Meråker skole

Meråker skole

Postadresse: Meråker, 7530 MERÅKER

Besøksadresse: , 7530

Telefon: 74 81 32 60

Kontaktperson: Kari Selnæs Stene, 95135570, kari.selnaes.stene@meraker.kommune.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle
  • VGS

Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

Eventyrlig rettssak

Kulturarv, Trinn: 3-4
Hva: Snøhvit saksøker dronninga over kongeriket for å ha spredd private bilder av henne på internett. Elevene gjennomfører rettssaken gjennom et rollespill. Alle får hver sin rolle som dommer, aktor osv, hvert sitt kostyme og manus.
Hvorfor: Tre av fire barn mellom 9 - 12 år bruker Snapchat, og bilder kommer på avveie. Det er viktig å komme inn tidlig, og på en måte som appellerer. Gjennom lek lærer de hva som er straffbart, og hva en rettssak er.
Hvor: Skolebesøk, eller i autentiske omgivelser i en lokal rettssal.

Helt Grønn og Helt Blank

Film, Trinn: 5-7
Den romantiske action/sci-fi-komedien "Helt Grønn", innspilt i Norge, skal opp på kino. For en gang for alle å sette Norge på verdens filmkart, må denne traileren virkelig treffe publikum.
DEL 1: "Helt Grønn"Her får elevene lage sin egen filmtrailer for en tenkt kinofilm, og det er elevene selv som skal spille hovedrollene! Opptak av elevene gjøres foran en grønnskjerm. Den grønne bakgrunnen blir siden fjernet digitalt, og bildet av skuespilleren blir limt over en ferdiglaget bakgrunn. Her ser vi handling fra filmen i en digitalt generert scenografi - og vips, elevene er tilstede der det skjer - med teleportering, stjernekrig og halsbrekkende redningsaksjoner.Elevene får en involverende innføring av hvordan spesialeffekter og animasjon brukes i film. Kurset krever ingen forkunnskaper. Gjennom en leken presentasjon, får elevene innblikk i en filmproduksjons ulike deler, fra opptak til redigering og lydlegging.Gjennom denne workshopen får elevene lære hvordan man bruker grønnskjerm til å lage spesialeffekter på film. De får innblikk i hvordan det samme råmaterialet kan manipuleres til å være komisk, romantisk eller fartsfylt som en actionfilm. Gjennom opptak, redigering og lydlegging, får de videre en introduksjo til en filmproduksjons mange ulike deler. Kurset gir en enkel og visuell beskrivelse på hvordan dataeffekter brukes i film og hvordan alt ikke er slik det ser ut til å være.
DEL 2: "Helt Blank"Her snur vi om på prosessen og lager en trailer for den tenkte filmen Robotix 79 hvor elevene må stoppe en invasjon av roboter som kommer for å ødelegge skolen deres. I motsetting til å bruke grønnskjerm hvor vi bytter ut bakgrunnen, vil vi her filme i ekte omgivelser, og putte spesialeffektene inn på skolens område. Det blir lunsjpause mellom del 1 og del 2. 

Hvordan temme elg?

Litteratur, Trinn: 1-4
Hvordan temmer man egentlig en elg? Forfatter og illustratør Line Halsnes har besøkt en elgfarm i Russland og lært seg kunsten.
Dette og mere til kan man lære fra faktaboken Hvordan temme elg? som produksjonen tar utgangspunkt i. Det blir en slags naturfagtime der skogen kommer helt inn i klasserommet. Akkompagnert av lydeffekter, får elevene innblikk i elgens liv. På menyen står presentasjon av bok, tegning av tamme elger og elglokking — med andre ord mye elg. Men så er den jo skogens konge.Produksjonsbeskrivelse
"Skogens konge - Alt du trenger å vite om elgen" er en faktabok om elg som blir utgitt på Cappelen Damm høsten 2020, og er skrevet og illustrert av Line Halsnes. Målgruppen er 6-9 år. Gjennom 6 kapitler får leseren innblikk i elgens egenskaper, gjøremål, kroppsspråk, hva som skjer under elgjakten, ulike historiske forsøk på å temme elg og mye mer. Boken er gjennomillustrert, humoristisk, informativ og inneholder praktiske oppgaver. Produksjonen tar utgangspunkt i denne.
Opplegget, del for delDel 1: (5 minutter.) Introduksjon. Vi hører et lydspor med elglyder. Hva kan elevene om elg? Tror de det mulig å temme elg? Det som drev Line til å lage en faktabok var nysgjerrigheten på hvor elgen Einar hadde tatt veien. Før bodde den i hagen hennes, men en dag var den vekk.Del 2: (20 minutter.) Presentasjon av boken ved hjelp av store illustrasjoner. Vi er blant annet innom det svenske elgkavalleriet på 1700-tallet, de sovjetiske arbeidsleirene for elg på 1900-tallet og dagens elgfarm i Kostroma (Russland) der Line har vært for å lære å temme elg. Hun deler velvillig oppskriften med elevene. Vi hører et lydspor med elglyder og andre skogslyder. Del 3: (10 minutter.) Tegning. Hvordan ser egentlig en tam elg ut? Line tegner tamme elger med innspill fra elevene. Hun har med egne tegnesaker.Del 4: (5 minutter.) Vi prøver oss på en av oppgavene fra boken; Hvordan lokker man på elgen?Elevene lærer kunsten å lokke på elgen som skikkelige jegere.Avslutning: (5 minutter.) Hva skjedde egentlig med Einar?Forberedelser:
Line har med seg en liten høyttaler og spiller av noen lydfiler fra iPhone. Høyttaleren plasseres på f.eks en pult. Har med en mappe med illustrasjoner i størrelse A1 som plasseres på en pult foran elevene. Målet med produksjonen er å vise hvor spennende virkeligheten kan være. Samtidig er det ønskelig å gi elevene en kunstnerisk opplevelse der skogen, for et øyeblikk, kommer til dem.

Max og kornet

Kulturarv, Trinn: 1-2
"Max og kornet" er en produksjon med forfatter og foredragsholder Oddny Gumaer. Hun sier følgende om besøket sitt:"Korn har mange egenskaper som jeg elsker. Alt fra å være et bilde på oss mennesker og vår identitet, til å være en av verdens mest bærekraftige og miljøvennlige matsorter. Kan hende er kornet det aller vennligste mot miljøet. Dessuten forteller det Norges historie.
Jeg ønsker å hjelpe barn forstå den kulturelle, miljøvennlige og næringsrike verdien korn har gjennom lek og aktivitet. 
Jeg har skrevet boka Max og kornet som handler om Max som er så glad i korn, og som ønsker å dele det med verdens fattige. Opplegget jeg har laget tar utgangspunkt i historien om Max."

Operahistorien på 60 minutter, hvis vi rekker det

Scenekunst, Trinn: 8-10
Vi tar deg gjennom 400 år med operahistorie på kun 60 minutter (hvis vi rekker det). Vi har plukket ut alle operagodbitene, og laget en forestilling som skal få DEG til å elske opera. Kanskje plukker du opp noen nye opera fun-facts, om du allerede er en operanerd?


Operahistorien på 60 minutter (hvis vi rekker det) er en humoristisk forestilling som tar for seg hele operahistorien på 60 minutter. Med forestillingen ønsker vi å vise at operaformen favner mye mer enn bare Carmen og O mio babbino caro, og at kunstformen opera på alle måter fremdeles er høyaktuell. Ved å fremføre høydepunkter fra hele operahistorien inviterer vi publikum til å oppleve opera på sitt beste, i en uformell og humoristisk ramme.
Forestillingen tar publikum på en reise fra Monteverdi på 1600-tallet til kjente komponister som Mozart, Verdi, Puccini, Wagner og dagsaktuelle Henning Sommero. Operasjangeren blir vist fra sin beste side, og utøverne tar musikken på fullt alvor, selv om forestillingen er full av humor. Publikum veiledes ved hjelp av en fortellerstemme som setter det hele i et historisk perspektiv, og med sømløse overganger sys det hele sammen med en humoristisk tone. Sangerne deler på fortellerrollen underveis, og med et stramt tidsskjema blir mange av de musikalske utdragene presentert i korte utdrag eller snutter, mens andre høydepunkter presenteres i sin helhet.

Samisk tovedsbue - tapt kunnskap om særegen tradisjon

Kulturarv, Trinn: 5-10
Samisk tovedsbue har en lang og spennende historie, som mange i dag ikke kjenner til. Konstruksjonen skiller seg fra øvrige buer i Europa, da de som navnet forteller var laget av to tresorter, som sammen utgjorde en ektremt effektfull bue. Geir Anders Hætta Berg har fagbrev som blant annet som duodjiutøver og er en engasjert formidler av samisk kultur, håndtverk og tradisjoner.
Allerede på 1600-tallet omtales den samiske tovedsbuer i litteraturen. Buene var regnet som det fornemste og mest brukte våpen til jakt. Under dette besøket vil elevene både får prøve ut og lære mer om dette tradisjonsrike jaktvåpenet.Opplegget er tenkt som 1 time foredrag med fremvisning av foto og annet billedmateriell, samt eksempel og demonstrasjon av en autentisk samisk tovedsbue, basert på funn i Norge, Sverige og Finland. Etter foredraget legges det opp til 1 time der elevene får nærmere innføring i kunsten å skyte med pil og bue, og prøve det ut selv, under tilsyn og veiledning. Den praktiske delen bør være i gymsal eller et stort klasserom. Vinterstid passer det IKKE å være ute. Foredragsholder medbringer sikkerhetsnett. Selve foredraget kan holdes i f.eks klasserom.

Selvbiografiske striper - DIGITAL PRODUKSJON

Kunstarter i samspill, Trinn: 5-7
Selvbiografiske striper er et digitalt tegneserieprosjekt som lærer elevene hvordan de lager en tegneserie der de selv spiller hovedrollen. I tillegg får de praktisk erfaring med å kombinere historiefortelling og tegning.
Elevene får tilgang til et digitalt oppgavehefte. Heftet ligner en tegneserie, men består både av filmlenker, beskrivelser og instruksjoner. To korte filmer introduserer opplegget. Den første filmen forteller om vennskapet og det kunstneriske samarbeidet mellom tegneserieskaper Espen og manusforfatter Carl, mens den siste filmen viser hvordan de lager en tegneserie sammen.Når elevene blar videre i heftet, får de nyttig informasjon, tips og triks før de selv tar fatt på oppgaven med å lage en selvbiografisk tegneserie. Elevene jobber parvis, og sluttresultatet er en tegneseriebok bestående av mange selvbiografiske tegneseriestriper eller småfortellinger.Link til heftet sendes til den enkelte skole. Det forutsettes at skolene ikke bruker materialet til andre enn de som får tilbudet, innenfor skolens 5.-7. trinn skoleåret 2020-21. 
BakgrunnSelvbiografiske striper har en filosofi som går ut på at alle kan lage spennende og morsomme historier fra livet sitt – bare man bruker fantasien.Det blir ofte lettere å skape noe når vi bruker oss selv eller våre egne opplevelser.  Vi tror denne teknikken kan skape skrivelyst og tegneglede hos alle.Tegneserieformatet gjør det mulig å leke med virkeligheten. Vi setter selv grensene for hva som er virkelighet og fantasi.Målet er å gi elevene selvtillit og verktøy til å uttrykke seg på nye måter, i et uhøytidelig format, der sluttresultatet er en felles bok som alle i gruppen har eierskap til.VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke bruker prosjektet til andre enn de elevene som får tilbudet, skoleåret 2020-21. 

Snømørkt - ei mor si krigshistorie DIGITAL PRODUKSJON

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Ei digital konsert-forteljing om familien Morsets motstandskamp i Selbu under 2. verdskrigen. 7 unge brør vert involverte i kampen mot nazismen. Det er mor deira som fortel historia. Gjennom monolog, film og musikk formidlar skodespelar Elisabeth Matheson og musikar Øivind Farmen den gripande historia om prisen for fridomen.
Regi: Magnus Lillemark. Musikk: Terje Bjørklund. Tekst: Elisabeth MathesonHANDLINGA: Historia om Morsetfamilien vart kjend for heile landet gjennom Per Hansson si bok frå 1963: Og tok de enn vårt liv. Fleire generasjonar nordmenn fekk eit sterkt forhold til boka. Men 70 år etter dei dramatiske hendingane er boka og Morset-familien si historie på veg ut av medvit, klasserom og bokhyller. Samtidig er nynazistisk tankestoff på veg inn.TEMA OG MÅL: Korleis skal menneske finne mot til å kjempe for frihet og demokrati? Filmen viser prisen motstandskampen hadde for mange, og kva traumer krig kan føre til for individ og familier. Med Snømørkt ønskjer vi å skape forståing for dei som slit med krigstraumer; mange av desse kjem i dag til våre lokalsamfunn. Vi vil også tenne engasjement blant ungdom for å stå opp for - og verne – demokratiet.Snømørkt - ei mor si krigshistorie er filma på eit fraflytta småbruk i Selbu. Vi viser mor Marit Morset på kjøkkenet etter krigen, der ho fortel historia, delvis rett i kamera, for å halde minner og mareritt i sjakk. Den einaste som er tilbake saman med henne er den yngste sonen Trond. Han var 12 år da dei dramatiske hendingane fann stad, og er no vorte ein sky og inneslutta 17-åring. Fortellinga har energi, dramatikk og humor i tillegg til alvor og sorg. Monolgen er skrive på nynorsk og framførast på Tydalsdialekt. (Liknar på Røros-mål). Marit Morset var frå fjellbygda Stugudal i Tydal, søraust i Trøndelag.Materialet er tidlegare framført live for firma, Den Kulturelle Spaserstokken, og på nokre opne framsyningar. Den digitale versjonen er tilpassa ungdom i ungdomstrinnet og  videregåande skule. I møte med publikum har vi fått sterke reaksjonar på stoffet. Her er nokre sitat frå publikum:"Vi fikk oppleve en sterk historie der skuespiller og musiker utfylte hverandre på en fremragende måte. Magisk og rørende! At temaet i ”Snømørkt” fortsatt er dagsaktuelt fikk vi bekreftet gjennom en av våre ansatte som satt i salen, og som kom til Norge fra Bosnia Herzegovina tidlig på 2000-tallet; «Dette kunne ha vært min historie – dette har jeg erfart». Dere tok pusten fra oss”. - Arve Renå. Malvik kommune."En sterk forestilling om menneskers styrke og vilje i en vanskelig tid! Den griper tak i deg og åpner for refleksjon om hva som virkelig betyr noe. Musikken i stykket bidrar til en helhet - det er ikke mulig å ikke bli berørt". - Gunnar Ross, NAV Trøndelag"Umulig å gå derfra uten å være berørt."  "Historien er sterkt i utgangspunktet, men selve framføringen og musikken gjorde den bare enda sterkere.""En historie som setter seg i marg og bein."Link til nedlastbar vimeolink og passord sendast til den enkelte skule. VIKTIG: Skulene kan ikkje vise filmen til andre enn dei som får tilbodet, innenfor 8.-10. trinn  i skuleåret 2020-21. To veker etter at filmen er lasta ned skal alle nedlastingar slettast og det skal sendast ei skriftleg stadfesting pr e-post til Elisabeth Matheson: elismatheson@gmail.com  om at dette er gjort. Dette har med rettigheiter og eigedom til verket å gjere, både til sjølve filmen, teksten og musikken.Produksjonen er støttet av Trøndelag fylkeskommune, Selbu kommune og Selbu Sparebank. 

Tankelaboratoriet (Cirka Teater)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Møt Reddharen, Sinnataggen, Firkanten og Hermegåsa. Alle ønsker å bli forstått, men opplever det motsatte. I "Tankelaboratoriet" leter vi etter veien ut av misforståelsene gjennom en humoristisk og sårbar undersøkelse av det å være til. Ved hjelp av Anne Marit Sæther levende strek, Gro Dahles undrende sangtekster og Ragnhild Faanes og Erlend Smalås undersøkende lydunivers forsker vi i eksistensielle og gjenkjennelige problemstillinger. Støttet av: Spenn.no, Fond for utøvende kunstnere, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag Fylkeskommune.
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter