Bybroen videregående skole

Bybroen videregående skole

Postadresse: Kjøpmannsgata 12, 7013 Trondheim

Besøksadresse: Kjøpmannsgata 12, 7013 Trondheim

Telefon: 73 52 44 11

E-post:post@bybroen.vgs.no

Kontaktperson: Hanne Løberg, hanne.loberg@bybroen.vgs.no

Antall produksjoner: 5

  • Alle

BBoy For Life

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
I dokumentarfilmen BBoy For Life (2012) blir vi kjent med Gato (Carlos Catún Quintana) og dansecrewet hans. De lever i Guatemala som er et av verdens fattigste land. Gato og vennene hans lever og ånder for hiphopkulturen og breaking. I filmen følger vi dem på vei mot en stor dansekonkurranse, hvor pengepremien er en viktig inntekt for dem,
Men livet er svært utrygt i Guatemala by, i stor grad på grunn av den kriminelle organisasjonen M13. Denne regnes som en av verdens farligste gjenger. Broren til Gato er drept av gjengen, og Gato trues også på livet. Grunnen? De har lært opp barn og unge i breakdance, og dette anser M13 som at de rekrutterer ungdommer bort fra gjenglivet. I filmen blir vi også kjent med Leydi, som er medlem av M13. Etter å ha sonet ferdig en fengselsdom ønsker hun å slutte i gjengen, så hun kan ta vare på sønnen sin. Det er også intervjuer med gjengmedlemmer som sitter i fengsel.
Etter innspillingen av filmen i 2012, måtte Gato flykte fra Guatemala for å redde livet. Han reiste til Europa, og kom etterhvert til Norge gjennom sin venn Nicolai López. Her ble han tatt imot av organisasjonen SafeMUSE, som jobber med å beskytte truede artister rundt om i verden. I Norge har Gato gjort seg bemerket som danser, og har bl.a. vært med på forestillingen Vidas Extremas, som han fikk både Heddaprisen og Kritikerprisen for. Han har også blitt god venn med Piero Issa fra Absence (som vi kjenner godt fra DKS).
I denne produksjonen reiser Gato, Piero Issa og Nicolay López rundt til skolene. Det blir først visning av dokumentarfilmen BBoy for life. Så tar de tre aktørene publikum gjennom et foredrag om historien som fulgte. Nicolais møte med hiphop-miljøet i Guatemala, parallelt med Pieros møte med hiphop-miljøet i Kabul under Taliban. Hvordan disse tre historiene og livene basert på tilfeldigheter, flettes sammen til der de står i dag. Videre blir det en åpen paneldialog med publikum der utøverne er mer opptatt av å stille spørsmål enn å gi svar.
BBoy = Break Boy, BGirl for jenter; hiphopens foretrukne benevnelse for breakere.

Bo bærekraftig – lev med gjenbruk

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Prosjektet handler om gjenbruk, lavt konsum og redesign som en aktiv del av hverdagen. Gjennom eksempler fra Line Anda Dalmar og Per Kristian Nygårds liv og praksis med eksperimentboligene på Svartlamon, tar de elevene med på en tur i prosjektet og inn i sitt selvbygde hus. Etterpå vil elevene selv få bygge en modell i gjenbrukt pappkartong av sitt eget klimavennlige drømmehus.
Dalmar og Nygård ønsker å skape bevissthet omkring hvordan man i hverdagen kan leve med lavt karbonavtrykk og hva dette vil si i praksis. Boprosjektet har fokus på hvor stort areal vi bor på og det påvirker hvordan vi konsumerer. Hvor mange nye ting har vi plass til hjemme, og hvor mange ting kan vi faktisk bruke?Eksperimentboligene startet som masterprosjektet til Trygve Ohren og Haakon Haanes i det som i dag er Nøysom Arkitekter. Grunnideen var å se på arkitekturen som et verktøy for å skape mer bærekraftige omgivelser. Det ble utlyst som en open call og 5 familier ble valgt ut til å være med å realisere prosjektet. Alle husene hadde et totalbudsjett på 3 millioner kroner og et interiørbudsjett på 50.000 kr pr hus. Vanligvis regner man med at et nytt bad koster rundt 200.000 kr, så de måtte være kreative og finne andre alternativer enn å kjøpe nytt for å holde seg innenfor budsjettrammen. De har gjenbrukt dører og vinduer, kledning, gamle kjøkken og baderomsinnredninger, fra for eksempel finn.no, ting funnet i containere, loppemarkeder og liknende. De har blant annet bygget om gamle furubord til bokhyller, brukt en gammel skaterampe til innertak og hentet kjøkken fra den gamle sjømannsheimen på Lade, veggpanelet på kjøkkenet kommer fra kontoret til den gamle krydderfabrikken på Heimdal og så videre.I dag er det stort fokus på gjenbruk, resirkulering og redesign, men hva vil det si i praksis å leve med redesign og gjenbruk? Dalmar og Nygård ønsker å skape bevissthet blant ungdom rundt hvordan de aktivt kan leve med gjenbruk og se på hvordan kreative løsninger kan være både morsomme og lærerike. Et viktig premiss for utøverne i dette verkstedet er at de faktisk lever i gjenbruk, i et selvbygget hus.Gjennom omvisningen og verkstedet vil de vise eksempler på gjenbruk, og i modellbyggerdelen skal elevene undersøke hvilke måter

Knut Hamsuns «Sult» som tegneserieroman

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Tegneserieskaper Martin Ernstsen har laget en tegneserieadapsjon av Knut Hamsuns Sult (Minuskel forlag 2019). Boka fikk Brageprisen i åpen klasse: bildebøker for voksne og barn i 2019, og terningkast 6 i Dagbladet.
Under besøket vil Ernstsen snakke om Sult og Hamsun. Hva er det som gjør romanen tidløs? Hvorfor er den like aktuell i dag? Her vil han også gå inn på parallellene til Hamsuns eget liv, og i hvilken grad historien er selvbiografisk.
Ernstsen beskriver historien i korte trekk mens han viser illustrasjoner fra tegneserien som visualiserer dette. På den måten får elevene raskt oversikt og de vil forstå historien i dens essens og handling.
Ernstsen vil også snakke om hva det innebærer å være tegneserieskaper, hvordan han jobber til daglig, og om prosessen med å gjøre en roman om til tegneserie. Han viser bilder av skisser, storyboards, og skritt for skritt hvordan han tusjer og fargelegger en ferdig side. Ernstsen vil snakke om tegneseriemediets virkemidler, hva som skiller romanen fra adapsjonen, og hvilke valg han har tatt og hvilke utfordringer han har møtt på veien.
Noen fortellertekniske grep Ernstsen vil snakke om er bl.a. hvordan hovedpersonen forandrer seg fysisk i forhold til hvordan han føler seg – at han kan forvandle seg til en hund når han skammer seg, eller en snegle når han vemmes ved seg selv, eller en søt liten ball-karakter når han er irrasjonell. Selve streken eller teknikken også kan endre seg for å beskrive hans sinnstemninger. Andre grep Ernstsen har tatt er å bruke farger som et skille mellom fantasi fra virkelighet. Han vil også vise hvordan han jobber med tempo og layout, hvordan han styrer leseropplevelsen; f.eks. at mange små ruter gir en mer hektisk følelse, eller at det å oppløse rutenettet frigjør handlingen fra tid og sted.
Til slutt blir det rom til spørsmål, og boken vil være tilgjengelig slik at elevene kan ta en titt i den om de ønsker det.

Roads less travelled

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Funny, sad, inspiring, exciting, intelligent but always entertaining. Stand up comedy meets storytelling as Alan Drop takes you on an emotional rollercoaster ride through a strange life. This show has sold out in the USA. Younger audiences claim it has affected the way they make decisions. For all students of all lines of study.
Imagine you arrive on the streets of London with no job, no accommodation, enough money to last 2 weeks and no return ticket to Africa. Decisions have to be made and risks must be taken. Alan has started his own tennis school, been stuck in a trench in a war zone without food and water, been the target of a gang who hired a ”hitman” and discovered strange ways of getting jobs. This journey takes us from the inside of a jail to a happy, laughter filled classroom in Uruguay and into a grim comedy club in Minnesota. Full of surprises and compassion, this is storytelling at its best.
Alan Drop is a professional comedian who has lived in 8 different countries and visited over 40. He has taught for 15 years and now lives in Stjørdal. He has a masters degree in literature and is a DKS regular who has toured with 6 different productions.

Samtidskunst på 60 minutter VGS 2020-21

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Vi inviterer elevene til Trøndelag senter for samtidskunst (TSSK) og Kunstmuseet i Nord-Trøndelag i Namsos for å se Trøndelagsutstillingen 2020, og arbeide i grupper sammen med senterets kunstformidler. Formidlingsopplegget legger vekt på å styrke elevenes visuelle kompetanse og evne til å systematisk beskrive, analysere og reflektere, for så å diskutere rundt tematikk, materiale, det kunstneriske uttrykket og teknikken.
Målet er å motivere elevene til samtaler rundt kunstverkene og dermed lære mer om verdien av kreativ virksomhet, kunstneriske uttrykk, refleksjon rundt kunstens betydning i samfunnet og egen kreativ utfoldelse. De vil få mulighet til å diskutere fritt og høre medelever sine ideer om kunst – dette for å lære dem å betrakte forskjellige oppfatninger av et tema, for å danne egne meninger.Opplegget vil bidra med noen viktige begreper, tilnærminger og holdepunkter som vil være nyttige i møte med forskjellig samtidskunst.Formidles for VGS på TSSK uke 37 og på Kunstmuseet i Nord-Trøndelag uke 42 og 43Trøndelag Senter for Samtidskunst v/ Amalie Marie Selvik, tlf. 73 52 49 10 / 97 51 89 24, formidling@samtidskunst.noKunstmuseet Nord-Trøndelag v/Frida Marie Edlund, tlf. 48 88 00 41, frida.edlund@museetmidt.no

Uttrykksform
Åpne filter