Tilbake
Kunstmuseet Nord-Trøndelag
© Johs Rian / BONO 2017
Kunstmuseet Nord-Trøndelag
Kunstmuseet Nord-Trøndelag

Fargemysteriet Johannes Rian

I produksjonen ‘Fargemysteriet Johs Rian’ inviteres vi inn i Johannes Rians kunst og hans spennende fargebruk. Formidling og verksted gjennomføres av to formidlere fra Kunstmuseet Nord-Trøndelag.

Vi ser på billedkunstner Johs.Rian (1891-1981) fra Overhalla i Namdalen, som en av 1900-tallets sentrale norske kolorister og representanter for moderne kunst. Rians tidlige malerier var figurative. Hans senere kunst var non-figurativ. Det kreves fantasi og innlevelse for å oppleve moderne kunst, fordi det ikke viser direkte hva det forestiller. De aller seneste bildene Rian malte er komposisjoner av felter i forskjellige farger. Når vi ser nærmere på hva Rians kunstverk egentlig forteller oss, er det fint å huske på at det som en kunstner produserer er ofte mer komplisert enn det vi kan forklare med ord.

Rians tidlige malerier viser norsk natur og figurer i landskapet. En figur i et landskap handler ofte om opplevelsen av å være menneske i verden. Hva er forskjellen på å være inne eller ute. Ute finner vi det organiske naturlige landskap som er fylt med trær, fjell, vann, planter, den uendelige himmel, osv. Det er ingen dyr i Rians bilder, noe som også peker på at han vil fortelle oss om menneskets opplevelse av omgivelsene. Inne finner vi vegger, gulv og tak som begrenser vår opplevelse av rommet. Rian var et friluftsmenneske og musikk elsker. Disse elementer er tydelige inspirasjonskilder for has kunstnerskap. Vi fokuserer på fargebruken i hans malerier.

Verkstedet har kunstnerisk og kreativ verdi med sentrale elementer av kulturhistorie, kjemi og biologi. Inngangen kan knyttes til flere fag med mulighet for utforsking av farger: Hvordan og hvorfor vi ser farger? Hva er et abstrakt uttrykk i forhold til et figurativt bilde? Målet her blir å gi en forståelse av hvordan farger dannes på netthinnen ved hjelp av lys, det menneskelige øye og vår evne til å integrere inntrykk av verden omkring oss. Ved å male et bilde, kan man vise en personlig opplevelse som ikke kan forklares med ord, som andre ikke har sett eller opplevd.

Lærerveiledning

Klassetrinn 1. til 4. arbeider med fargelære og maler først fargesirkler med primær og komplementærfarger. (oppgave 1). Elevene lærer å blande farger selv ut fra primærfargene. Vi fokuserer på å kun benytte rødt, blått og gult for å lage oransje, lilla og grønt. Vi introduserer Johs. Rian som billedkunstner og kolorist. Vi ser på tidlige og sene arbeider og forskjellen mellom figurativ og non-figurativ kunst. Hva er en kolorist: en som arbeider med farger. Vi snakker om hva Rians bilder forteller oss og at bildenes tittel forteller noe. Mysteriet ligger i hvordan fargene er magiske ved at vi kan lage farger selv utfra primærfargene. Elevene får se på plansjer av Rians kunstverk med forstørrelsesglass. Hva ser vi i bildene og hvordan kan vi lage disse spennende fargene. Oppgave 2 er å male sitt eget bilde ved å bruke sine nye tilegnete kunnskaper om farger i et fritt maleri. Elevene maler på A3 akvarell papir i kunstnerkvalitet minimum 250gsm. Vi introduserer også hvitt og svart for å lage pasteller og mørkere farger. Papptallerkener benyttes som paletter. En kunstner bruker palett for å blande farger.

Ekstra oppgave

Hvis det er tid til overs kan 3 og 4 klasse lære å brette origami kuler i papir. Arket er spesifikt designet ved kunstmuseet og inspirert av Johs. Rian sine farger.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Trøndelag
  • Produsent: Kunstmuseet i Nord-Trøndelag

Om kunstner / utøver / gruppe

Publikumskommentarer