Inderøy ungdomsskole

Inderøy ungdomsskole

Postadresse: Vennaliveien 15, 7670 Inderøy

Besøksadresse: , 7670

Telefon: 74124240

Kontaktperson: Berit Solveig Hamstad, 74124240, berit.solveig.hamstad@inderoy.kommune.no

Antall produksjoner: 3

  • Alle
  • VGS

Holdbart DIGITAL PRODUKSJON

Kulturarv, Trinn: 5-10
Med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål nr.12: Ansvarlig forbruk og produksjon
Holdbart er en serie videoer om håndverk, bærekraft og hvorfor vi skal ta vare på klærne våre. Målet er å skape bevissthet rundt rollen våre klær spiller innenfor miljø og bærekraft. Vi tar tak i et av de vanligste plaggene som finnes, nemlig dongeribuksa og følger den fra produksjon til forbruker. Den ene videoen er en fakta- og informasjonsdel, mens de to andre viser i praksis hvordan en kan forlenge levetida på et klesplagg ved reparasjon og omsøm. Her ser en hvordan tradisjonshåndverk og materialkunnskap spiller en viktig rolle på veien mot et ansvarlig og bærekraftig forbruk.Filmene gir inspirasjon til å velge reparasjon i stedet for å kaste. Å reparere er bra for både deg og miljøet. Ikke bare sparer du penger, du bidrar også til mindre klimautslipp, søppel og forurensning. Elevene kan for eksempel få prøve seg på å utføre reparasjon i praksis, samt utfordres til kreativ tenkning rundt det å sy om gamle klær til nye bruksområder eller fornying av eksisterende plagg. Dette ved bruk av håndsøm eller symaskin, og samtidig gi dem mulighet til å lære enkel brodering. Videoen om lapping viser flere måter å lappe et hull på, både synlig og nesten usynlig. Bota kan settes enten på baksida av hullet eller veldig synlig på framsida. Lappingen kan foregå med håndsøm, symaskin eller en kombinasjon. Valgene er elevens.  Tidligere var ens egen ressursknapphet motivasjon for å reparere og gi ting lang levetid. I dag er den globale ressursknappheten en motivasjonsfaktor for det samme. I en del miljøer er det nærmest status med synlig reparerte klær, såkalt “visible mending”. Disse videoene gir elevene verktøy og kunnskap som de kan bruke for å bidra til å skape et bærekraftig samfunn og ikke minst underbygge skaperglede og mestringsfølelse. Elever ved ungdomstrinnet har nok bakgrunnskunnskap til å ta inn over seg informasjonen som presenteres og kan kombinere den med kunnskapen de har om temaet fra før. Norges husflidslag ønsker å bevisstgjøre forbrukere om sammenhengen mellom tradisjonshåndverk, materialkunnskap og bærekraft. Ved å ta godt vare på tingene sine og om nødvendig reparere, er det et bærekraftig og godt valg. Sammen med Kindergarten Media A/S ønsker vi med denne produksjonen i DKS å gjøre en forskjell. Klimautfordringer, ressursknapphet og menneskerettigheter er noe som engasjerer voksne og barn, og vi ønsker å bevisstgjøre elever om hvordan de selv konkret kan bidra! Samtidig sitter de igjen med praktisk håndverks- og materialkunnskap knyttet til læreplanen.
VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Hallvard Ulsund om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre.
Kilder til faktafilmen om dongeribuksa:“..16% .. insektsmidler..”:Ferrigno S., Dr. Guadagnini R., Dr. Tyrell K. (2018). Is cotton conquering its chemical addiction? - A review of pesticide use in global cotton production (Rapport fra Pesticide Action Network UK, side 17). Hentet 8. september fra https://www.pan-uk.org/site/wp-content/uploads/Cottons-chemical-addiction-FINAL-LOW-RES-2017.pdf“..fylle en hel søppelbil..”:Ellen MacArthur Foundation (2017). A new textiles economy: Redesigning fashion’s future (side 37). Hentet 8. september fra http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications“..30 kg CO2..”:UN Environment. (2018, 14. desember). Cleaning up couture: what’s in your jeans? Hentet 8. september 2020 fra https://www.unenvironment.org/news-and-stories/story/cleaning-couture-whats-your-jeans

Superwoman

Film, Trinn: 8-10
Hva er det som får stuntfolk til å kaste seg foran biler? Hvorfor lar de seg bli tent på? Og hvordan lages egentlig slosscener på film? Thea Danielsen Fjørtoft er stuntkvinne og skuespiller. Hun er den eneste i Norden som innehar denne kombinasjonen. Superwoman er en autobiografisk foredragsforestilling med utgangspunkt stuntkvinne´s erfaring, og refleksjoner rundt prosesser hun går igjennom i sitt yrke. Skuespilleren har selv jobbet på over 25 film og TV produksjoner, som stuntkvinne. Tematisk er dette en forestilling om å følge drømmer og å sette seg mål, gjerne høye og uoppnåelige mål. Om å tillate seg selv å drømme om at alt er mulig. Dette er en en forestilling full av film og lyd, action og dramatikk, hvor stunt blir avslørt og forklart. Med utgangspunkt i stuntbransjen, berøres emner som grensesetting, tillit, mot, respekt, og verdien av å ha gode kollegaer som holder avtaler. Forestillingen er en blanding av Theas egne erfaringer og hennes refleksjoner rundt dette. Som tittelen insinuerer kan oppdragene noen ganger bli vel spesielle. Forventningene om at en stuntperformer aldri slår seg, er udødelig, og aldri har betenkeligheter ved å gå høyere, lengre, fortere eller hardere, er i høyeste grad en myte som følger med yrket. Å være stuntkvinne handler ikke nødvendigvis om å være jackass, eller kaste seg foran den første og beste bilen som kommer forbi. Presisjon, tillit, selvkontroll og tålmodighet er vel så viktig som mot, fysiske ferdigheter, mental styrke og til slutt litt guts.
Superwoman vant Gullsekken 2012, for årets beste produksjon i DKS i Norge, og har siden turnert årlig i Den kulturelle skolesekken. Per sept 2019 var forestillingen spilt over 1500 ganger, og forestillingen oppleves fortsatt som svært aktuell og treffende.

We come from far far away (Stiftelsen NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter.We come from far, far away er en teaterproduksjon basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vanskelige og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.Kunstnerisk visjon:
​Med We come from far, far away har vi ønsket å skape en dialog om barn på flukt i form av en teaterforestilling. Produksjonen er for publikum i alderen fra 10 år. Rammen for denne produksjonen er lagt til den pågående krisen i Syria, men har som mål å si noe mer universelt om temaet. NIEs temakrets har alltid omhandlet håp, overlevelse og livskraft, og i dette tilfellet har presentasjonskonteksten vært ekstra viktig med tanke på målgruppen. Nøkkelord for produksjonen er overlevelse, frykt, vennskap, adskillelse og en venns død.
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter