Vuku oppvekstsenter

Vuku oppvekstsenter

Postadresse: Vuku, 7660 Vuku

Besøksadresse: Bredingsberg 48, 7660

Telefon: 74065030

Kontaktperson: Berit Vuku, 40846213, bevu@verdal.kommune.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle
  • VGS

Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Det annerledes barnet

Visuell kunst, Trinn: 1-7
Med utgangspunkt i skulpturer og arbeider på papir av Kjell Erik Killi-Ohlsen skal vi undersøke hva vi mener med å være annerledes? Mye av Killi-Ohlsens kunst kjennetegnes av at han peker på det som er annerledes, det som kanskje befinner seg i utkanten av samfunnet og de normer og regler som vi er vant til å forholde oss til. Men hvem definerer hva som er normalt, vanlig, akseptert? Hva som betraktes som vanlig varierer fra kultur til kultur, fra samfunn til samfunn. Identiteten vår er ofte knyttet til kjønn og forventninger til hvordan vi viser hvilket kjønn vi har. I dagens samfunn er det så lite som skal til for å falle utenfor, vi måler oss opp mot andre og strever med å være perfekte, flinke og talentfulle. Men pirker vi litt under overflata ser vi at alle skjuler noe, alle har vi noe som gjør oss litt «annerledes», utenpå eller inni. Hva skal til for å få et rausere og mer inkluderende samfunn? Hva kan vi selv gjøre? Og hvordan kan vi utrykke hvem vi er? Og hvordan kan vi uttrykke slike spørsmål og tanker gjennom kunst?

hai! - Fortellerstund om hai

Litteratur, Trinn: 1-4
Hvem er den skumleste jegeren i havet?10 av 10 ganger vil barn svare haien. Marinbiolog og forfatter Henning Røed holder en fortellerstund og presenterer sin nye bok om beistene med de skarpe tennene. Her kan du få høre og lære mange nye, og kanskje overraskende ting om haiene. Haiene har eksistert siden før dinosaurene, og de overlevde også det som drepte dem.Å spørre om haier er farlige, er litt som å spørre om hunder er farlige. De fleste hunderaser er blant de koseligste kjæledyrene vi har, mens andre kan være farlige selv for eierne. Mange haiarter er kjent for sine skarpe tenner og kan ofte virke skremmende. Andre haier er så ufarlige at dykkere liker å svømme sammen med dem og til og med leke med dem. Henning vil vise frem en rekke haifoto. Han liker å stille spørsmål og liker også å få spørsmål tilbake. Han prøver å svare på alle mulige slags spørsmål om haier. Hvis det er tid nok vil han også prøve å svare på spørsmål om andre arter som lever i havet.

Holdbart DIGITAL PRODUKSJON

Kulturarv, Trinn: 5-10
Med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål nr.12: Ansvarlig forbruk og produksjon
Holdbart er en serie videoer om håndverk, bærekraft og hvorfor vi skal ta vare på klærne våre. Målet er å skape bevissthet rundt rollen våre klær spiller innenfor miljø og bærekraft. Vi tar tak i et av de vanligste plaggene som finnes, nemlig dongeribuksa og følger den fra produksjon til forbruker. Den ene videoen er en fakta- og informasjonsdel, mens de to andre viser i praksis hvordan en kan forlenge levetida på et klesplagg ved reparasjon og omsøm. Her ser en hvordan tradisjonshåndverk og materialkunnskap spiller en viktig rolle på veien mot et ansvarlig og bærekraftig forbruk.Filmene gir inspirasjon til å velge reparasjon i stedet for å kaste. Å reparere er bra for både deg og miljøet. Ikke bare sparer du penger, du bidrar også til mindre klimautslipp, søppel og forurensning. Elevene kan for eksempel få prøve seg på å utføre reparasjon i praksis, samt utfordres til kreativ tenkning rundt det å sy om gamle klær til nye bruksområder eller fornying av eksisterende plagg. Dette ved bruk av håndsøm eller symaskin, og samtidig gi dem mulighet til å lære enkel brodering. Videoen om lapping viser flere måter å lappe et hull på, både synlig og nesten usynlig. Bota kan settes enten på baksida av hullet eller veldig synlig på framsida. Lappingen kan foregå med håndsøm, symaskin eller en kombinasjon. Valgene er elevens.  Tidligere var ens egen ressursknapphet motivasjon for å reparere og gi ting lang levetid. I dag er den globale ressursknappheten en motivasjonsfaktor for det samme. I en del miljøer er det nærmest status med synlig reparerte klær, såkalt “visible mending”. Disse videoene gir elevene verktøy og kunnskap som de kan bruke for å bidra til å skape et bærekraftig samfunn og ikke minst underbygge skaperglede og mestringsfølelse. Elever ved ungdomstrinnet har nok bakgrunnskunnskap til å ta inn over seg informasjonen som presenteres og kan kombinere den med kunnskapen de har om temaet fra før. Norges husflidslag ønsker å bevisstgjøre forbrukere om sammenhengen mellom tradisjonshåndverk, materialkunnskap og bærekraft. Ved å ta godt vare på tingene sine og om nødvendig reparere, er det et bærekraftig og godt valg. Sammen med Kindergarten Media A/S ønsker vi med denne produksjonen i DKS å gjøre en forskjell. Klimautfordringer, ressursknapphet og menneskerettigheter er noe som engasjerer voksne og barn, og vi ønsker å bevisstgjøre elever om hvordan de selv konkret kan bidra! Samtidig sitter de igjen med praktisk håndverks- og materialkunnskap knyttet til læreplanen.
VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Hallvard Ulsund om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre.
Kilder til faktafilmen om dongeribuksa:“..16% .. insektsmidler..”:Ferrigno S., Dr. Guadagnini R., Dr. Tyrell K. (2018). Is cotton conquering its chemical addiction? - A review of pesticide use in global cotton production (Rapport fra Pesticide Action Network UK, side 17). Hentet 8. september fra https://www.pan-uk.org/site/wp-content/uploads/Cottons-chemical-addiction-FINAL-LOW-RES-2017.pdf“..fylle en hel søppelbil..”:Ellen MacArthur Foundation (2017). A new textiles economy: Redesigning fashion’s future (side 37). Hentet 8. september fra http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications“..30 kg CO2..”:UN Environment. (2018, 14. desember). Cleaning up couture: what’s in your jeans? Hentet 8. september 2020 fra https://www.unenvironment.org/news-and-stories/story/cleaning-couture-whats-your-jeans

Kodeord Overlord

Litteratur, Trinn: 5-7
Dette opplegget baserer seg på barne- og ungdomsboka Kodeord Overlord frå 2019. Innleiingsvis legg Røssland fram eit kort historisk bakteppe for boka, der dei faktiske hendingane som førte fram mot D-dagen - 6. juni 1944, blir gjennomgått. Og kor viktig den allierte landgangen i Normandie var for utfallet av krigen. Midt oppi dette hamnar hovudpersonen i boka, Henry, og rett før D-dagen blir han arrestert, mistenkt for spionasje. Den britiske sikkertheitsstenesta - MI5, var livredde for at Henry hadde avslørt kor og når landgangen skulle finne stad, og dei skydde ingenting når han skulle avhøyrast. Og spørsmålet lesaren sit med er: Korleis skal Henry bevise si uskuld? Utan at det går ut over soldatane han har blitt så gode vener med?
Røssland snakkar om at han fekk ideen til boka for over 35 år sidan, og korleis han med jamne mellomrom har funne fleire og fleire puslespelbitar i aviser og på nettet. For boka er inspirert av ei sann historie, og det ligg enormt mykje research bak det endelege resultatet. Han fortel også om at menneskas historie ikkje nødvendigvis må forteljast hundre prosent historisk korrekt i ein roman, men at dramatisering og dikting er med på å gjere historia meir spennande og tilgjengeleg for lesarar i dag. Men dette er ein vanskeleg balansegang, som elevane får innsyn i.Med animasjonar, bilder og filmsekvensar blir boka presentert, men sjølvsagt aller mest gjennom formidling av sjølve boka. Sjølv synest forfatteren at dette er det beste opplegget han kan tilby. Det gir elevane innsikt i ei viktig del av Europas historie som mange ikkje veit nokon ting om. Det viser elevane korleis dei sjølv kan snekre saman ei spennande forteljing, og dei blir forhåpentlegvis frista til å lese fleire bøker.Kodeord Overlord er ei av bokslukerbøkene i år (www.bokslukerprisen.no) 

