Overhalla barne- og ungdomsskole

Overhalla barne- og ungdomsskole

Postadresse: , 7863 OVERHALLA

Besøksadresse: Svenningsbrona 1, 7863

Telefon: 95831148

Kontaktperson: Aud Lidbom K Kontakt B Trinnet, 95831148, aud.lidbom@overhalla.kommune.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle
  • VGS

Arven

Film, Trinn: 5-7
Arven er en serie på fire korte filmer som tar for seg håndverksyrker som er i ferd med å forsvinne fra vår tid - vi snakker ofte om dem som "døende yrker". Serien ønsker å gi oppmerksomhet til disse yrkene, som har vært viktige kultur- og tradisjonsbærere i vårt samfunn. Kanskje kan også det å se at disse yrkene utøves, få oss til å tenke over den tiden vi lever i nå, som ofte er en stor kontrast til de døende yrkers verdier og produksjonsmåter. Fokuset sette påmanuelt arbeid, opplæring gjennom flere generasjoner, egen erfaring og lang øvelse. Dette står i en sterk kontrast til hurtig masseproduksjon. 
Når håndtverksyrkene blir borte, så er det ikke bare sånn at vi ikke får laget produktene - vi har heller ingen som kan reparere de som allerede finnes. Viktige kulturskatter kan komme til å forfalle og forsvinne.
Arven retter fokuset mot de døende yrkene, som en måte å ta vare på kulturarven og vår felles historie på. Samtidig settes også vårt eget samfunn og vår måte å leve på i et litt annerledes lys. 

Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

DUO Sara og Ole

Musikk, Trinn: 5-7
BRA, BEDRE, BEST. Heia den som øver mest!
Skal du bli skikkelig god i noe, må du øve eller trene mye. Uansett om du vil bli god i fotball, dataspill, eller i et instrument. Og når du har blitt ordentlig god, må du allikevel øve eller trene enda mer.Se nytt publikumsoppsett. 
Sara spiller fiolin og Ole spiller piano. De er begge superflinke til å spille på instrumentene sine, men de må likevel øve når de vil lære seg nye stykker eller skal spille en konsert. Og akkurat som du sikkert synes det av og til kan være kjedelig å øve, sånn kan det være kjedelig for Sara og Ole også – selv om de er både voksne og blant de beste på sine instrumenter. Men det som gjør at man likevel fortsetter å øve, er at det jo er så deilig når man endelig får det til!
Det synes både Sara og Ole, og gleder seg til å vise hva de kan når de kommer til din skole for å spille konsert!

Fritt fram

Annet, Trinn: 1-4
"Hvordan ser verden ut når vi står opp ned? Kan man bli for gammel for å leke? Hva gjør jeg når jeg ikke får være med i leken? Hva gjør Mari og Mikael når Tamar finner på egne regler? Har du noen gang tenkt på hvor mye du klarer å løfte? Eller kanskje hvor mye vi kan klare å løfte sammen?"I Fritt fram vil du få møte tre utøvende kunstnere, Tamar, Mari og Mikael. Tre kropper i fri akrobatisk utfoldelse, utfordrer både hverandre, rammene og reglene til kjente barneleker. De skaper lek som kan fortsette i det uendelige.Her skal det prøves, feiles og prøves på nytt. Hva om én ikke får lov til å tråkke på gulvet og en annen kun kan stå på hendene? Hvordan kan de samarbeide? Sammen må de finne ut hvorfor og hvordan de skal forholde seg til leken og dens regler, og ikke minst gleden og sårbarheten leken skaper.Publikum inviteres til å leke med. Finnes det grenser for vår kroppslige utfoldelse? Hva får deg til å føle deg inkludert i leken? Hvordan oppleves det når dine ideer ikke blir lyttet til?

Livet av Havnes DIGITAL PRODUKSJON

Film, Trinn: 8-VG3
12. september 2020 fremførte Eirik Havnes Livet - et 45 minutters langdikt om selve livet fra begynnelse til slutt. To filmteam fulgte Havnes mens han framførte diktet fra Botanisk Hage gjennom Lakkegata skole, via Akerselva og Blå , opp til Vår Frelsers Gravlund i Oslo. Resultatet er en unik poesi-film - Livet av Havnes som blander og formidler poesi og filmkunst på en nyskapende og fengslende måte. Havnes, regissør Magnus Skatvold, fotograf Kristian Davik Larssen og crew ønsket å ta med publikum på en unik opplevelse, livestreamet. Det er opptak av denne filmen dere nå skal få se, sammen med et enestående bakom-film-materiale. Andre medvirkende: Slampoet Fredrik Høyer og musikerne Anja Lauvdal, Christian Winther, Kjetil Jerve og Martin Langlie.
Filmen har en nyskapende innfallsvinkel til teksformidling, med sin blanding av moderne muntlig rimtradisjon, som er tett knyttet opp mot dagens populærmusikk, og mer tradisjonelle litterære kvaliteter, som ligner mer norsk førkrigslyrikk.  Tematisk er filmen innom en rekke faglige problemstilinger som passer inn i læreplaner i både norsk, naturfag, KRLE og det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. VIKTIG: Link til nedlastbar vimeolink og passord sendes til den enkelte skole. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 8.-10. trinn skoleåret 2020-21. Linken skal slettes tre uker etter nedlasting, og bekreftelse på at dette er gjort skal sendes eirik.havnes@gmail.com 

MikkMakk - litt mosaikk takk!

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Kunnskap om geometri er viktig innenfor alle visuelle kunstformer, og i all komposisjon ligger matematiske og geometriske prinsipper til grunn. Med utgangspunkt i kunstneren Anita Abtahis keramiske bilder blir vi kjent med noen av de mange mulighetene som finnes innen bruk av geometri i mosaikk og komposisjon. Besøket består av liten utstilling og et praktisk verksted i to deler.
I utstillingen får elevene en kort presentasjon av Anita Abtahis kunstverk. I workshopen vil elevene få utforske bruk av geometri i komposisjon og mønsterbygging. I første del skal elevene klippe ut geometriske former i papir, som de bruker til å sette sammen et mønster. I workshopens andre del vil elevene få bygge mønster med ekte keramiske fliser.Forberedelser: Skolen stiller med A3 ark, lim og sakser. Ta også med et kamera for å dokumentere prosess og resultat. Før besøket kan læreren snakke med elevene om geometri og symmetri.Etterarbeid: Bli inspirert av prosjektet og jobb videre med mønsterbygging. Dette passer inn både i matte-timer og i kunst- og håndverkstimene. Bruk gjerne mal som ligger lenger ned på siden. Tips til materiale som kan anvendes: lufttørkende leire, for eksempel Dasleire. Kan tørkes og males og vil se ut som mosaikk. Andre materialer: tre, kartong, tekstil osv.

Til Alt Ute

Musikk, Trinn: 8-VG3
Fredrik Høyer + Bendik Baksaas er en duo med to ganske ulike artister: Den ene er poet, den andre er DJ. Sammen utgjør de et band som utfordrer grenser. Deres fremstilling av rap og spoken word, house og techno har eksplodert rundt i Norge det siste året etter de ga ut dobbeltalbumet "Til alt ute" (2019).Fredrik Høyer er en jazzpoet fra Drammen, men også kjent som fremadstormende dramatiker, gatekunstner og skuespiller, blant annet fra forestillingen Grønlandsūtraen på Nationaltheatret.Bendik Baksaas er en av landets mest karaktersterke elektroniske musikere. Med trommemaskin og sampler spiller lekenhet og presisjon de små detaljene opp som hovedattraksjon.Sammen ønsker de å inspirere til skaperglede og kreativitet hos ungdommer.

Tilfeldigheter satt i system DIGITAL PRODUKSJON

Visuell kunst, Trinn: 5-7
«Tilfeldigheter satt i system» er en digital produksjon der elevene møter kunstneren Annika Borg, som lager kunst med utgangspunkt i terninger, tall og tilfeldigheter. Kunstneren har laget tre verkstedsopplegg med instruksjonsfilmer der elevene kan kaste terninger og eksperimentere kreativt med tilfeldige tallkombinasjoner, tegning, farger, ord og algoritmer.
Se kortfilmene og utfør eksperimentene i klasserommet.Trøndelag senter for samtidskunst har i samarbeid med kunstneren Annika Borg laget en digital produksjon bestående av kortfilmer med instruksjoner til eksperimenter, nedlastbare oppgaveark og en grundig lærerveiledning. Det følger med maler som skal skrives ut og brukes i de tre eksperimentene/oppgavene. «Tilfeldigheter satt i system» er et tverrfaglig undervisningsopplegg som berører fagene kunst og håndverk, matematikk og norsk. Formidlingsopplegget inneholder muligheter til å la seg undre over tilfeldigheter og sannsynlighet, samtidig som elevene kan la seg forundre over kunstnere som benytter regler og systemer i kombinasjon med tilfeldighet kreativt.Opplegget berører noen områder av kompetansemålene i Lærerplanen 2020 (Fagfornyelsen) for 5. – 7. trinn (se lærerveiledning).Tilfeldige tall settes i system og blir til kunst!VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Amalie Marie Selvik formidling@samtidskunst.no om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Urettferdig

Kulturarv, Trinn: 8-10
Sosiale forskjeller og ulikheter har alltid eksistert. Ved hjelp av ei kjærlighetshistorie med rollespill og forskning på gjenstander fra museumsmagasinet, deltar elevene på ei tidsreise som viser endringene over tid.
Med utgangspunkt i klassesamfunnet i Trøndelag på slutten av 1800- tallet, dannes problemstillinger som er dagsaktuelle.Etter en felles introduksjon, deles elevene i to. Ei dramagruppe (7-8 stk) som går på et annet rom med den ene formidleren og øver på rollespillet. Resten av elevene deles inn i åtte forskergrupper.  To og to grupper jobber med  egne tema og får hver sin dokumentboks fra museets magasin (kopier av dokumenter, brev og bilder som sier noe om deres tema) og hver sin gjenstanden som de skal registrere. Ved hjelp av dokumentene skal de forske og finne ut mer om gjenstanden, hva den er brukt til og hvem som har brukt den. Temaene er utvandring til Amerika, husmannsvesenet, kvinnes rolle i samfunnet og klassesamfunnet.

Gruppen som har øvd på rollespillet framfører stykket. Det handler om husmannsgutten Jørgen og storbondedatteren Abelone som forelsker seg og ønsker å gifte seg. Men Abelones far har andre planer for henne.

Ved hjelp av svarene på oppgavene, skal forskergruppene klare å forklare det som skjedde i rollespillet. Hva synes elevene er den beste løsningen for Jørgen og Abelone? Hva er mulighetene for dem i det samfunnet de vokser lever i? Er det noen som i dag som lever under slike forhold?
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter