Utvorda skole

Utvorda skole

Postadresse: Nord-Statland, 7777 Nord-Statland

Besøksadresse: , 7777

Telefon: 97436651

Kontaktperson: Elin Frisendal, 97436651, Elin.Frisendal@flatanger.kommune.no

Antall produksjoner: 6

  • Alle

Den lille helten & Den lille helten og kattekidnapperen DIGITAL PRODUKSJON

Litteratur, Trinn: 1-4
Skal jeg lese for dere? Digital lesestund for 1.-4. trinn - for DKS i koronatid - med forfatter og illustratør Nina E. Grøntvedt.

Bli kjent med lillesøster Karin, som ikke får være med, men som spør likevel. For sikkerhets skyld. Nina har muligens litt dårlig samvittighet for at hun ikke alltid var verdens greieste storesøster. Hun har skrevet og tegnet to bøker om Karin, den tøffe, standhaftige og modige lillesøstera si. I Den lille helten blir ungene jaget av illsinte okser og i Den lille helten og kattekidnapperen må de redde katten sin, som blir kidnappet! Skumle saker, med andre ord.  

Og får Karin bli med å leke til slutt?  

To lesestunder på henholdsvis ca 8 og 19 minutter er filmatisert. 
Sammen med regissør Elisabeth Matheson og filmfotograf Øystein Moe i Helmet Films & Visual Effects har Nina E. Grøntvedt lagd to filmer hvor hun formidler to av bildebøkene sine, bøker som passer for 1.-4. trinn. Bøkene heter Den lille helten og Den lille helten og kattekidnapperen og handler om lillesøstera hennes, Karin. Filmene har innslag av animasjon laget av Ida Rotli. Det er komponert musikk til filmene av Marthe Belsvik Stavrum. Filmene er finansiert av Trøndelag fylkeskommune og SpareBank 1 SMN.
Link til nedlastbar Vimeo-link og passord sendes til den enkelte skole. VIKTIG: Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, dvs. skolens 1.-4. trinn skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Nina E. Grøntvedt om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.

DUO Sara og Ole

Musikk, Trinn: 5-7
BRA, BEDRE, BEST. Heia den som øver mest!
Skal du bli skikkelig god i noe, må du øve eller trene mye. Uansett om du vil bli god i fotball, dataspill, eller i et instrument. Og når du har blitt ordentlig god, må du allikevel øve eller trene enda mer.Se nytt publikumsoppsett. 
Sara spiller fiolin og Ole spiller piano. De er begge superflinke til å spille på instrumentene sine, men de må likevel øve når de vil lære seg nye stykker eller skal spille en konsert. Og akkurat som du sikkert synes det av og til kan være kjedelig å øve, sånn kan det være kjedelig for Sara og Ole også – selv om de er både voksne og blant de beste på sine instrumenter. Men det som gjør at man likevel fortsetter å øve, er at det jo er så deilig når man endelig får det til!
Det synes både Sara og Ole, og gleder seg til å vise hva de kan når de kommer til din skole for å spille konsert!

Fritt fram

Annet, Trinn: 1-4
"Hvordan ser verden ut når vi står opp ned? Kan man bli for gammel for å leke? Hva gjør jeg når jeg ikke får være med i leken? Hva gjør Mari og Mikael når Tamar finner på egne regler? Har du noen gang tenkt på hvor mye du klarer å løfte? Eller kanskje hvor mye vi kan klare å løfte sammen?"I Fritt fram vil du få møte tre utøvende kunstnere, Tamar, Mari og Mikael. Tre kropper i fri akrobatisk utfoldelse, utfordrer både hverandre, rammene og reglene til kjente barneleker. De skaper lek som kan fortsette i det uendelige.Her skal det prøves, feiles og prøves på nytt. Hva om én ikke får lov til å tråkke på gulvet og en annen kun kan stå på hendene? Hvordan kan de samarbeide? Sammen må de finne ut hvorfor og hvordan de skal forholde seg til leken og dens regler, og ikke minst gleden og sårbarheten leken skaper.Publikum inviteres til å leke med. Finnes det grenser for vår kroppslige utfoldelse? Hva får deg til å føle deg inkludert i leken? Hvordan oppleves det når dine ideer ikke blir lyttet til?

Helt Grønn

Film, Trinn: 5-7
Den romantiske action/sci-fi-komedien "Helt Grønn", innspilt i Norge, skal opp på kino. For en gang for alle å sette Norge på verdens filmkart, må denne traileren virkelig treffe publikum.
I løpet av to skoletimer skal elevene lage sin egen filmtrailer for en tenkt kinofilm, og det er elevene selv som skal spille hovedrollene! Opptak av elevene gjøres foran en grønnskjerm. Den grønne bakgrunnen blir siden fjernet digitalt, og bildet av skuespilleren blir limt over en ferdiglaget bakgrunn. Her ser man handling fra filmen i en digitalt generert scenografi - og vips, elevene er tilstede der det skjer - med teleportering, stjernekrig og halsbrekkende redningsaksjoner.
Elevene får en involverende innføring av hvordan spesialeffekter og animasjon brukes i film. Kurset trenger ingen forkunnskaper. Gjennom en leken presentasjon, får elevene innblikk i en filmproduksjons ulike deler, fra opptak til redigering og lydlegging.

MikkMakk - litt mosaikk takk!

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Kunnskap om geometri er viktig innenfor alle visuelle kunstformer, og i all komposisjon ligger matematiske og geometriske prinsipper til grunn. Med utgangspunkt i kunstneren Anita Abtahis keramiske bilder blir vi kjent med noen av de mange mulighetene som finnes innen bruk av geometri i mosaikk og komposisjon. Besøket består av liten utstilling og et praktisk verksted i to deler.
I utstillingen får elevene en kort presentasjon av Anita Abtahis kunstverk. I workshopen vil elevene få utforske bruk av geometri i komposisjon og mønsterbygging. I første del skal elevene klippe ut geometriske former i papir, som de bruker til å sette sammen et mønster. I workshopens andre del vil elevene få bygge mønster med ekte keramiske fliser.Forberedelser: Skolen stiller med A3 ark, lim og sakser. Ta også med et kamera for å dokumentere prosess og resultat. Før besøket kan læreren snakke med elevene om geometri og symmetri.Etterarbeid: Bli inspirert av prosjektet og jobb videre med mønsterbygging. Dette passer inn både i matte-timer og i kunst- og håndverkstimene. Bruk gjerne mal som ligger lenger ned på siden. Tips til materiale som kan anvendes: lufttørkende leire, for eksempel Dasleire. Kan tørkes og males og vil se ut som mosaikk. Andre materialer: tre, kartong, tekstil osv.

Tilfeldigheter satt i system DIGITAL PRODUKSJON

Visuell kunst, Trinn: 5-7
«Tilfeldigheter satt i system» er en digital produksjon der elevene møter kunstneren Annika Borg, som lager kunst med utgangspunkt i terninger, tall og tilfeldigheter. Kunstneren har laget tre verkstedsopplegg med instruksjonsfilmer der elevene kan kaste terninger og eksperimentere kreativt med tilfeldige tallkombinasjoner, tegning, farger, ord og algoritmer.
Se kortfilmene og utfør eksperimentene i klasserommet.Trøndelag senter for samtidskunst har i samarbeid med kunstneren Annika Borg laget en digital produksjon bestående av kortfilmer med instruksjoner til eksperimenter, nedlastbare oppgaveark og en grundig lærerveiledning. Det følger med maler som skal skrives ut og brukes i de tre eksperimentene/oppgavene. «Tilfeldigheter satt i system» er et tverrfaglig undervisningsopplegg som berører fagene kunst og håndverk, matematikk og norsk. Formidlingsopplegget inneholder muligheter til å la seg undre over tilfeldigheter og sannsynlighet, samtidig som elevene kan la seg forundre over kunstnere som benytter regler og systemer i kombinasjon med tilfeldighet kreativt.Opplegget berører noen områder av kompetansemålene i Lærerplanen 2020 (Fagfornyelsen) for 5. – 7. trinn (se lærerveiledning).Tilfeldige tall settes i system og blir til kunst!VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Amalie Marie Selvik formidling@samtidskunst.no om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre, både i forbindelse med selve filmene og musikken i dem.
Uttrykksform
Merkelapp
Åpne filter