Tilbake
Foto av Audun Amundsen, Grafisk av Bindiar Brothers og Design av Vidar Aune/Mancat Design.
Gonzodocs AS

Nasi Padang - et viralt eventyr

Kortdokumentaren Nasi Padang (25 min) portretterer verdens største muslimske nasjon fra en vinkel du aldri har sett før. Vi følger Audun Kvitland som får snudd livet på hodet etter å ha laget en sang som går viralt i Indonesia. Som 'overnight popstar' i et land fjernt fra hans egen kultur utvikles rare og morsomme hendelser.

Hva gjør sosiale medier med oss som mennesker, kollektivt og individuelt? Elevene får se bak- og framsider ved sosiale medier iført en humoristisk tvist. Basert på den virale hendelsen vil vi diskutere kulturutveksling og globalisering, i tillegg til å vise hvordan vi har samlet statistiske data for senere å kunne bruke dette kommersielt. Hva er farene, og hva er gevinstene med sosiale medier?

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Trøndelag
  • Kunstnere/grupper: Audun Amundsen fra GonzoDocs AS og Audun Kvitland Røstadfra Ambolt Audio AS
  • Produsent: Audun Amundsen, audun@gonzodocs.com. mobil 920 55 808
  • Idé/opplegg: Audun Kvitland Røstad og Audun Amundsen

Om kunstner / utøver / gruppe

Audun Amundsen har bakgrunn i dokumentarbransjen. Han arbeider med lange og omfattende prosjekter, og har mottatt støtte fra Norsk Filminstitutt, Kulturrådet, Filminvest og Midtnorsk Filmsenter ved flere anledninger. Dokumentarene hans, "Newtopia" og "Nasi Padang - A Viral Adventure", vil ha premiere våren 2020. Filmene hans har også blitt solgt internasjonalt til en rekke land fra Japan og Indonesia til Frankrike og USA. Amundsen driver også med internasjonal foredragsvirksomhet omkring tematikken i sine dokumentarer, og er medlem av The Explorers Club, en organisasjon dedikert til å fremme feltforskning og vårt instinkt til å utforske. Her hjemme har han vært på over 100 skoler, og pratet for tusenvis av elever i regi av Den kulturelle skolesekken. Formelt sett er Amundsen utdannet ingeniør i fornybar energi fra NTNU, men har vært selvstendig næringsdrivende i en årrekke innen kreative fag med hovedvekt på dokumentar.

Audun Kvitland Røstad driver til daglig et studio som produserer lyd og musikk til film i Trondheim. Han er utdannet ved NTNU Musikkteknologi, og har bidratt med lyd og/eller musikk til en rekke prisvinnende dokumentarer. Han har lenge været aktiv med musikk også på fritiden, men fikk i 2016 et slags gjennombrudd i Indonesia etter å ha laget en kjærlighetssang om den indonesiske matretten “Nasi Padang”. Sangen gikk viralt over natta, og forandret livet hans på måter det er vanskelig å forestille seg.

Publikumskommentarer