisjonsbåtar i Noreg. Geitbåten syner at det er mogleg for unge folk å halde på med tradisjonshandtverk, slik Hallvard gjer. Filmen gjev sjåaren innføring i kva ein geitbåt er, så vel som glimt inn i det å byggje og segle geitbåten. Del 2:Hallvard har laga ei sløydoppgåve som elevane kan gjere etter at dei har sett filmen. Det er lagt ved ei skildring av oppgåva, og i denne fins ei lenke til ein instruksjonsvideo kor Hallvard syner korleis oppgåva kan utførast. Sløydoppgåva handlar om å gå ut i skogen, finne emne og å lage ein knagg. Dette er ei oppgåva elevane kan gjere på skolen i lag med sløydlæraren.  Filmane kan streamast eller lastast ned frå vimeo - link til filmane og passord sendas den enkelte skule. NB: Skulene kan ikkje vise filmane til andre enn dei som får tilbodet, skuleåret 2020-21. To veker etter at Geitbåten er lasta ned skal alle nedlastingar slettast og det skal sendast ei skriftleg stadfesting pr e-post til Jonathan Kalvik Gorton - jonathan.kalvik.gorton@nordmore.museum.no - om at dette er gjort. Dette har med rettigheiter og eigedom til verket å gjere. 

Gutten som ble hele Norges Olav den hellige

Kulturarv, Trinn: 1-4
En fortellerstund om Olav Haraldsons liv med utgangspunkt i gutten Olav, som vokste opp i en brytningstid mellom den gamle troen og den nye, mellom vikingtida og middelalderen. Med utgangspunkt i elevenes verden, finner vi ut hvordan det var å leve da Olav var liten gutt. gjennom fortellinger og rollespill hører vi hva han opplevde på sine reiser fra han var 12 år. Og at han til slutt kom tilbake til Norge og ble konge. Men hvorfor snakker vi om Olav i dag, når han var konge for 1000 år siden?

Holdbart DIGITAL PRODUKSJON

Kulturarv, Trinn: 5-10
Med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål nr.12: Ansvarlig forbruk og produksjon
Holdbart er en serie videoer om håndverk, bærekraft og hvorfor vi skal ta vare på klærne våre. Målet er å skape bevissthet rundt rollen våre klær spiller innenfor miljø og bærekraft. Vi tar tak i et av de vanligste plaggene som finnes, nemlig dongeribuksa og følger den fra produksjon til forbruker. Den ene videoen er en fakta- og informasjonsdel, mens de to andre viser i praksis hvordan en kan forlenge levetida på et klesplagg ved reparasjon og omsøm. Her ser en hvordan tradisjonshåndverk og materialkunnskap spiller en viktig rolle på veien mot et ansvarlig og bærekraftig forbruk.Filmene gir inspirasjon til å velge reparasjon i stedet for å kaste. Å reparere er bra for både deg og miljøet. Ikke bare sparer du penger, du bidrar også til mindre klimautslipp, søppel og forurensning. Elevene kan for eksempel få prøve seg på å utføre reparasjon i praksis, samt utfordres til kreativ tenkning rundt det å sy om gamle klær til nye bruksområder eller fornying av eksisterende plagg. Dette ved bruk av håndsøm eller symaskin, og samtidig gi dem mulighet til å lære enkel brodering. Videoen om lapping viser flere måter å lappe et hull på, både synlig og nesten usynlig. Bota kan settes enten på baksida av hullet eller veldig synlig på framsida. Lappingen kan foregå med håndsøm, symaskin eller en kombinasjon. Valgene er elevens.  Tidligere var ens egen ressursknapphet motivasjon for å reparere og gi ting lang levetid. I dag er den globale ressursknappheten en motivasjonsfaktor for det samme. I en del miljøer er det nærmest status med synlig reparerte klær, såkalt “visible mending”. Disse videoene gir elevene verktøy og kunnskap som de kan bruke for å bidra til å skape et bærekraftig samfunn og ikke minst underbygge skaperglede og mestringsfølelse. Elever ved ungdomstrinnet har nok bakgrunnskunnskap til å ta inn over seg informasjonen som presenteres og kan kombinere den med kunnskapen de har om temaet fra før. Norges husflidslag ønsker å bevisstgjøre forbrukere om sammenhengen mellom tradisjonshåndverk, materialkunnskap og bærekraft. Ved å ta godt vare på tingene sine og om nødvendig reparere, er det et bærekraftig og godt valg. Sammen med Kindergarten Media A/S ønsker vi med denne produksjonen i DKS å gjøre en forskjell. Klimautfordringer, ressursknapphet og menneskerettigheter er noe som engasjerer voksne og barn, og vi ønsker å bevisstgjøre elever om hvordan de selv konkret kan bidra! Samtidig sitter de igjen med praktisk håndverks- og materialkunnskap knyttet til læreplanen.
VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Hallvard Ulsund om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre.
Kilder til faktafilmen om dongeribuksa:“..16% .. insektsmidler..”:Ferrigno S., Dr. Guadagnini R., Dr. Tyrell K. (2018). Is cotton conquering its chemical addiction? - A review of pesticide use in global cotton production (Rapport fra Pesticide Action Network UK, side 17). Hentet 8. september fra https://www.pan-uk.org/site/wp-content/uploads/Cottons-chemical-addiction-FINAL-LOW-RES-2017.pdf“..fylle en hel søppelbil..”:Ellen MacArthur Foundation (2017). A new textiles economy: Redesigning fashion’s future (side 37). Hentet 8. september fra http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications“..30 kg CO2..”:UN Environment. (2018, 14. desember). Cleaning up couture: what’s in your jeans? Hentet 8. september 2020 fra https://www.unenvironment.org/news-and-stories/story/cleaning-couture-whats-your-jeans

Icemusic

Musikk, Trinn: 1-7
Velkommen til en konsertopplevelse av de sjeldne! Alle instrumentene er nemlig laget av helt naturlig is! Den er ferskvare, og ble brukt under Ice music festival på Finse i februar. Instrumentene er laget av iskunstneren og verdensmester Bill Covitz fra USA (www.icematters.com) i samarbeid med Isungset. Men nå tar vi vinteren inn i varmen. Med lyssetting, spesialdesignet video og surroundlyd vil publikum bli omsluttet av isens magiske verden uten å fryse. Vi spiller musikk fra vår siste plate «Beauty of winter» (2018). Det er 20 år siden Terje Isungset begynte å eksperimentere med lyden av is, og ismusikk (ice music) er nå blitt et kjent begrep i verdenssammenheng. 8 CD-plater er gitt ut og turnèer spilt i Russland, USA, Canada, Japan, Kina, Australia, Grønland, India og de fleste europeiske land. På NRK NO kan du se en film med ISUNGSET PÅ GRØNLAND: https://tv.nrk.no/program/DVFJ60000018/lyden-av-is. På hans youtubekanal er det blandt annet videoer fra åpninga Nobelprisen i 2017 i Stockholm og Norges jubileumsfeiring på Eidsvoll i 2014.
På Norsk TV kan du se ham i påsken i NRK-programmet «Lyden av is». Han er også hjernen bak Ice music festival Norway (www.icemusicfestivalnorway.no) Terje Isungset spiller på isofoner, is-perkusjon, is-horn , is-trommer og is-ringler. Han har funnet opp instrumentene og hele konseptet selv. Dette er musikk på naturen sine premisser. Det er isen og vinteren som avgjør hvordan lyden, klangene og tonene blir. For å få god lyd på is-instrumentene må isen være både klar, gjennomsiktig og uten luftbobler. Noe is vil smelte under konserten, men Isungsets istekniker tar instrumentene inn og ut av scenen underveis for å hindre smelting.

Jakob og Neikob

Litteratur, Trinn: 1-4
Ved dette skulebesøket vil Kari Stai lese frå bøkene sine om Jakob og Neikob, samstundes som bileta blir vist på lerret. Etterpå snakkar dei om det dei har opplevd i historia, og forfattaren opnar for filosofiske spørsmål omkring JA og NEI. Ho fortel og litt om prosessen bak bokidéen om Jakob og Neikob. Ein ordleik med JA og NEI, samt ei enkel teikneoppgave blir med som ein workshopdel.
FORARBEIDDet er ikkje nødvendig med forarbeid, men det er fint om elevane har fått presentert navnet på bøkene. Dei bør og ha med penalet sitt, med tanke på teikneoppgåva.
Relevante læreplanmål for Jakob og Neikob
  • Leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, ord og meningsbærende elementer
  • Arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
  • Gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
  • Uttrykke egne opplevelser gjennom tegning

Kontraster

Visuell kunst, Trinn: 5-10
Hva er en kontrast og hvor mange finnes det egentlig? Når man først begynner å tenke over det blir det bare flere og flere. Mørk/lys, stor/liten, tykk/tynn, glad/trist, himmel/helvete, opp/ned, samlet/spredt, ja/nei...I denne workshopen får elevene utforske hvordan man kan man skjerpe uttrykket sitt ved åvære oppmerksom på nyanser og mengden av kontraster som finnes. Presist bruk, og valg av måten å bruke kontraster på, kan tydeliggjøre og forsterke opplevelsen av kunst.

Snorre Sturlason - en innføring

Kulturarv, Trinn: 8-10
Fiksjon og faktaEn humoristisk og informativ forestilling om Snorre Sturlason. Vi blir kjent med hans liv  og verker.  Forestillingen får fram ulike syn på Snorres autoritet som historisk kilde, og vår tolkning av fortiden generelt. Som bonus får elevene en halsbrekkende gøyal gjennomgang av den norske kongerekka.Forestillingen har turnert i flere fylker gjennom flere år, mens dette er første gang i Trøndelag.  

Togrøvere

Film, Trinn: 8-10
På midten av 90-tallet ble det avdekket stort svinn av varer på nordgående tog fra Trondheim. Etter lang tids etterforskning ble til slutt søkelyset rettet mot en liten togstasjon på Ranheim, lengst øst i Trondheim. Det viste seg at godstoget i en toårsperiode hadde blitt utsatt for en rekke skjulte ran. Saken fikk en uventet vending da de skyldige viste seg å være svært unge gutter i 11-15-årsalderen. Togrøveri på film gir assosiasjoner til voksne, skjeggete cowboyer på hest. Denne historien handler om barn. Togrøvere er en retrospektiv, coming-of-age-dokumentar utenom det vanlige. En film som skildrer gode og ubehagelige minner om ungdomstiden og opprøret til en helt spesiell guttegjeng fra Ranheim.Filmen er action-spekket og handler om de gode minnene og nostalgien, men er først og fremst en fortelling om utenforskap og omsorgssvikt.Hva har bydelen Ranheim på 90-tallet å gjøre med ekstremisme, rusmisbruk og store samfunnsøkonomiske konsekvenser? Alt! Vi ser gang på gang unge menn som søker usunne idealer, relasjoner og levesett, og det skyldes nesten alltid en form for utenforskap. Togrøverne fra Ranheim representerer alle disse sinte unge mennene, og filmen lar oss som publikum reflektere over hvordan vi som medmennesker kan se, forebygge og snakke om utenforskap.Togrøvere er en film om ungdom som faller utenfor og hvilke konsekvenser det kan få hvis ingen griper inn. 
OM OPPLEGGETKortdokumentaren Togrøvere (20 minutt) vises, med ettersnakk og refleksjonsoppgaver. Regissør, Martin A. Walther og produsent Jon Vatne innleder filmvisningen og har et påfølgende opplegg i etterkant av visningen.Disse guttene var outsidere. De passet ikke inn verken på skolen eller på fotballaget. De hadde heller ingen ressurssterke foreldre som tok dem med på fritidsaktiviteter. De var overlatt til seg seg - uten noen som helt rammer og regler fra lokalsamfunnet eller foreldrene. "Pøbelstreker" ble etter hvert til grov kriminalitet da guttene ble arrestert for å ha stått bak en rekke togrøveri. Opplegget varer til sammen 90 min. inkl. visning av selve filmen og  elevene får et unikt innblikk i prosessen med å lage filmen. Martin selv har vokst opp på Ranheim samtidig med togrøverne og vil snakke om hva det var med denne gjengen og deres historie som inspirerte han til å lage en film om dem. Sammen vil filmskaperne og elevene gå i dybden av hva det vil si å være utenfor, og hvilke konsekvenser det kan få for ungdom.  Regissør Martin har også sine erfaringer med utenforskap: Gjennom sin egen oppvekst, gjennom sine fire år som lærer ved Ole Vig videregående skole, i møte med ungdom som instruktør på Filmbussen i Trøndelag, og i arbeidet med forestillingen Utafor på Det Norske Teatret, har han hatt sterke møter med ungdom som virkelig har preget ham som menneske og kunstner. Det er duket for to skoletimer med en god del alvor, litt humor og mye varme.TILBAKEMELDING FRA SKOLE OKTOBER 2020«I dag har vi hatt besøk fra dere, og jeg vil bare si tusen, tusen takk for to eksepsjonelt bra timer! Martin og Jon besøkte oss med kortfilmen «Togrøvere», og aldri tidligere har jeg sett et DKS-besøk skape slikt engasjement hos mine elever. Dette var en helt fantastisk opplevelse for både elever og lærere. Jeg var med klassen som så filmen i de to første timene. Heldigvis hadde jeg mulighet til å gi meg med på forestilling nummer to også. Dette kunne jeg godt sett flere ganger. Etter den første økta gikk ryktet om at dette var bra, og i den andre økta var vi på et tidspunkt  5 lærer tilstede i klasserommet, der det i utgangspunktet bare var oppsatt en lærer. Disse gutta drar elevene med seg og gir av seg selv! De engasjerer, motiverer og har en helt enestående formidlingsevne. Tusen takk for et fantastisk besøk! Dette var knallbra!!!»
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter