Tilbake

Kakerlakken med den stygge frakken

TEKSTEN MÅ JUSTERES: 

Kakerlakken med den stygge frakken. Litteratur og animasjon. Tidsbruk: 2 skoletimer (90 min sammenhengende). Opprigg: 30
min. Nedrigg: 5 min. Rom: Klasserom Jeg har et opplegg som jeg har turnért med i flere år i Møre og Romsdal, som både har
fokus på litteratur og på animasjon med utgangspunkt i "Kakerlakken med den stygge frakken". Jeg begynner med å presentere
meg selv og fortelle at jeg er både forfatter og illustratør. Vi snakker litt rundt hva dette vil si og hva det egentlig betyr å være
det. Så leser jeg høyt hele Kakerlakk-boka, mens jeg viser illustrasjonene på storskjerm. Etter lesing snakker vi om temaet i
boka, og jeg ber barna gjennfortelle historien. Dette blir ofte veldig fine samtaler der barna deler egne tanker og erfaringer
rundt temaer som triste tanker, vennskap, mobbing osv. Etter at vi har snakket oss ferdig om dette forteller jeg at jeg også er
animatør og spør barna om de vet hva dette er. Jeg forteller videre om det å lage tegnefilm og vi ser filmen om Kakerlakken
med den stygge frakken. Jeg ber de om å tenke litt ekstra godt gjennom hva som er likt og hva som er ulikt med å se en historie
som bok og som film. Dette snakker vi om etter at filmen er ferdig. Hele denne seansen tar circa en skoletime. Siste
skoletime bruker vi til en workshop-del der jeg har med oppgaver som barna får jobbe med. Jeg har med noen av
illustrasjonene fra boka som barna kan fargelegge (og skrive snakkebobler til). Jeg har med en illustrasjon av alle karakterene
uten ansikt slik at barna selv skal jobbe frem ansiktene (enten slik jeg har gjort det eller helt egne karakterer. Gjerne med
snakkebobler) Vi avslutter økta med en brettebok som alltid er veldig gøy. Det er et ark som de bretter til å bli en bitteliten
Kakerlakk-bok og det er alltid like stas når de skjønner at de får lov til å ta med seg denne "boka" hjem. Jeg pleier å ha litt
forskjellig fokus i forhold til hvilken klasse jeg er i. Hos 1. kl jobber vi mest med tegning og fargelegging av Kakerlakk-motiver,
mens 3. og 4. kl pleier jeg å oppfordre til å skrive litt selv. Enten inspirert av min historie eller noe eget. I tidligere turnéene
har jeg alltid hatt med ett eks av boka som hver av skolene har fått. Dette fordi jeg tror det er viktig at lærerne har mulighet til å
snakke med elevene sine om temaet etter at jeg har dratt siden det omhandler depresjon og vennskap/mobbing. Jeg ser også at
det er mange som ikke blir helt ferdige med oppgavene og ønsker å jobbe videre med dette. Filmen ligger gratis ute på NRK
Super sine nettsider.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Trøndelag
  • Idé/opplegg: Martine Grande

Om kunstner / utøver / gruppe

Martine Grande har bachelor i animasjon fra Høgskulen i Volda og jobber til daglig i sitt eget produksjonsselskap, Grande Produksjon. Martine
Sortering:
har regissert/produsert fire animerte kortfilmer, skrevet og illustrert tre bildebøker og produsert ett animasjonsteater. I tillegg har hun jobbet
som animatør på andre sine prosjekter, slik som FanThomas.

Publikumskommentarer