Tilbake

Verdens beste musikkvideo - del 1

Verdens beste musikkvideo er et praktisk filmproduksjonskurs, der elevene får delta i alle prosessene med å lage en musikkvideo. Målet med opplegget er å gi økt innsikt i en filmproduksjon, gjennom deltagelse i alle fasene fra ide til ferdig film. Opplegget er delt opp i to faser; en forberedende fase og en gjennomførende fase, som foregår på forskjellige dager.

Her kan du se musikkvideoene elevene har laget til nå!

Bakgrunn:

Verdens beste musikkvideo er en oppgradert versjon av musikkvideoskolen som har vært et DKS tilbud siden 2011. Prosjektet har blitt bygget ut med en teoridel, der det legges opp til at elevene skal jobbe med tildelte oppgaver fram mot innspillingsdagen. Dette vil føre til økt involvering og et eierskap til det ferdige produktet. I den siste fasen av prosjektet blir alle musikkvideoene lagt ut på nett på en felles YouTube kanal. Dette muliggjør synlighet for slekt og venner, men også læring i forhold til hvordan andre skoler har løst den samme oppgaven.

Innhold:

I den første fasen viser vi forskjellige musikkvideoer og snakker om hvordan disse har blitt laget. Vi legger et fornuftig ambisjonsnivå for vårt prosjekt, og overleverer låta elevene skal jobbe med. Låten er spesiallaget til prosjektet av Rasmus Og Verdens Beste Band. Videre deles elevene opp i grupper og settes etterhvert i gang med oppgaver knyttet til manus, skuespill, dans og koreografi, scenografi og kostyme. En gruppe skal også skrive en tekst til en åpen del i låta, der elevene får sunget inn sitt eget bidrag, som mikses inn i låta. Skolen får 2 besøk knyttet til dette prosjektet. Dette er 1.besøk. (Del 1). 2.besøk (del 2) er innspillingsdagen. Les mer om del 2 ved å trykke på linken. 

Praktisk gjennomføring:

Rundt 14 dager i forkant av første besøk mottar skolen et kompendium der arbeidsoppgaver og forventninger er avklart. Det legges opp til at elevene forbereder seg til filmdagen i skoletiden, men dette krever ingen forkunnskap fra den enkelte lærer. Oppgavene kan forøvrig med enkelhet integreres i fag som kroppsøving, norsk, engelsk og kunst og håndtverk. På innspillingsdagen deles elevene i grupper. Gruppene rulleres i løpet av dagen slik at alle får deltatt på aktivitetene som blir filming av dramatiserte scener, samt innspilling av kor og sang. På denne måten blir sluttproduktet noe hele klassen føler eierskap til.

Lærerveiledning

Last ned:
Se vedlagt kompendium.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Trøndelag
  • Kunstnere/grupper: Carl Eltervåg
  • Idé/opplegg: Opplegget er utviklet av Carl Gunnar Eltervaag og Klipp og lim, i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune og Midtnorsk filmsenter.

Om kunstner / utøver / gruppe

Carl Gunnar Eltervaag er utdannet ved filmskolen på Kingston University London og har ellers studert medieproduksjon på University og Sunderland. Han jobber til daglig som frilans film - og tvarbeider med base i Trondheim.

Publikumskommentarer