Røyrvik oppvekstsenter avd. skole

Røyrvik oppvekstsenter avd. skole

Postadresse: , 7898 LIMINGEN

Besøksadresse:

Telefon: 74 33 63 00

Kontaktperson: Mari Charlotte Hagerup, 94791042, 47263982, mari.charlotte.hagerup@royrvik.kommune.no (Kommune- og kulturkontakt), mari.charlotte.kvam@royrvik.kommune.no (Kommune- og kulturkontakt)

Antall produksjoner: 8

  • Alle
  • VGS

1 1/2 (Oddmann Productions)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Dukkemannen Antero starter på nytt i et tomrom. Der kan han være akkurat den han er, og det blir ikke noe bråk. Men han trenger noen å danse med! Et par sjongleringsballer kanskje? Eller en kjæreste?
1 ½ er en underfundig forestilling om ensomhet. Vi møter dukkemannen Antero som ønsker å starte på nytt. Han vil skape seg en tilværelse der han har full oversikt og kontroll - hvor ingen bryr seg eller lager bråk. Men Antero utfordres av en snikende ensomhet. En annen stemme dukker opp. Snakker han med seg selv? Holder han på å bli sprø? Eller finnes det virkelig noen der som vil møte ham? 
Forestillingens styrke er originaliteten, illusjonen og budskapet. Dukken er en akrobatisk tilstand, hvor gjennomføringen av figuren, illusjonen og dukkeføringen er et sirkusnummer i seg selv. Frida Odden Brinkmann er sjonglør og sirkusartist, og med 1 ½ forener hun figurteater og nysirkus i en forunderlig soloforestilling for både store og små.


Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Det annerledes barnet

Visuell kunst, Trinn: 1-7
Med utgangspunkt i skulpturer og arbeider på papir av Kjell Erik Killi-Ohlsen skal vi undersøke hva vi mener med å være annerledes? Mye av Killi-Ohlsens kunst kjennetegnes av at han peker på det som er annerledes, det som kanskje befinner seg i utkanten av samfunnet og de normer og regler som vi er vant til å forholde oss til. Men hvem definerer hva som er normalt, vanlig, akseptert? Hva som betraktes som vanlig varierer fra kultur til kultur, fra samfunn til samfunn. Identiteten vår er ofte knyttet til kjønn og forventninger til hvordan vi viser hvilket kjønn vi har. I dagens samfunn er det så lite som skal til for å falle utenfor, vi måler oss opp mot andre og strever med å være perfekte, flinke og talentfulle. Men pirker vi litt under overflata ser vi at alle skjuler noe, alle har vi noe som gjør oss litt «annerledes», utenpå eller inni. Hva skal til for å få et rausere og mer inkluderende samfunn? Hva kan vi selv gjøre? Og hvordan kan vi utrykke hvem vi er? Og hvordan kan vi uttrykke slike spørsmål og tanker gjennom kunst?

Historiekista

Kulturarv, Trinn: 1-4
To formidlere kommer med en stor kiste med mange spennende gamle gjenstander i. Sammen finner vi ut hvilke historier disse gjenstadene gjemmer på.

Hyllest til Chuck Berry

Musikk, Trinn: 8-10
Daniel Røssing har turnert med Chuck Berry på et 100 talls konserter. Her forteller han om sine opplevelser på turne med Berry og spiller flere av hans kjente låter.
Charles Edward Anderson «Chuck» Berry  fra St.Louis i USA (18/101926 -2017) var en amerikansk gitarist, sanger og komponist innen rock and roll-sjangeren. I 2015 ble han av Rolling Stone rangert som den 4. beste låtskriveren noen gang, bare slått av Bob Dylan, Paul McCartney og John Lennon.Kjente låter han har laget er: Johnny B.Goode, Roll over Beethoven, You can never tell , disse låtene er spilt over hele verden i mange forskjellige varianter.Gå inn på denne lenken og les mer: Historien om Chuck Berry



Kunsten å se kunst DIGITAL PRODUKSJON

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
OM PRODUKSJONEN
Kunsten å se kunst er en film som trener elevene i å betrakte kunstverk med utgangspunkt i utvalgte objekter fra samlingen hos Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.Å se kunst er en kunst. Målet med filmen er å lære elevene å se og sette pris på kunstverk slik at de selv senere kan sette pris på detaljene, formene, fargene, sprekkene - ja alt som utgjør et kunstverk, gammelt som nytt. For å forstå kunsten må elevene bruke flere innfallsvinkler. De estetiske og formale kvalitetene forklares av fortellerstemmer som hjelper elevene å forstå hvilken kontekst verkene tilhører. Konteksten spiller ofte en viktig rolle i å forstå, og dermed sette pris på, kunst.“Less is more” blir det sagt, det har vært et mantra i utviklingen av dette konseptet. Kortfilmen handler helt enkelt og kapittelvis om forskjellige, nøye utvalgte kunstverk fra Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum samling, som kommenteres av stemmene til de kuratorene som har valgt ut kunstverket fra museets samling. Som publikummere til filmen vil elevene lære å forstå at det er mange måter å observere et objekt på, og at kunst kan romme mange store opplevelser man først ikke ser, når man første gang tar et kjapt blikk på et verk.De engasjerte stemmene blir underbygd på nærmest suggererende og hypnotisk vis ved hjelp av kameraets utrettelige zoom samt den mystiske og suggererende musikken.OM MUSEETNordenfjeldske Kunstindustrimuseum er et museum for kunsthåndverk og design. Museet ble grunnlagt i Trondheim i 1893.På museet finner du praktiske bruksgjenstander som møbler og serviser og klær samt kunsthåndverk og samtidskunst fra en rekke store kunstnere. I samlingen finner man gjenstander som spenner over flere tusen år og museet har et spesielt fokus på gjenstander fra Japan.Om du liker kunst og håndverk, og det å skape med hendene i ulike materialer, kan kanskje museets samlinger være til inspirasjon? Du kan lete og søke i samlingen på digitalt museumI filmen ser du bl.a. disse verkene:
Tøy # 12Margrethe Loe Elde,  2015 - på digitalt museum her
Things change
Maria Bang Espersen, 2015 - på digitalt museum her
Embarassing IngridElin Aasheim, 2019 - på digitalt museum herVase des alguesÉmile Gallé, 1898 - på digitalt museum her

BakgrunnDen kulturelle skolesekken Trøndelag er medfinansiør og har initiert produksjon av digitale produksjoner våren 2020.

Polyfonatura

Film, Trinn: 8-10
Polyfonatura i DKS vil kombinere visning av filmen Polyfonatura (20 min.) med en konsertopplevelse. Konserten utføres av filmens hovedkarakter og komponist, musiker Eirik Havnes. Det vil i stor grad bli en interaktiv konsert, hvor elevene kan bidra.
Selve filmvisningen stykkes opp med interaktivitet som går i dybden av det som skjer i filmen. På denne måten engasjeres og involveres elevene i filmen og musikken på en unik måte. Opplegget vil ta for seg prosessen rundt og teknikkene knytet til å lage musikken, men også filmskapingen. Filmregissør og hovedkarakteren vil gjennomføre opplegget på en særdeles interaktiv måte.
Polyfonatura (2019) er en dokumentarfilm om prosessen rundt å lage musikkstykket “Polyfonatura”. Stykket er komponert og innspilt (i naturen) av Eirik Havnes, og filmen handler også i stor grad om ham og hans kreative prosess. Gjennomføringen av filmproduksjonen har tatt over fire år, og resultatet har blitt en 20 minutter lang dokumentarfilm om natur, teknologi, musikk og kreativitet.
Filmen hadde verdenspremiere på den anerkjente filmfestivalen Odense International Film Festival høsten 2019, og har siden bl.a. blitt vist på Bergen Inernasjonale Filmfestival, Nordisk Panorama og på verdens mest prestisjefulle filmfotofestival Camerimage.Prosjektet er også særdeles fleksibelt utover selve filmvisningen. I forbindelse med filmvisninger har det bl.a. blitt arrangert Silent Disco med (klubb-)musikk spilt live av DJ Eirik Havnes, og andre ganger slam poetry med konsert og videokunst. Det er også gjennomført en kunstutstilling med film, skulptur og lydinstallasjoner på Trøndelag Senter for Samtidskunst i forbindelse med filmens premiere i Trondheim i november 2019. Elevene vil få innblikk i en allsidig kunstnerisk arbeidshverdag med besøk fra Havnes og Vatne.

Tilfeldigheter satt i system DIGITAL PRODUKSJON

Visuell kunst, Trinn: 5-7
«Tilfeldigheter satt i system» er en digital produksjon der elevene møter kunstneren Annika Borg, som lager kunst med utgangspunkt i terninger, tall og tilfeldigheter. Kunstneren har laget tre verkstedsopplegg med instruksjonsfilmer der elevene kan kaste terninger og eksperimentere kreativt med tilfeldige tallkombinasjoner, tegning, farger, ord og algoritmer.
Se kortfilmene og utfør eksperimentene i klasserommet.Trøndelag senter for samtidskunst har i samarbeid med kunstneren Annika Borg laget en digital produksjon bestående av kortfilmer med instruksjoner til eksperimenter, nedlastbare oppgaveark og en grundig lærerveiledning. Det følger med maler som skal skrives ut og brukes i de tre eksperimentene/oppgavene. «Tilfeldigheter satt i system» er et tverrfaglig undervisningsopplegg som berører fagene kunst og håndverk, matematikk og norsk. Formidlingsopplegget inneholder muligheter til å la seg undre over tilfeldigheter og sannsynlighet, samtidig som elevene kan la seg forundre over kunstnere som benytter regler og systemer i kombinasjon med tilfeldighet kreativt.Opplegget berører noen områder av kompetansemålene i Lærerplanen 2020 (Fagfornyelsen) for 5. – 7. trinn (se lærerveiledning).Tilfeldige tall settes i system og blir til kunst!VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Amalie Marie Selvik formidling@samtidskunst.no om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter