Steinkjer ungdomsskole

Steinkjer ungdomsskole

Postadresse: Ogndalsv. 66, 7716 STEINKJER

Besøksadresse: , 7716

Telefon: 74 12 18 00

Kontaktperson: Bjørg Pedersen, 91869841, bjorg.pedersen@steinkjer.kommune.no

Antall produksjoner: 3

  • Alle
  • VGS

Bare spille ball V21

Litteratur, Trinn: 8-10
I romanene "Bare spille ball" (2018) og "Alene gjennom" (vår 2020) står den 16 år gamle hovedpersonen Fredrik foran en del tøffe valg både i livet og fotballkarrieren. Med utgangspunkt i hans liv formidler Michael Stilson om viktigheten av å utvikle et språk til å forstå verden rundt oss, men også til å skape den.  I møte med trenere, ledere, foreldre, kompiser og alle andre som mener noe om hvem vi er, hvilken verdi vi har og hvilke valg vi bør ta, er språket vårt viktigste verktøy til å stå i disse valgene.  Foredraget tar utgangspunkt i fotball, men er like relevant for de som ikke liker fotball.

Med utgangspunkt i romanene "Bare spille ball" og "Alene gjennom" består dette foredraget en stor del av historiefortelling fra en middelmådig fotballkarriere og en forfatterdrøm bremset av forlagsredaktører som ikke lot seg overbevise. Publikum får være med når et ungt menneske som bygger selvfølelsen basert på andres aksept oppdager at språket er et verktøy til å ikke bare forstå verden, men også til å skape den. Og i den prosessen oppstår en helt annen selvfølelse, verden endrer seg, uavhengig av andres blikk.
Litteraturen som inngang til språk og livsmestring er vesentlig i formidlingen, og det er tematikken i bøkene "Bare spille ball" og "Alene gjennom" som er sentrale. Blant annet handler bøkene om ensomhet, ambisjoner, glede og det å tørre å stå for noe i møte med alle de som ønsker å påvirke deg.Foredraget kan fint knyttes til flere av de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen, spesielt folkehelse og livsmestring, men også demokrati og medborgerskap. Hvordan finner man egentlig stemmen sin som ung voksen? Foredraget forsøker å bidra til en forståelse for hvordan litteratur kan være en inngang til å forstå våre egne liv.Det er åpning for samtale/diskusjon/spørsmål fra publikum i etterkant
Om debutboka Bare spille ballBoka handler om å elske fotball, men å ikke være forberedt på de harde realitetene. Den handler om å prøve å glemme en jente, og å klare seg uten en far. Og den handler om å vinne – uten å miste seg selv.Fredrik står foran sitt livs viktigste kamp. Bare han herjer på kanten som vanlig er proffdrømmen innen rekkevidde. Men de siste dagene før finalen forandrer alt seg.Bare spille ball fikk Uprisen 2019. Den ble også nominert til Norske barne- og ungdomsbokforfattere (NBU) sin debutantpris Trollkrittet for 2019. Jurymedlem for Trollkrittet, Charlotte Glaser Munch, sier blant annet om boka:"Stilson holder leserne på tærne hele historien igjennom. Dette er spennende og gjenkjennelig for alle. I tillegg er Bare spille ball sportslig uten å bli intern. Selv om fotballtermer brukes her og der, er det ingenting som forstyrrer den uvitende, samtidig som den vitende kan glede seg."
Oppfølgeren Alene Gjennom har fått strålende anmeldelser og er valgt ut til å bli med i årets tXt-aksjon (www.txt.no)

Mitt valg? Tusen år med dilemmaer DIGITAL PRODUKSJON

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
"Mitt valg? 1000 år med dilemmaer" handler om å øve seg i å bli en aktiv medborger. En som tør å si det man mener, men også lytter til andres meninger og klarer å sette seg inn i andres situasjon. Opplegget viser filmer om dilemmaer som ungdommer fra 1020, 1880 og 2020 har. Elevene i klassen skal mellom filmene gi råd til den personen som står i dilemmaet. Til slutt skal elevene snakke om hvilke dilemmaer de selv kan havne i, og hvilke valg de da må ta.Kjernetemaet i ”Mitt valg?” er valgene vi tar i livet, hvorfor vi tar dem og hvilke konsekvenser de får. Vi bruker Stiklestads tusenårige historie som en inngang til å tematisere at mennesker til alle tider har stått overfor dilemmaer med potensielt store konsekvenser. Gjennom Stiklestads tidsdybde vil vi bidra til dybdelæring.Målet er å skape samtale og refleksjon rundt følgende poeng: for å forstå andre mennesker og deres valg må du sette deg inn i deres livssituasjon.Siden dette er en digital produksjon, er vi avhengig av at læreren veileder elevene gjennom samtalene vi ønsker å sette i gang.Del 1: Tre tidsperioder, tre personer, tre dilemmaerI produksjonens hoveddel møter elevene tre personer fra tre ulike perioder med tre ulike dilemmaer. Elevenes rolle er som venner/rådgivere og de skal komme med en anbefaling med utgangspunkt i hva de vet om perioden og personen det gjelder, samt hva de selv ville ha gjort. Bolken starter med en introduksjonsfilm med en formidler fra SNK. Deretter følger presentasjoner av de ulike dilemmaene, gruppesamtaler og en gjennomgang i plenum hvor hver gruppe oppfordres til å dele sine tanker.Dilemma 1: 1025 BARNETVi befinner oss i et Norge i brytningstid. Overgangen fra norrøn religion til kristendom og en kongemakt som innfører stadig nye lover og regler, skaper uro om hva man kan og ikke kan gjøre. Olav Haraldsson har akkurat innført kristenretten som forbyr den gamle skikken med å sette ut barn i skogen for å dø. Ekteskap er viktig på grunn av både økonomi og alliansebygging og jenter kan giftes bort allerede fra de er 12 år.Vi møter Åsa som er 16 år. Hun er forlovet, men har blitt gravid med en annen manns barn. Hun forsøker å føde barnet i hemmelighet, men hennes far kommer til. Han sier at barnet er sykt og bærer det ut i skogen for å dø. 
  • Hva med barnets liv?
  • Hva skjer om jeg beholder barnet?
  • Hva med barnets far?
  • Hva skjer om jeg ikke blir gift?
  • Hvilken straff får vi om vi blir avslørt?
  • Er det sikkert at ungen er syk slik som far sier?
  • Hvem kan hjelpe meg?
Dilemma 2: 1880 UTDANNINGVi befinner oss i et Norge som fortsatt er preget av det tradisjonelle bondesamfunnet, men hvor skole og utdanning er i ferd med å bli tilgjengelig for flere. De fleste unge må ut i arbeid i konfirmasjonsalderen. For de som vokser opp på gård er det en klar forventning om at den eldste skal ta over gården og forsørge sine foreldre i alderdommen. Jenter kan ta odel, men det er fortsatt uvanlig. Vi møter Sigvart som er 16 år. Han trives ikke med gårdsarbeid, men har vist talent som lærer gjennom å hjelpe til med konfirmasjonsundervisningen. Presten har ordnet Sigvart et stipend til lærerskolen. Sigvarts nærmeste er splittet i oppfatningen om dette er en mulighet eller en ulykke for familien.
  • Er dette mitt livs store mulighet?
  • Hva om jeg ikke er så flink som presten tror?
  • Skal far virkelig bruke familiens få penger på meg?
  • Hva vil skje med mor og far om jeg drar?
  • Hvordan kan Sigrid drive gården alene?
  • Hva vil folk på bygda si om meg hvis jeg drar?
  • Hvem kan hjelpe meg?
Dilemma 3: 2020 FLASKAVi er i nåtiden. Utfordringene ungdommer står overfor kjenner elevene selv minst like godt som oss voksne. Derfor har vi samarbeidet med Verdalsøra ungdomsskole om å utvikle dette dilemmaet.Vi møter Thea som er 15 år. Hun og venninna June er hjemme alene og skal ha filmkveld. De har begge lovet å ikke drikke før de blir 18 år, mot lovnad om førerkort. Så kommer Junes kjæreste Olav uanmeldt på besøk. Han har kjørt i fylla og har med alkohol. Han drikker mer og sovner. Utover kvelden oppdager Thea at hun ikke får kontakt med Olav.
  • Hva skjer om Olav ikke får hjelp NÅ?
  • Hva skjer om Olav blir tatt for fyllekjøring?
  • Får jeg være Olavs kjæreste om dette kommer ut?
  • Hva med min og Thea sin avtale om førerkort?
  • Skal Thea straffes for at min kjærest kom hit?
  • Er det verdt å ta sjansen på å kjøre han hjem?
  • Hvem kan hjelpe meg?
Del 2: Mitt dilemma – mitt valg?I andre del av ”Mitt valg?” skal elevene jobbe med temaet dilemmaer i eget liv. Bolken starter med en video hvor vår formidler forteller at vi nå skal gå fra å prøve å forstå og gi råd til andres valg til å snakke om våre egne. Hver gruppe skal komme frem til et dilemma som en eller flere av dem har opplevd eller som en eller flere av dem tenker at de kunne ha havnet i. Dilemmaer kan handle om veldig mye forskjellig: familie, venner, penger, sosiale media, skolen osv. Elevene oppfordres til å tegne ut dilemmaet inspirert av tankekartene i del 1: dilemmaet og personen som har det i midten, ulike spørsmål og perspektiver i for eksempel bobler rundt. I tillegg til å gi et råd, skal elevene diskutere hva de hadde ønsket av menneskene rundt seg om de sto overfor dette dilemmaet.SNK består av museene Stjørdal museum Værnes, Levanger fotomuseum, Stiklestad Nasjonale Kultursenter, Nils Aas kunstverksted og Egge museum. Vi arbeider med kulturarv som spenner fra en fjern fortid til nåtid og med historier av lokal, regional, nasjonal og internasjonal betydning. Denne DKS-produksjonen tar utgangspunkt i museet vårt på Stiklestad og er laget i samarbeid med Camerat AS og støttet økonomisk av Trøndelag fylkeskommune.VIKTIG: Linker til filmene sendes til de skolene som blir tildelt produksjonen når programeringen er klar. Det forutsettes at skolene ikke viser filmene til andre enn de som får tilbudet, skoleåret 2020-21. To uker etter at filmene er lastet ned skal alle nedlastinger slettes og det skal sendes en skriftlig bekreftelse per e-post til Gunhild Rikstad om at dette er gjort. Dette har med rettigheter og rettighetshavere å gjøre.DENNE PRODUKSJONEN SKAL VÆRE SENDT UT SENEST 13.11.20 - TA KONTAKT MED maribak@trondelagfylke.no OM SKOLEN IKKE HAR MOTTATT LINK PER MAIL INNEN DA.

Superwoman

Film, Trinn: 8-10
Hva er det som får stuntfolk til å kaste seg foran biler? Hvorfor lar de seg bli tent på? Og hvordan lages egentlig slosscener på film? Thea Danielsen Fjørtoft er stuntkvinne og skuespiller. Hun er den eneste i Norden som innehar denne kombinasjonen. Superwoman er en autobiografisk foredragsforestilling med utgangspunkt stuntkvinne´s erfaring, og refleksjoner rundt prosesser hun går igjennom i sitt yrke. Skuespilleren har selv jobbet på over 25 film og TV produksjoner, som stuntkvinne. Tematisk er dette en forestilling om å følge drømmer og å sette seg mål, gjerne høye og uoppnåelige mål. Om å tillate seg selv å drømme om at alt er mulig. Dette er en en forestilling full av film og lyd, action og dramatikk, hvor stunt blir avslørt og forklart. Med utgangspunkt i stuntbransjen, berøres emner som grensesetting, tillit, mot, respekt, og verdien av å ha gode kollegaer som holder avtaler. Forestillingen er en blanding av Theas egne erfaringer og hennes refleksjoner rundt dette. Som tittelen insinuerer kan oppdragene noen ganger bli vel spesielle. Forventningene om at en stuntperformer aldri slår seg, er udødelig, og aldri har betenkeligheter ved å gå høyere, lengre, fortere eller hardere, er i høyeste grad en myte som følger med yrket. Å være stuntkvinne handler ikke nødvendigvis om å være jackass, eller kaste seg foran den første og beste bilen som kommer forbi. Presisjon, tillit, selvkontroll og tålmodighet er vel så viktig som mot, fysiske ferdigheter, mental styrke og til slutt litt guts.
Superwoman vant Gullsekken 2012, for årets beste produksjon i DKS i Norge, og har siden turnert årlig i Den kulturelle skolesekken. Per sept 2019 var forestillingen spilt over 1500 ganger, og forestillingen oppleves fortsatt som svært aktuell og treffende.
Uttrykksform
Målgruppe
Merkelapp
Åpne filter