Superwoman

Film, Trinn: 8-10
Hva er det som får stuntfolk til å kaste seg foran biler? Hvorfor lar de seg bli tent på? Og hvordan lages egentlig slosscener på film? Thea Danielsen Fjørtoft er stuntkvinne og skuespiller. Hun er den eneste i Norden som innehar denne kombinasjonen. Superwoman er en autobiografisk foredragsforestilling med utgangspunkt stuntkvinne´s erfaring, og refleksjoner rundt prosesser hun går igjennom i sitt yrke. Skuespilleren har selv jobbet på over 25 film og TV produksjoner, som stuntkvinne. Tematisk er dette en forestilling om å følge drømmer og å sette seg mål, gjerne høye og uoppnåelige mål. Om å tillate seg selv å drømme om at alt er mulig. Dette er en en forestilling full av film og lyd, action og dramatikk, hvor stunt blir avslørt og forklart. Med utgangspunkt i stuntbransjen, berøres emner som grensesetting, tillit, mot, respekt, og verdien av å ha gode kollegaer som holder avtaler. Forestillingen er en blanding av Theas egne erfaringer og hennes refleksjoner rundt dette. Som tittelen insinuerer kan oppdragene noen ganger bli vel spesielle. Forventningene om at en stuntperformer aldri slår seg, er udødelig, og aldri har betenkeligheter ved å gå høyere, lengre, fortere eller hardere, er i høyeste grad en myte som følger med yrket. Å være stuntkvinne handler ikke nødvendigvis om å være jackass, eller kaste seg foran den første og beste bilen som kommer forbi. Presisjon, tillit, selvkontroll og tålmodighet er vel så viktig som mot, fysiske ferdigheter, mental styrke og til slutt litt guts.
Superwoman vant Gullsekken 2012, for årets beste produksjon i DKS i Norge, og har siden turnert årlig i Den kulturelle skolesekken. Per sept 2019 var forestillingen spilt over 1500 ganger, og forestillingen oppleves fortsatt som svært aktuell og treffende.

Tilfeldigheter satt i system DIGITAL PRODUKSJON

Visuell kunst, Trinn: 5-7
«Tilfeldigheter satt i system» er en digital produksjon der elevene møter kunstneren Annika Borg, som lager kunst med utgangspunkt i terninger, tall og tilfeldigheter. Kunstneren har laget tre verkstedsopplegg med instruksjonsfilmer der elevene kan kaste terninger og eksperimentere kreativt med tilfeldige tallkombinasjoner, tegning, farger, ord og algoritmer.
Se kortfilmene og utfør eksperimentene i klasserommet.Trøndelag senter for samtidskunst har i samarbeid med kunstneren Annika Borg laget en digital produksjon bestående av kortfilmer med instruksjoner til eksperimenter, nedlastbare oppgaveark og en grundig lærerveiledning. Det følger med maler som skal skrives ut og brukes i de tre eksperimentene/oppgavene. «Tilfeldigheter satt i system» er et tverrfaglig undervisningsopplegg som berører fagene kunst og håndverk, matematikk og norsk. Formidlingsopplegget inneholder muligheter til å la seg undre over tilfeldigheter og sannsynlighet, samtidig som elevene kan la seg forundre over kunstnere som benytter regler og systemer i kombinasjon med tilfeldighet kreativt.Opplegget berører noen områder av kompetansemålene i Lærerplanen 2020 (Fagfornyelsen) for 5. – 7. trinn (se lærerveiledning).Tilfeldige tall settes i system og blir til kunst!VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Amalie Marie Selvik formidling@samtidskunst.no om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Våkenatt

Kulturarv, Trinn: 5-7
Våkenatt
​​​​​​​ - et sted å finne vei, et sted å fare vill
I gamle dager levde menneskene side om side med overnaturlige skapninger. Like selvfølgelig som å lære seg å svømme, plystre og spise med kniv og gaffel var kunnskapen om hvordan man skulle beskytte seg hvis man møtte en underjordisk skapning. Særlig langt mot nord, hvor mørketida fanger hver solstråle, og bare måneskinnet får lyse opp og kaste skygger som avslører skikkelser fra den åndelige verdens tilstedeværelse. Snikende rundt hushjørnet, luskende i skogbrynet eller pustende ned igjennom pipa. Hvem var alle disse skapningene? Hvordan så de ut? Hva ville de? Og hvor er de nå?Mange voksne avfeier dette som gammel overtro, men vet de dette sikkert? Vet vi egentlig hva som skjuler seg der ute i mørket?

We come from far far away (Stiftelsen NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter.We come from far, far away er en teaterproduksjon basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vanskelige og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.Kunstnerisk visjon:
​Med We come from far, far away har vi ønsket å skape en dialog om barn på flukt i form av en teaterforestilling. Produksjonen er for publikum i alderen fra 10 år. Rammen for denne produksjonen er lagt til den pågående krisen i Syria, men har som mål å si noe mer universelt om temaet. NIEs temakrets har alltid omhandlet håp, overlevelse og livskraft, og i dette tilfellet har presentasjonskonteksten vært ekstra viktig med tanke på målgruppen. Nøkkelord for produksjonen er overlevelse, frykt, vennskap, adskillelse og en venns død.
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter