Tilbake

Finding Joy

Finding Joy er en feelgood dokumentarfilm på ca 30 minutt om jakten på et ansikt og jakten på gleden, og som tar oss rundt i verden på leting etter Joy - vår hovedperson som er modell. Vi er en gjeng tidligere kolleger som samles rundt vår fascinasjon for Joy. Joy figurerer i et stort antall reklamekampanjer og vi synes å se henne overalt. Når vi ser henne sender vi hverandre bilder, ser for oss hvordan Joy er i alle de ulike situasjonene hun fremstilles i - men aller mest lurer vi på hvem hun er, om hun vet hvor utbredt hun er og om hun alltid er like blid.

Denne filmen tar publikum med på reisen etter Joy og vil samtidig komme inn på dypere spørsmål som for eksempel: Hvorfor er det slik at det er Joys ansikt som bli brukt så mye? Representerer hun et slags ideal som vi alle bør etterstrebe? Kan vi se oss selv i reklame og film der ute i den store verden, eller mangler det fortsatt en del før vi ser et stort mangfold? I filmen forsøker vi å besvare spørsmålene om den evige jakten på lykken, hva lykke er og hvor vi kan finne den.

Finding Joy er en digital dokumentar som benytter seg av internett og sosiale medier, samt hashtaggen #findingjoy i jakten på Joy og gleden.

Lærerveiledning

Om digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter er en grunnleggende ferdighet i skolen, og denne filmen kan være med å gjøre elevene mer bevisst på bilder i sosiale medier og på internett og være kildekritiske til hva de ser og hvor de henter informasjon fra. Det er også en film som tar for seg de store spørsmålene om jakten på lykken og vil si noe om at det ligger en styrke i å finne sin egen lykke  - og på den måten gi elevene noen tanker om hvor de kan finne sin lykke.

Som en innleding til prosjektet er det interessant å se om elevene kan finne vår hovedperson Joy. Kan de bruke sine digitale sporhund-ferdigheter til å finne henne? I etterarbeidet kan de diskutere utbredelsen av Joy og hva som skjer med våre bilder når de havner på nettet. Har vi kontroll på hva som finnes av bilder av oss der ute? Det er mange vinklinger og tematikker som man kan diskutere rundt denne filmen, og jeg vil gjerne tilby mer detaljerte forslag til for- og etterarbeid om denne produksjonen får turnere neste skoleår.

Læreplanmål

Produksjonen er egnet for alle elever i videregående skole på grunn av deres kunnskap og bruk av internett og sosiale medier.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Trøndelag
  • Produsent: Ingun Tøndel / Ida H. Eldøen
  • Idé/opplegg: Ingunn Tøndel

Om kunstner / utøver / gruppe

Ingunn Tøndel har mange års erfaring som freelance fotograf i arbeid med store og små oppdrag innen journalistikk/reportasje, portrett, reklame og kommunikasjon. Flere års erfaring med film; med regi, manus, kamera og lys på korte fiksjon-, dokumentar- og reklameprosjekt og med særlig kompetanse og øye for komposisjon og visuelle fortellinger.
Hun utvikler prosjektet Marking Presence (working title) med støtte fra Midtnorsk Filmsenter. Prosjektet vant pitchetevlinga under Dokfilm i Volda i 2016 og fikk i tillegg utviklingsstøtte fra VGTV.
Utdannet lærer med mange års erfaring med arbeid med barn og unge på kulturskole, videregående skole og folkehøgskole.

Publikumskommentarer